CZECHBUS 2018: Najważniejsza premiera – SOR NS18 [FILM]
Czesi to tradycjonaliści. Niektórzy cały czas mówią na Iveco”Karosa”, a narodowym producentem autobusów jest SOR z Libchavy. Dlatego nowyprzegubowy model NS18 został obwołany najważniejszym debiutem tegorocznejwystawy w Pradze. Dodajmy, że na stoisku towarzyszył mu elektrobus NS12Electric, o którym – przy okazji tarów IAA 2018 – pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.
SOR czekał z premierą nowego przegubowca na swoje rodzime targi- CZECHBUS 2018. I właśnie w Pradze firma z Libchavy po raz pierwszyzaprezentowała swój nowy autobus z nowej designerskiej rodziny NS (New SOR) – wwersji przegubowej i z silnikiem diesla Euro 6. Pojazd ma długość 18,75 metradługości i jest przegubowym wariantem dwunastometrowego modelu NS 12.
Aktualnie nowy pojazd przechodzi testy homologacyjne, a pierwszedostawy do klientów – najpewniej DPP Praga – zaplanowane są na przyszłym rok. Dodatkowow 2019 r. przegubowy NS18 otrzyma wersję elektryczną oraz zadebiutuje jako trolejbus.Szykujesię ciekawy rok.
Aktualnie NS18 występuje tylko w wariancie z silnikiem dieslaEuro 6,a jego przeznaczenia to transport publiczny w większych miastach. Warto podkreślić,że SOR nie jest nowicjuszem w przegubowym rzemiośle. Mimo, że w Polsce te modelenie są szerzej znane to czeska firma oferowała do tej pory aż trzy przegubowe serie:NB, NBG i TNB.
Stylistycznie nowa rodzina SOR-ów bardzo nam się podoba.Targowy przegub prezentuje się bardzo przyzwoicie. Dobra kolorystyka nadwoziaoraz wnętrza dodatkowo potęguje to odczucie. Zresztą zobaczcie sami:
{https://www.youtube.com/watch?v=vY6EmfaZMg4}
NS18 technicznie
Nowy przegubowy autobus ma cztery drzwi w układzie 2-2-2-2, 46+1 miejscsiedzących – w tym 16 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi – i rozwijamaksymalną prędkość 80 km/h. Nadwozie ma długość 18,75 m, szerokość 2,55 m iniespełna 3 m wysokości.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przoduzastosowano zawieszenie niezależne oparte na osi typu RL82EC. Środkowa towleczona typu AV133. Most napędowy to przekładnia portalowa typu AV133 zprzełożeniem 6,19. W wieży zabudowano silnik stojący FPT Cursor 9 o mocy 243kW. To jednostka o pojemności 8,71 l, która osiąga 1400 Nm maksymalnego momentuobrotowego. SOR zblokował ją z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów ZFEcolife.
I na koniec zapraszamy na filmowe podsumowanie Czechbus 2018:
{https://www.youtube.com/watch?v=rQJI-T4HHKE}
„