Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

TRANSEXPO: Hybrydowe serce lekkiego Solarisa. Z Polski

infobus
21.11.2018 11:00

Temat lekkich hybrydjest ostatnio na topie. Mercedes-Benz otrzymał tytuł „Bus of the Year” za Citarohybrid, a Solaris pokazał w Kielcach hybrydowego „Lita”, w którym zastosowanysystem Mild Hybrid firmy Vers. Przedstawmy szczegóły.

O ideipremierowego Urbino 12 LE lite hybrid rozmawialiśmy na TRANSEXPO z DariuszemMichalakiem, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. WiceprezesSolarisa przedstawił nam też różnice pomiędzy „lekką”, a „ciężką” hybrydą. Solarisw swoim niskowejściowym i lekkim debiutancie postawił na polską firmę Vers zWarszawy, która dostarczyła do premierowej wersji system Mild Hybrid orazsystemu rekuperacyjny, wyposażony m.in. w przetwornicę o zwiększonej mocy. Plus systempomiarowy. Razem daje to system Vers Smart City.

Jak to działa?

System MildHybrid II generacji wykorzystuje silnik-generator pracujący w napięciu 48V, umożliwiającyhybrydyzację pojazdu bez konieczności operowania w wysokich napięciach. Dziękizastosowaniu superkondensatorów i elektronicznego systemu zarządzaniaprzepływem prądu urządzenie odzyskuje energię podczas hamowania silnikiemwytwarzaną przez alternatory autobusu, gromadzi ją w pakieciesuperkondensatorów, a następnie zasila instalację elektryczną pojazdu.

Podsumowując systemSmart City zapewnia cztery funkcjonalności:

Autobusowe oszczędności

W 2017 r. w testachfabrycznych SORT2 – wykonanych we współpracy z Solaris – system firmy Versuzyskał średni wynik na poziomie 1,5 litra / 100 km. W 2018 r. – po wprowadzeniuII generacji systemu Smart City oszczędności wyniosły ponad 1,7 l / 100 km. Ocenasię, że w przypadku wyjątkowo lekkiego Urbino 12 LE lite oszczędności wyniosą ok.2 l / 100 km

Hybrydowa historiaVers

Technologiarekuperacyjna Vers oparta na module superkondensatorów została wdrożona w 2016 w60 autobusach marki Solaris przeznaczonych dla MPK Kraków. Po wielomiesięcznychpomyślnych testach, w systemy zostało wyposażonych dotychczas ponad 250autobusów w 15 miastach, min. w Poznaniu, Krakowie, Rzeszowie, Bielsko-Białej,a także w Niemczech – we Frankfurcie i w Reutlingen.