Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Nareszcie! Zerowa akcyza na CNG i LNG

infobus
12.09.2019 12:00

Dzięki wprowadzonej przez rząd zerowej stawce akcyzy stanieją ceny gazu CNG i LNG do samochodów i autobusów.

Zerowa stawka akcyzowa na sprężony gaz ziemny CNG i skroplony gaz ziemny LNG służący do celów napędowych stała się faktem. Paliwo gazowe staniało średnio o 33 grosze netto za 1 m3 na skutek wejścia w życie 13 sierpnia br. nowych regulacji podatkowych. Ekologiczne paliwa gazowe CNG i LNG, którymi napędzane są m.in. autobusy komunikacji miejskiej i śmieciarki, stają się jeszcze bardziej konkurencyjne wobec oleju napędowego.

Na stacjach należących do PGNiG Obrót Detaliczny spadek cen nastąpił już 14 sierpnia. Po ogłoszeniu zerowej akcyzy, na stacji CNG w Warszawie przy ul. Prądzyńskiego, cena gazu CNG spadła z 3,78 zł/m3 do 3,36 zł/m3. Najtaniej sprężony gaz ziemny (CNG) można kupić w Gdyni, Kobylnicy, Wałbrzychu, Wrocławiu i Tychach – po 3,31 zł/m3. Wcześniej, 12 sierpnia 2019 r. (przed ogłoszeniem zerowej akcyzy), CNG kosztowało tam 3,73-3,74 zł/m3.

PGNiG zadowolone

-„Przez ostatnie trzy lata polskie gazownictwo bardzo intensywnie zabiegało o wprowadzenie tych regulacji. – To doskonała wiadomość dla wszystkich zainteresowanych wykorzystaniem ekologicznego gazu ziemnego jako paliwa. Przede wszystkim mam tu na myśli przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, które w najbliższym czasie planują zakup nowych autobusów. Teraz opłacalność użytkowania pojazdów zasilanych gazem CNG i LNG względem „diesli” będzie zdecydowanie większa, co istotnie przyspieszy proces wymiany flot autobusowych w polskich miastach – powiedział Henryk Mucha, prezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny.

Wprowadzenie preferencyjnej stawki podatkowej dla najczystszego z paliw kopalnych, jakim jest gaz ziemny służący do celów napędowych, było oczekiwane zarówno przez PGNiG, jak i całą branżę gazowniczą oraz przedsiębiorców. Teraz nowe regulacje pozwolą skuteczniej walczyć ze smogiem szczególnie w obszarach miejskich. Będą też bodźcem do rozwoju całego sektora transportowego, który już zainwestował lub właśnie planuje zainwestować w ekologiczny transport oparty na paliwie CNG lub LNG.

Gazowy impuls

– Jestem przekonany, że zerowa stawka akcyzowa, która już przełożyła się na spadek ceny paliwa na naszych stacjach napędzi także lokalny rynek transportowy małego i średniego biznesu. Dotyczy to między innymi firm kurierskich, różnego typu dostawców towarów, a także firm, które posiadają floty pojazdów. Skorzystanie przez nich z paliwa CNG będzie istotnym elementem obniżenia kosztów w porównaniu do pojazdów zasilanych benzyną czy olejem napędowym – powiedział Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.