Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

KM Łomianki z elektrycznymi Solarisami. Trwa certyfikacja

infobus
08.07.2019 14:00

Trwa certyfikacja pierwszego elektrycznego Solarisa Komunikacji Miejskiej w Łomiankach. Jest to niezbędne, aby potwierdzić spełnienie wymagań stawianych nowym pojazdom przez stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego.

Mamy więc prawie finał ubiegłorocznego zamówienia, które Gmina Łomianki udzieliła Solarisowi. Na podstawie zawartej w czerwcu 2018 r. umowy między miastem a producentem „jamników” do Łomianek trafiły dwa Nowe Urbino 12 electric wraz z pakietem ładowarek. Kontrakt opiewał na 5 658 000 PLN brutto. To z kolei dało jednostkową cenę na poziomie 2 300 000 PLN netto. Obecnie trwa certyfikacja pierwszego z pojazdów, co jest niezbędne, aby mógł on kursować na liniach organizowanych przez warszawskim ZTM.

Stołeczny standard
Bateryjnym Nowy Urbino 12 w wersji dla Łomianek może podróżować ok. 80 pasażerów. Najprawdopodobniej 24 osoby mogą liczyć na przejażdżkę na dedykowanych dla Solarisa fotelach Ster 8MU. Dostęp na pokład „jamnika na prąd” jest możliwy dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Solaris zastosował drzwi firmy Ventura. Drugie drzwi są odskokowe-przesuwne, a pierwsze i trzecie otwierają się do środka.

Elektryczne NU12 dla Łomianek wyposażono w napęd firmy Medcom. Steruje on pracą całego układu napędowego, którego sercem jest jest elektryczna oś napędowa ZF AVE130 z dwoma silnikami trakcyjnymi, każdy o mocy 125 kW. Producent z Bolechowa wyposażył każdy elektrobus najprawdopodobniej w baterie Solaris High Energy, które mogą zmagazynować prąd o pojemności 208 kWh. Pojazdy na razie są przystosowane do ładowania wyłącznie przez złącze plug-in. Przewidziano jednak możliwość montażu w przyszłości systemu ładowania pantografowego.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą jednego agregatu firmy Konvekta o mocy 36 kW. Naturalną wentylację zapewnia sześć okien przesuwnych. Cały pojazd jest monitorowany. Pasażerowie mają do dyspozycji gniazda z portami USB, a także biletomat warszawskie Macro-Systemu..

SIP oparto na rozwiązaniach bydgoskiego Simsa. Nowy Urbino 12 electric jest wyposażona w cztery wyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości, które zgodnie z wymaganiami świecą na biało. Idziemy do środka. Tutaj znajdziemy trzy tablice LCD. Dwie o przekątnej 23″ znajdziemy pod sufitem. Z boku, przed drugimi drzwiami zainstalowano monitor 38″, czyli tzw. „e-korale”. Ich funkcji raczej nie trzeba przypominać. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Całością steruje autokomputer SIL z dotykowym interfejsem.

Docelowo elektryczne Solarisy KM można będzie spotkać na liniach kursujących do Łomianek, czyli 110, 150, 250 i 750. To jednak nie jedyne pojazdy tej marki, które zasiliły flotę podwarszawskiego przewoźnika. Kupił on od mLeasing trzyletnie dwa spalinowe Nowe Urbino 12, które jeszcze kilka miesięcy temu jeździły w Jastrzębiu-Zdroju.