Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

22 Nowe Urbino dla Białegostoku. Osiemnastki już na linii

infobus
25.09.2019 15:00

Trwają dostawy nowych Solarisów do Białegostoku z ubiegłorocznego zamówienia. Łącznie producent przekaże miastu 22 nowe pojazdy, w większości przegubowce. Na linia zadebiutowały już pierwsze autobusy. To Nowe Urbino 18.

O białostockim zamówieniu Solarisa pisaliśmy tutaj. Bardzo bogato wyposażone autobusy są objęte pięcioletnią gwarancją całopojazdową. Ponadto charakteryzują się kilka nietypowymi jak na Polskę rozwiązaniami. Przejdźmy więc do szczegółów.

Każdy z białostockich nU18 umożliwia podróż najprawdopodobniej maksymalnie 132 pasażerom, w tym 38 na miejscach siedzących. Zastosowano fotele Ster 8MU Ultra Light oczywiście z charakterystyczną białostocką tapicerką. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 16 foteli, a więc dosyć standardowe ustawienie w Nowym Urbino 18. Wejście na pokład jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy BODE z napędem elektrycznym. I można powiedzieć, że to m.in. nim Solaris zawdzięcza białostockie zwycięstwo.

Zaglądamy za tylną klapę. A tam tak jak w „dwunastakch”. Mamy tam nowy silnik DAF MX-11, który spełnia normę czystości spalin Euro 6. To jednostka o pojemności 10,8 l, mocy 240 kW i 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka jest zblokowana z automatyczną skrzynią biegów Voith D864.6 Diwa. Autobusy posiadają układ rekuperacji, dzięki któremu ma być zauważalna redukcja zużycia oleju napędowego.

Kierowca może liczyć na komfortowe warunki pracy. A to dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami). To już kolejna partia pojazdów dla Białegostoku z tym jakże cenionym przez kierowców rozwiązaniem.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana, ale dalej nie wiemy za pomocą jakiego agregatu. Naturalną wentylację zapewnia osiem okien przesuwnych oraz sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobus wyposażono w monitoring bydgoskiego Pixela oraz gniazda USB. Na jego wyposażeniu znalazł się także stelaż, na którym zostanie zamontowany biletomat.

System informacji pasażerskiej jest oparty na urządzeniach firmy Pixel z Bydgoszczy. Mamy tu więc zewnętrzne cztery tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości, w tym jedną RGB, która z myślą o niedowidzących prezentuje numer linii.

Uwagę wzór fontu na wyświetlaczach. Prezentuje się on bardzo ładnie dzięki swej prostocie. W środku znajdziemy monitory dwa LCD typu XID 380 (tzw. e-korale) i tyle samo XID 230. To standard, który Białystok gwarantuje swoim mieszkańcom już od ośmiu lat. Pixel zamontował dwa rodzaje kasowników- pierwsze służą do kasowania biletów papierowych, a drugie do „przejazdówek” na karcie elektronicznej. Ponadto nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autkomputer XC-6.