Neoplan w Polsce: Przez testy do serca [FILM]
4 czerwca, na torze w pomorskich Pszczółkach, grupa polskichprzewoźników autokarowych oraz przedstawiciele mediów mieli okazję sprawdzić,jak na specjalnym torze spisują się trzy autobusy turystyczne marki Neoplan.
Jak powiedział podczas prezentacji testowych pojazdów Marc Martinez, prezes MAN Truck & Bus Polska – nasz krajzasługuje na Neoplana. Ta marka jest bardzo dobrze znana nad Wisłą i wieluprzewoźnikom pozytywnie się kojarzy. Od wielkiego powrotu tych autokarów na polskirynek w 2017 r. sprzedano 20 pojazdów tej marki, w tym tylko w tym roku aż 15 autobusów.
Powrót króla
-„Pierwsze kroki w tym kierunku podjęliśmy jeszcze w2017 roku, kiedy zorganizowaliśmy pokaz bezpiecznej i ekonomicznej jazdyautokarami Neoplan Skyliner i Neoplan Tourliner na torze pod Radomiem -podkreśla Marc Martinez. – Teraz ta strategia przynosi efekty. W zeszłym rokusprzedaliśmy dwa pierwsze tego pojazdy dla Bomaturu. Pojazdy tak dobrze sięsprawdziły na drogach, że śląska firma w 2019 roku domówiła pięć kolejnychegzemplarzy. Do tego wiosenne doszły zakupy trzech Skylinerów dla przewoźników Limesi Delta pod kątem liniowych operacji w sieci FlixBus, a przed nami jeszczedostawa czterech „pięter” dla firmy Funclub z Poznania, które będzieje wykorzystywała do obsługi swoich wyjazdów turystycznych. Razem to 12Skylinerów. Do tego dochodzi kilka sztuk Tourlinerów zakupionych przezmałopolskie firmy. Tym samym po dłuższej przerwie marka Neoplan wraca na naszrynek i to w świetnym stylu.”
Historia powrotu Neoplan na polski rynek pokazuje, że marka najlepiejprzekonuje do siebie przewoźników w praktyce, dlatego w tym roku firma MANTruck & Bus Polska postanowiła jeszcze raz zorganizować „road show”. Tym razemwybór padł na północ Polski i tor Pomorze w Pszczółkach, który nie jest duży,ale za to bardzo wymagający technicznie. Wszystkie Neoplany świetnie się na nimspisywały się, a przewoźnicy mieli prawdziwą frajdę z jazdy. Razem daje to kolejny,ważny krok w „powrocie króla” do naszego kraju.
{https://vimeo.com/340499613}
Trójpak Neoplana
Na pewno na decyzję o powrocie Neoplana miały wpływ doskonałewyniki, jakie notuje w ostatnim okresie polskim rynek autokarów. W 2017 r.polscy przewoźnicy zakupili 384, a w 2018 roku – 367 autobusów turystycznych. Takierezultaty oznaczają, że jesteśmy teraz świadkami najlepszych wyników w historiiturystycznej kategorii. I Neoplan chce być częścią tej historii.
W Polsce są oferowane trzy modele niemieckiej marki,czyli:
-
Tourliner – turystyczny autobus klasy Econo o długościach12,1 m i 13,3 m na dwóch osiach i 13,9 m na trzech osiach;
-
Cityliner – turystyczny autobus klasy VIP o długościach 12,2na dwóch osiach i 12,9 m i 13,9 m na trzech osiach;
-
Skyliner – turystyczny autobus piętrowy klasy VIP o długości14 m na trzech osiach;
Tym samym od 2017 roku nie jest już oferowany (wraz z wejściemnormy ECE R66.02) legendarny Starliner, który w zasadzie był jednym zpopularniejszy modeli Neoplana oferowanym w Polsce. M.in. jeden taki autokar (należącymdo Funclubu) jeszcze niedawno jeździli zawodnicy Lecha Poznań. Cóż, teraz weflocie poznańskiego biura zastąpi go Skyliner i to w liczbie aż czterech egzemplarzy.To się nazywa dobra zmiana.
