Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elektryczna siódemka dla Norwegii. Od Solarisa

infobus
30.05.2019 10:00

Trzech norweskich przewoźników złożyło w ostatnim czasie zamówienia na dostawę elektrycznych pojazdów marki Solaris. W ramach podpisanych umów, do autobusów Urbino electric jeżdżących do tej pory po ulicach norweskich miast dołączy siedem kolejnych.

Norgesbuss i Sorlandsruta

Najbliższym realizacji jest kontrakt zakładający dostawę czterech autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric, które zostaną wkrótce włączone do floty operatora Norgesbuss z Oslo. Autobusy te dołączą do dwóch elektrycznych Urbino 12 dostarczonych do przewoźnika w zeszłym roku. Autobusy będą wyposażone w baterie Solaris High Power o pojemności 145 kWh, do ładowania których posłuży zarówno złącze plug-in, jak i pantograf.

Jednym z nowo zamówionych autobusów jest również Solaris Urbino 8,9 LE electric, od którego w 2011 firma rozpoczęła rozwój pojazdów elektrycznych. Zasili on flotę firmy Sorlandsruta, a przewoźnik przeznaczy go do obsługi linii w mieście Mandal w południowej części kraju. Zamówiony Solaris Urbino 8,9 LE electric będzie wyposażony w silnik elektryczny o mocy 160 kW. Energia potrzebna do jego napędzania magazynowana będzie w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Do jej uzupełniania przewidziano złącze plug-in, natomiast pojazd zostanie mechanicznie i elektrycznie przygotowany pod późniejszą zabudowę pantografu szybkiego ładowania.

Boreal

Kolejne dwa elektryczne Solarisy, które niedługo trafią do Norwegii, to Solarisy Urbino 12 electric zamówione przez przewoźnika Boreal. Pojazdy będą kursowały w położonym na południowym wybrzeżu mieście Kristiansand. Do napędu autobusów wykorzystane zostaną osie napędowe ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 2 x 125 kW. Bezemisyjne Solarisy wyposażono w zestaw baterii Solaris High Power o pojemności 145 kWh, które ładowane będą zarówno poprzez złącze plug-in, jak i za pośrednictwem pantografu. To kolejny zakup autobusów elektrycznych marki Solaris przez firmę Boreal, która już 2018 odebrała pięć Solarisów Urbino 12 electric.

W skład wyposażenia autobusów zamówionych przez norweskich przewoźników wejdą m.in. klimatyzacja, system monitoringu oraz system informacji pasażerskiej z głosową zapowiedzią przystanków. Solaris zamontuje w elektrobusach także charakterystyczny dla państw skandynawskich pakiet dodatkowej izolacji termicznej, w tym m.in. maty grzewcze w obszarze drzwi. Rozwiązaniem podnoszącym bezpieczeństwo podróżnych będzie alkomat uniemożliwiający uruchomienie pojazdu bez poddania się przez kierowcę próbie trzeźwości.

Ponad 500 e-busów

I na koniec zbiorcza informacja – od momentu zrealizowania przez Solaris zamówienia na pierwszy pojazd elektryczny, polski producent pozyskał zamówienia na blisko 500 autobusów bateryjnych. Można je spotkać na ulicach 17 europejskich państw, w 63 miastach od mroźnej północy aż po gorące południe kontynentu. Łączny dystans pokonany do tej pory przez elektryczne autobusy z Bolechowa przekroczył już 14 milionów kilometrów.