JSW dołącza do Solarisa w Hydrogen Europe
Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW) przystąpiła do EuropejskiegoStowarzyszenia Wodoru i Ogniw Paliwowych Hydrogen Europe. To już czwartypodmiot z Polski w tej organizacji, obok Solaris Bus & Coach, trójmiejskiegoklastra i IEN Instytutu Energetyki.
Śląska spółka deklaruje, że stawia na wodór jako paliwoprzyszłości, pracując nad innowacyjnymi technologiami produkcji tego gazu wswoich koksowniach.
HydrogenEurope z siedzibą w Brukseli to znaczące europejskie stowarzyszenie wodoru iogniw paliwowych. Skupia ponad 100 firm przemysłowych, 68 organizacjibadawczych oraz 13 stowarzyszeń. Współpracuje z Komisją Europejską oraznajważniejszymi krajowymi instytucjami, urzędami, uczelniami oraz ośrodkaminaukowymi na rzecz rozwoju ogniw paliwowych i technologii wodorowych. Dostowarzyszenia należą m.in. firmy 3M, Airbus, Alstom, Anglo American, Audi, BMWGROUP, China Energy, General Motors, Toyota.
-„Hydrogen Europe to wpływowe stowarzyszenie zrzeszające światowychpotentatów inwestujących w wodór, będący przyjaznym środowisku źródłem energii.Właśnie dlatego JSW zdecydowała się na przystąpienie do stowarzyszenia. Chcemyz tradycyjnego dostawcy strategicznego surowca dla przemysłu stalowegoprzekształcić się w nowoczesną grupą przemysłową, która rozwija innowacyjne,efektywne i przyjazne środowisku technologie” – powiedział cytowany wponiedziałkowym komunikacie prasowym JSW prezes spółki Daniel Ozon.
Separacja wodoru dla komunikacji
Przystąpienie do Hydrogen Europe ma umożliwić pogłębienie współpracy JSW znajwiększymi firmami, instytutami oraz stowarzyszeniami stawiającymi naprzemysłowe wykorzystanie wodoru. Obecnie grupa JSW pracuje nad uruchomieniempierwszej instalacji separacji wodoru, który jest produktem ubocznym w procesieprodukcji koksu.
Według planów spółki, wodór wyprodukowany w Koksowni Przyjaźń w DąbrowieGórniczej może w przyszłości zasilać setki bezemisyjnych autobusów, wożącychpasażerów w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Łącznie wszystkie koksownie należące do grupy JSW mają potencjał produkcyjnysięgający 72 tys. ton wodoru rocznie. Planowana instalacja w Koksowni Przyjaźńpozwoliłaby na wyprodukowanie ok. 8 tys. ton wodoru na rok, o czystości 99,999proc. H2, co zabezpieczyłoby roczne zapotrzebowanie ponad 900 autobusów lubponad 4 tys. samochodów osobowych z napędem wodorowym. Spółka analizuje obecnieposzczególne rozwiązania techniczne do separacji wodoru, szczególnie pochodzącez rynku azjatyckiego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Test na COP
„Spółka chce stać się głównym dostawcą wodoru w regionie i w ten sposóbprzyczynić się m.in. do osiągnięcia celów polityki środowiskowej na Śląsku.Aktywnie promujemy to paliwo – tak było na przykład podczas szczytuklimatycznego COP24 w Katowicach” – przypomniała szefowa biura ds. relacjimiędzynarodowych Karolina Kuś.
Podczas grudniowego szczytu klimatycznego JSW uruchomiła m.in. specjalnyautobus wodorowy, a także mobilną stację tankowania wodoru. Skorzystali z niejm.in. przedstawiciele stowarzyszenia Hydrogen Europe – szef tej organizacjiprzyjechał na szczyt klimatyczny z Brukseli do Katowic samochodem o napędziewodorowym i korzystał ze stacji mobilnej przez siedzibą spółki JSWInnowacje.(PAP)
„