TRANSEXPO: Irizar myśli o polskim rynku elektrobusów
W Kielcach Firma Wanicki – diler hiszpańskiej marki Irizar w Polsce – pokaże dwa autokary: i6S i i8. Spółka rozpoczyna też swoja aktywność w segmencie autobusów elektrycznych i zapraszam do pierwszych rozmów.
Jak na razie elektryczna aktywność Irizar w Polsce to działalność promocyjna. Do tej pory takichkroków jednak nie podejmowano, dlatego należy odebrać to za wyraźny sygnał, że Hiszpanomzaczęło zależeć na polskim e-rynku. Biorąc pod uwagę najnowszy przetarg MZA na130 elektrobusów – o którym piszemy TUTAJ – gra jest warta świeczki.
Aktywność Firmy Wanicki na miejskim rynku w Polscerozpoczęła się od październikowej Komisji Autobusowej IGKM w Rzeszowie, podczasktórej Tomasz Giza z Firmy Wanicki przedstawił elektromobilną ofertę Irizara. Jego zdaniemnajwiększe atuty hiszpańskie marki to pełen pakiet rozwiązań pod klucz,doświadczenie w projektach dla transportu publicznego (e-BRT), systemzarządzania e-flotą ,a przede wszystkim dostawawszystkich komponentów od jednego dostawcy – spółki Irizar e-mobility.
Kroki milowe hiszpańskiego producenta w zakresie produkcji elektrycznych autobusówsą w zasadzie podobne do aktywności Solarisa na tym polu. To
-
2013 r. – wyprodukowanie pierwszego w 100% elektrycznego autobusuIrizar i2e
-
2015 r. – dostawa pierwszych jednostek wyprodukowanychseryjnie
-
2016 r. – powstanie nowej spółki Irizar e-mobilityodpowiedzialnej za rozwiązania z zakresu elektromobilności dla miast
-
2018 r. – otwarcie fabryki Irizar e-mobility, skupionej tylko naprodukcji elektrobusów.
Według danych firmy Irizar, dzisiaj po europejskich drogach jeździ150 zeroemisyjnych autobusów tej marki. Największe kontrakty to:
-
EMT Madryt – 15x Irizar i2e z systemem wolnego ładowania;
-
RTM Marsylia – 6 x Irizar i2e z systemem wolnego ładowania;
-
Voyages Ecker / Luksemburg – 6 x Irizar i2e + 4 x Irizar iebus 18 m z systemem wolnego ładowania;
-
GoAhead Londyn – 2 xIrizar i2e z systemem wolnego ładowania;
-
Braganza (Portugalia) – x Irizar ie bus 10m z system wolnegoładowania;
-
Zaragoza – 1 x Irizar i2e z systemem wolnego ładowania;
-
Tusgsal Barcelona – 4 x Irizar i2e z systemem wolnegoładowania / grudzień 2018
-
Bilbobus Bilbo – 4 x Irizar i2e z systemem wolnego ładowania/ grudzień 2018
-
DBUS San Sebastian – 3 x Irizar i2e z systemem wolnego ładowania /grudzień 2018
-
Amiens Metropole – 43 x Irizar ie tram 18m z systemem szybkiegoi wolnego ładowania (6 szybkich ładowarek pantograf + 43 wolne ładowarki) wramach 15-letniej umowy serwisowej. Realizacja – kwiecień 2019
-
TMB Barcelona – 4 x Irizar ie tram 18m z systemem szybkiegoi wolnego ładowania
-
Aglomeracja Bayonne – 18 x Irizar ie tram 18m z systemem szybkiegoi wolnego ładowania (5 szybkich ładowarek pantograf + 18 wolne ładowarki) wramach 15-letniej umowy serwisowej. Realizacja – luty 2019
-
RDT Provence – 15 x Irizar ie bus 12m z systemem szybkiego ładowania.Realizacja – kwiecień 2019
Kolejnym argumentem na świadczącym na korzyść rzecz hiszpańskiej jest kompletnie nowa fabryka elektromobilnych pojazdów , która otwarta została w maju br. Nowy zakład produkuje autobusy miejskie odługości 10.8 m 12 m i 18 m. Niedługo rozpocznie się też produkcja autobusów zpodwójnymi przegubami i innych pojazdów elektrycznych. Docelowo produkcja obejmujetrzy modele: Irizar ie bus, Irizar ie tram (wersja BRT) i Irizar ie truck.
Firma Wanicki zaprasza na TRANSEXPO i do rozmów o ofercieGrupy Irizar w tym zakresie – na stoisku F5.
„