Jakie odgłosy ostrzegawcze dla elektrycznych autobusów?
Według amerykańskiego regulatora ruchu drogowego NHTSAwłaściciele samochodów elektrycznych będą mogli wybierać odgłosy ostrzegającepieszych przed obecnością pojazdu, który jest praktycznie bezgłośny przyniskich prędkościach – podało BBC.
Amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA)wskazał, że producent może udostępnić klientom parę opcji odgłosów wydawanychprzez ciche samochody przy jeździe poniżej 30 km/h.
NHTSA przypomniało, że bezgłośne przy niskich prędkościachpojazdy mogą stanowić zagrożenie dla osób niewidomych, niedowidzących czyrowerzystów. Przy szybszej jeździe wydawane przez opony i opór powietrzadźwięki mają być wystarczającym ostrzeżeniem.
Regulator zapytał też obywateli o opinię, ile typów odgłosówpowinny wydawać pojazdy, oraz jak głośne powinny być.
Pierwsze wezwania do wprowadzenia systemów ostrzegawczychaudio dla hybryd i samochodów elektrycznych wystosowane zostały jeszcze w 2010r., a prace nad odpowiednimi zapisami prawnymi rozpoczęto w 2016 r.
Początkowo producenci zasilanych bateryjnie aut mieliwprowadzić tego typu systemy do 1 wrześnie 2019 r., lecz termin przesunięto naprzyszły rok – przypomniało BBC.
Oferta na rynku
Sztuczne odgłosy działającego silnika oferuje już paręmodeli zelektryfikowanych aut, np. Mitsubishi Outlander. Zazwyczaj dźwięk tento głośniejszy szum wydawany naturalnie przez napęd elektryczny. Porsche zaopłatą 500 USD oferuje usługę wzmocnienia odgłosów wydawanych przez elektrycznysilnik modelu Taycan, tak by bardziej przypominał napęd benzynowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nissan prowadził próby z systemem ostrzegawczym Canto, którydo naturalnego szumu miał dodawać partie chóralne. Mercedes przy opracowywaniucharakterystycznych odgłosów swoich modeli elektrycznych współpracował zaś zzespołem rockowym Linkin Park.
W Europie systemy ostrzegawcze tego typu są już obowiązkowe wpojazdach wyprodukowanych po 1 lipca 2019 r. Wcześniej był on funkcjąopcjonalną zarówno dla hybryd, jak i aut w pełni elektrycznych (PAP)
„