Londyn chce bezpieczniejszych autobusów
Nie tylko zielone, ale także bezpieczne. Stolica Wielkiej Brytanii chce przetestować pięć innowacyjnych rozwiązań, aby podnieś poziom bezpieczeństwa w londyńskich autobusach.
Testowane przez TfL innowacje obejmują rozwiązania z zakresu monitorowaniazmęczenia kierowcy poprzez specjalistyczne oświetlenie po sztucznąinteligencję.
-„Chcemy podnieść standard bezpieczeństwa naszych autobusów,tak aby wypadki śmiertelne czy poważne obrażenia na naszych drogach były tylko przeszłością”- powiedziała Claire Mann, dyrektor ds. operacji autobusowych w TfL.
Największe wyzwanie przy ich opracowywaniu polegało na uruchomieniuwspółpracy między operatorami a programistami. Ostatecznie udało się to osiągnąć,a Londyn ma już nawet nazwę na ten program – Bus Safety Innovation Challenge,który jest finansowany ze specjalnego Funduszu Inwestycyjnego TfL.
Londyńskie statystyki
W ciągu ostatniej dekady liczba osób zabitych lub ciężkorannych w wyniku autobusowych wypadków w Londynie spadła o 54%, ale burmistrz iTfL uznali, że chcą osiągnąć poziom zero. Pięćgotowych już do testów projektów z Bus SafetyInnovation Challenge to:
-
program, które oblicza ryzyko zmęczenia kierowcy w czasierzeczywistym;
-
program do przewidywania zamiarów użytkowników dróg.Analizuje ono zachowanie pieszych lub osób jadących rowerami w pobliżu autobusu- przewiduje ich zachowanie i ostrzega kierowcę;
-
program szkoleniowy dotyczący bezpieczeństwa kierowcy opartyna wideo, który wykorzystuje fragmenty faktycznych wydarzeń, aby każdy prowadzącymógł się z nich czegoś dowiedzieć inauczyć właściwych zachowań;
-
dodatkowy system oświetlenia, który doświetla obszarywiększego ryzyka wokół autobusów, włącza się i wyłącza się automatycznie w zależnościod prędkości i miga, wskazując, kiedyautobus skręca;
-
system detekcji pieszych i rowerzystów wokół pojazdu.
Udane innowacje
TfL przetestuje teraz te rozwiązania i zbada też, w jaki sposóbmożna je wprowadzić do wszystkich pojazdów w londyńskiej sieci.
Warto podkreślić, że w 2017 r. londyński Fundusz Innowacyjny miałbudżet w wysokości 500 000 funtów, który został podzielony na sześć projektów. Obok testowych rozwiązań, pieniądz poszły też na zaawansowany system ostrzegania przed kolizją firmy Abellio,która zwyciężyła w konkursie Najbardziej Innowacyjny Projekt Transportowypodczas London Transport Awards 2019. Takie inwestycje mają sens.
„