Zachodniopomorskie ma sposób na publiczny transport. Rusza pilotaż
Samorząd woj. zachodniopomorskiego sam chce poprawić siatkę połączeń autobusowych na terenach wiejskich i przeciwdziałać transportowemu wykluczeniu. To może być dobry przykład dla innych regionów.
Samorząd woj. zachodniopomorskiego rozpoczął prace nadsystemowym rozwiązaniem, które ma przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemuterenów wiejskich w tym regionie.
– Od kilkunastu lat dzięki unijnemu wsparciu na PomorzuZachodnim trwa usprawnianie transportu publicznego. Z myślą o mieszkańcachmocno zainwestowaliśmy w regionalne połączenia kolejowe. Pod tym względemjesteśmy w Polsce liderem, jako pierwsi posiadamy całkowicie zmodernizowanąflotę pociągów regionalnych, pomagamy tworzyć kolej metropolitalną. Mimo towciąż naszym wyzwaniem pozostaje wykluczenie transportowe. Ten problemszczególnie dotyka mieszkańców z terenów wiejskich oddalonych od siecikolejowej. Właśnie dlatego podjęliśmy próbę stworzenia systemowego rozwiązania– wyjaśnia marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Identyfikacja problemu
-„Powiaty Drawski,Łobeski i Świdwiński to te obszary w Zachodniopomorskiem, gdzie możemy mówić owykluczeniu komunikacyjnym” – dodaje urząd. „Nawet w dni szkolne od 4 do 11proc. sołectw z tego obszaru nie posiada żadnych usług transportu publicznego.Po godzinie 16.30 ten wskaźnik wzrasta do 45 – 64 proc., a w weekendy jestjeszcze trudniej o transport. Bez samochodu nie sposób żyć, a nie każdego staćna własne auto. To dane z raportu Banku Światowego, którego opracowanie zleciłaKomisja Europejska w ramach inicjatywy Catching-up Regions. Bruksela chce pomócregionom w rozwoju, a Pomorze Zachodnie wskazało na kwestie transportowe jakote, których poprawa może przynieść najlepsze efekty”.
Jak pisze zachodniopomorski urząd marszałkowski, dziśtransport publiczny na terenach wiejskich w Polsce jest rozdrobniony i oparty okomercyjnych przewoźników świadczących usługi na najbardziej opłacalnychtrasach, które nie wymagają publicznego dofinansowania (poza zwrotem z tytułubiletów ulgowych). Bilety są drogie (na terenach wiejskich bilet miesięcznykosztuje średnio trzykrotnie więcej niż w Szczecinie), a poziom usług niski.Przepisy zapewniają głównie dowóz uczniów do szkół. W latach 2014 – 2017 długośćregionalnych połączeń autobusowych w Polsce zmalała o 30 proc., a wZachodniopomorskiem o 40 proc. Wiele miejscowości w naszym kraju albo nie madziś żadnych regularnych połączeń autobusowych albo ma ich bardzo mało (bardzorzadkie kursy czy ich brak w weekendy lub w godzinach popołudniowych).
W swoim opracowaniu Bank Światowy wskazuje, że władzecentralne powinny dostosować prawo w kierunku rozwiązań kompleksowych. Obecniewydawanie zezwoleń na usługi transportu publicznego jest w gestii powiatów, gmini urzędów marszałkowskich.
-„System nie jest skoordynowany, trasy operatorów irozkłady jazdy pokrywają się” – ocenia zachodniopomorski urząd marszałkowski.”Rozpoczęto więc pracę nad systemem E-moduł, czyli cyfrową mapą potrzeb i usługtransportowych. Widać w niej drogi, przystanki, szkoły, urzędy czy placówkiochrony zdrowia, a także wiek, płeć i poziom zatrudnienia mieszkańców gminyoraz informacje o przewoźnikach. System ma skoordynować wydawanie zezwoleń nausługi transportowe, które będą pokrywały większy obszar i zaowocują dobrymrozkładem jazdy, skorelowanym z połączeniami kolejowymi. Pilotażowy system mabyć gotowy już lipcu bieżącego roku, i na początek będzie obejmował obszarpowiatów Drawskiego, Łobeskiego, Świdwińskiego i Kamieńskiego”.
Transportu na życzenie
Raport Banku Światowego wskazuje, by na tym samym obszarzewykorzystać usługę tzw. transportu na życzenie (ang. demand responsivetransport – DRT). Chodzi o mikrobusy i minibusy, które obsługują trasy nazasadzie wcześniej rezerwacji telefonicznej lub internetowej. Zaproponowano, byna 4 obszarach umożliwić pilotażowe projekty DRT dowozu do kolei, poprawędostępności do większych ośrodków i miejscowości czy przywrócenie usługitransportu autobusowego na terenie, gdzie regularne połączenia zostałyzlikwidowane na początku tego roku.
-„Chcemy usprawniać politykę transportową w regionie idążymy do wypracowania modelu odnowienia transportu publicznego na obszarachwiejskich – mówi marszałek Geblewicz – Z wielką satysfakcją odnotowuję fakt, żeproblem ten został dostrzeżony również przez Komisję Europejską. Zależy nam, bynasi mieszkańcy nie mieli problemu z dostępem do szkół, urzędów czy opiekizdrowotnej. Na początek chcemy sprawdzić możliwości tam, gdzie są największeproblemy, w strefie centralnej oraz w powiecie kamieńskim, którego problemykomunikacyjne są związane z sezonem turystycznym i napływającym na PomorzeZachodnie turystami. To długofalowe działania, ale wierzę, że przyniosąwymierne efekty.”
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Czas na pilotaż
Prace nad raportem Banku Światowego trwały od czerwca 2018 r.do czerwca 2019 r. Były finansowane ze środków Komisji Europejskiej.
Teraz zachodniopomorski samorząd zdecydował się przystąpićdo prac i sfinansować zadanie ze środków własnych oraz Regionalnego ProgramuOperacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego w ramach działania 2.1Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzącezmiany klimatu”.
Środki pozwolą na rozwinięcie E-modułu oraz uruchomienieusługi transportu na życzenie w 4 wyznaczonych obszarach. Szacuje się, że pilotażowy projekt będzie kosztował około 1miliona euro, ma potrwać do 2023 roku i będzie również współfinansowany przezuczestniczące w nim samorządy.
-„Jeśli się sprawdzi, a rozwiązanie zainteresuje innesamorządy, to możliwe będzie objęcie nim całego regionu, a docelowo rozszerzeniedoświadczeń na cały kraj” – informuje Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski.
„