Tarnów uruchomi nowe linie do ościennych gmin?
Tarnowski Zarząd Dróg i Komunikacji zaoferował gminom z aglomeracji tarnowskiej świadczenie usług przewozowych. Teraz miejskie autobusy obsługują trzy gminy – Pleśną, Lisią Górę i gminę Tarnów – „Sądzę, że potencjał Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego może być jeszcze bardziej intensywnie wykorzystany” – podkreślał prezydent Tarnowa, Roman Ciepiela.
Podczas wczorajszego roboczego spotkania z wójtami i burmistrzami gmin aglomeracji, które odbyło się w Urzędzie Miasta Tarnowa, prezydent Roman Ciepiela zadeklarował, że Tarnów mógłby koordynować informacje dla pasażerów, obejmujące również rozkłady jazdy prywatnych przewoźników i zrównać taryfy przewozów bez względu na strefę. To oznaczałoby jednakowe koszty dla wszystkich gmin.
„Przygotowujemy się również do zmiany taryfy cenowej. Uprzywilejowane będą bilety okresowe, których ceny najprawdopodobniej zostaną obniżone, żeby zachęcić pasażerów do korzystania z nich” – mówił prezydent Tarnowa.
Artur Michałek, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Komunikacji przypomniał, że tarnowska komunikacja miejska ma już ponad stuletnią tradycję i poinformował, jak w ostatnim czasie na lepsze zmieniły się jej standardy. Tylko w zeszłym roku Tarnów kupił 35 nowych, komfortowych autobusów, monitorowanych, klimatyzowanych i dostępnych dla niepełnosprawnych. Tarnowskie MPK ma łącznie 95 pojazdów, z czego zdecydowana większość jest wyposażone w najwyższej klasy silniki ekologiczne Euro 6.
Jeszcze na początku lat 90-tych ubiegłego wieku tarnowskie autobusy miejskie obsługiwały wiele sąsiednich gminy, a siatka połączeń była bardzo gęsta.
„Chcielibyśmy, żeby rozwój naszej komunikacji publicznej był dynamiczny. Jesteśmy otwarci na współpracę” – podkreślał Artur Michałek.
Gminy pytają o koszty
Dyskusję zdominowała kwestia cen usług, świadczonych gminom przez tarnowskie MPK. Wójt gminy Tarnów, Grzegorz Kozioł, pytał o możliwość obniżenia stawki, wynoszącej obecnie 7,60 złotego za wozokilometr, poprzez rozbicie jej na koszty eksploatacyjne i inwestycyjne, które powinny być tylko po stronie właściciela spółki, czyli miasta.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W odpowiedzi prezydent Tarnowa poinformował, że za inwestycjami stoją koszty, ponoszone przez miasto. Padły też głosy, że kwota za wozokilometr nie jest wygórowana. Włodarze gmin zgodnie podkreślali również, że z racji wysokiej jakości usług przewozowych i komfortu pojazdów, miejskie autobusy, wygodne i dostosowane do potrzeb matek z dziećmi oraz osób starszych i niepełnosprawnych byłyby chętnie widziane przez mieszkańców, korzystających z prywatnych busów, jednak sednem sprawy są pieniądze.
Na zawarcie ewentualnych porozumień pomiędzy Tarnowem a ościennymi gminami zgodę wydać muszą rady gmin. Tadeusz Bąk, burmistrz miasta i gminy Wojnicz zadeklarował, że będzie rekomendował radzie gminy przyjęcie zaproponowanego przez Tarnów rozwiązania.
„Byłoby to z korzyścią dla mieszkańców” – mówił.
Również Marta Herduś, burmistrz miasta i gminy Żabno stwierdziła, że propozycja Tarnowa może być istotna dla mieszkańców, jednak o jej podjęciu przesądzą koszty. Po zakończeniu spotkania pani burmistrz została odwieziona do Żabna miejskim autobusem. Przejazd miał charakter testowy i posłużył sprawdzeniu czasu przejazdu, może też pomóc w ewentualnym wyborze trasy czy możliwych przystanków.
„