IAA 2018: SOR zapowiada autobus NS18 [FILM]
Na targach w Hanowerze czeski SOR pokazał podstawę swojejmiejskiej oferty – autobus NS12 z silnikiem diesla FPT Euro 6 oraz elektryczny ENS12w barwach Hradec Kralove.
Te pojazdy doskonale już znamy, także dla nas najważniejsząinformacją była zapowiedź premiery na praskich targach CZECHBUS 2018 (20-22.11.2018) autobusuprzegubowego nowej generacji, czyli modelu NS 18. To będzie jego światowy debiut. Najwyższy na to czas, gdyż niebawem powinny rozpocząć się dostawy do Dopravni Podnik Praha, z którym SORpodpsiał umowę na dosatawę aż 500 nowych autobusów, w tym 50 szt. częściowo niskopodłogowychautobusów standardowych, 150 szt. niskopodłogowych autobusów przegubowych i 300szt. niskopodłogowych autobusów standardowych.
Seryjny elektryk w Hanowerze
Przypomnijmy, że polska premiera autobusu elektrycznego SORENS 12 – i jednocześnie całej nowej miejskiej generacji SOR – miała miejscepodczas kwietniowych Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA 2017.Wcześniej pojazd mogliśmy zobaczyć m.in. na targach w Hanowerze i Pradze.
Pokazany w IAA NS12 nie był już żadnym prototypem tylkojednym z pojazdów dostarczonych do firmy Dopravní podnik města Hradce Králové,która łącznie zamówiła aż 20 szt. niskopodłogowych autobusów elektrycznychklasy MAXI. To największe jak do tej pory zamówienie na elektrobusy w Czechach- po Trzyńcu, który na wiosnę odebrał 10 szt. autobusów elektrycznych SkodaPerun. Kontrakt dla Hradca ma zakończyć się do końca 2018 r. Kolejne miejsce naliście największych e-kontraktów SOR zajmuje Bratysława z 18 szt. EBN9 / NS12.
W lewym, tylnym rogu nadwozia ENS12 zabudowano silnikasynchroniczny Pragoimex o mocy 160 kW. Napęd elektryczny w przeciwieństwie dowcześniej produkowanych przez SOR elektrobusów nie pochodzi od firmy Cegelec.Producent zdecydował się teraz postawić na rozwiązania spółki RAIL ELECTRONICSCZ sro. Na dachu autobusu zamontowano baterie litowo-jonowe. Dzięki temumaksymalnie zwiększono przestrzeń pasażerską. W pokazanym w Hanowerze ENS12baterie mogą magazynować 225 kWh energii elektrycznej. Przy założeniu, żezostanie utrzymane 20% rezerwy prądu w zasobnikach SOR deklaruje na jednymładowaniu zasięg pojazdu na dystansie ok. 150-200 km. DMC pojazdu to 18,8 t przy długości 12 m,szerokości 2,55 m i wysokości 3,2 m. Liczbamiejsc siedzących to 29-25 foteli.
Stylistycznie elektryczny SOR bardzo nam się podobał i w barwach Hradca wygląda naprawdę super. Zresztą zobaczcie sami:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
{https://www.youtube.com/watch?v=kk0r-M5eGoI}
Diesel z FPT
Pokazany obok elektrobusu konwencjonalny autobus SOR NS12 charakteryzowałsię pojemnością ok. 95 miejsc, z czego 24-32 podróżuje na miejscach siedzących.Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przodu zastosowano zawieszenieniezależne oparte na osi typu ZF RL82EC. Most napędowy to przekładnia portalowatypu AV133 z przełożeniem 6,19. Z tyłu zabudowano silnik FPT Cursor 8 o mocy160 kW, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów ZF EcoLife.
„