Podwyższony standard
Na Torze w Pszczółkach przedstawiciele przewoźników i biurpodróży mogli sprawdzić dwie dwuosiowe konstrukcje Tourlinera C i Citylinera oraz trzyosiowego, piętrowego Skylinera. Pierwszy z nich to wydłużony do 13,1 m autokar, który dzięki swojej stylistyce ma podwyższone aspiracje. Także wzakresie ceny. Po premierze nowej generacji na targach IAA 2016, Tourlinerzyskał ledowe światła do jazdy dziennej w kształcie pierścieni, lepszywspółczynnik właściwości aerodynamicznych (+20%), płaską podłogą umożliwiającaelastyczne ukształtowanie wnętrza dla różnych zastosowań, a przede wszystkimnowy silnik D2676 LOH z zoptymalizowanym układem przenoszenia napędu i nowymukładem MAN EfficientCruise z systemem EfficientRoll. Do tego w ramach liftingudostosowano jego konstrukcję do normy ECE R66.02.
Na Busworld 2017 roku swojąpremierę miała 13-metrowa wersja modelu z dwiema osiami, która mogliśmy sprawdzić w Pszczółkach.
Tourlineraudoskonalono także pod względem bezpieczeństwa. Podobnie jak we wszystkichautobusach turystycznych Neoplan, również w tym modelu dostępny jest szeregsystemów asystujących, w tym asystent hamowania awaryjnego EBA, a takżewyposażony w funkcję utrzymywania bezpiecznej odległości od poprzedzającegopojazdu tempomat ACC,system kontroli ciśnienia w oponach TPM czy asystentwspomagania koncentracji MAN AttentionGuard.
Klasa VIP
Testowany na Pomorzu autobus Neoplan Cityliner o całkowitejdługości 12,2 metrów został pokazany w wersji VIP z konferencyjnym układemsiedzeń w tylnej części. Piękna forma i innowacyjne wzornictwo przyciągająwzrok nie tylko miłośników autobusów.
Z kolei nowy Skyliner od razu wzbudza respekt i zarówno wśródkierowców, jak i pasażerów. Jego wysokość to cztery metry, a pojemnośćmaksymalna sięga 90 miejsc (w wersji międzymiastowej). Dwupiętrowy autokardysponuje wszystkimi systemami wspomagania pracy kierowcy, dostępnymi waktualnej ofercie MAN: za bezpieczne hamowanie odpowiadają elektroniczny systemhamowania EBS i system ABS oraz asystent hamowania (BA). Regulacja poślizgunapędowego (ASR), system ElectronicStability Program (ESP) ze zintegrowanymsystemem Roll-Over-Prevention poprzez sterowane hamowanie pojedynczymi kołamilub automatyczną redukcję momentu silnika zapewniają utrzymanie się autobusu natorze jazdy nawet w krytycznych sytuacjach. Systemy Maximum Speed Control(MSC), AdaptivCruise Control (ACC) i Lane Guard System (LGS) wspomagają z koleikierowcę w realizacji jego odpowiedzialnego zadania i mogą znacznie zmniejszyćryzyko wypadku. I wreszcie system kontroli ciśnienia w oponach.
Polski standard
W Polsce „Jego Wysokość” najliczniej występuje we flocie firmyBomatur, która od tego roku posiada łącznie siedem autokarów Neoplan Skyliner. Wszystkiezamówione pojazdy przez śląskiego przewoźnika wyposażono w ekonomiczny, a jednocześniepotężny silnik, czyli sześciocylindrową jednostkę MAN D26 o mocy 500 KM (368kW) i maksymalnym momencie obrotowym 2300 Nm, który jest osiągany w zakresie od1000 do 1400 obr./min. Silnik współpracujące ze zautomatyzowaną, 12-biegowąskrzynią biegów MAN TipMatic, która wykorzystuje efekt toczenia się pojazdu dodalszego ograniczania zużycia paliwa.
Pojemność pasażerska Skyliner dla Bomaturu to 83 miejscasiedzące, z przestronnym pokładem dolnym i panoramicznym pokładem górnym.Piętrowy autobus ustala również nowe standardy w zakresie pojemności bagażnika:11 m3 to w przypadku pojazdu piętrowego wyśrubowany wynik.
Na koniec dodajmy, że autokary z serii Skyliner możeprzerobić – pod kątem specjalnych potrzeb w MAN Bus Modification Center wPlauen, które oferuje szeroką paletę dodatkowych opcji.
„