Gdańsk kupuje autobusy z Berlina. 14 x Citaro

infobus
06.07.2018 10:00

2 lipca Maciej Lisicki, prezes GAiT Gdańsk nie tylko poinformował opodwyżkach dla kierowców, ale także zaprezentował jeden z 14 zakupionychostatnio przez spółkę autobusów. Wyprodukowane w 2009 r. pojazdy zastąpić mająnajbardziej wysłużone autobusy GAiT

Podczas poniedziałkowej konferencji – dotyczącej głównie wzrostu zarobków pracowników spółki – zostały zaprezentowane również autobusyMercedes-Benz O530 Citaro. 14 używanych pojazdów (rocznik 2009, 600 tys. km.przebiegu), które do tej pory jeździły po Berlinie, spółka GAiT kupiła wkwietniu tego roku za 4,4 mln zł. Jak porównuje gdański przewoźnik – za tę samą kwotę można kupić czterynowe pojazdy tego typu.

Cechą charakterystyczną nowych jest brak trzecich drzwi. To typowe dla niemieckich przewoźników miejskich. Poza tym autobusy spełniają większość wymagań, które stawia się współczesnym autobusom. Pojazdy są klimatyzowane oraz monitorowane. Umożliwiają podróż ok. 95 pasażerom, w tym 29 na fotelach typu CSF. Z niskiej podłogi dostępnych jest dziewięć siedzeń. Autobusy są napędzane silnikami leżącymi Mercedes OM926LAh. To jednostki o pojemności skokowej 7,2 l, mocy 205 kW i 1120 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Spełniają one normę czystości spalin Euro 5. Zblokowano jest automatycznymi skrzyniami biegów ZF Ecomat.

Ex berlińskie Citaro sukcesywnie zaczną jeździć po gdańskich drogach od połowy lipca. Zastąpią najstarsze autobusy miejskiego przewoźnika autobusy. Co ciekawe ofiarą Mercedesów padną… inne Mercedesy. Wśród nich będzie wyjątkowy egzemplarz modelu O405N z rocznika 1994, z przebiegiem ponad 1 mln km.

Używane i nowe

Jest to już drugi zakup autobusów przez GAiT w ostatnimczasie. Na początku maja została podpisana umowa na zakup 46 nowych autobusówMercedes-Benz Citaro za 79,4 mln zł. W puli nowych pojazdów będzie 18 szt. autobusów standardowych MAXI, 26szt. wielkopojemnych MEGA i 2 szt. MIDI- pojawią się w Gdańsku w pierwszej połowie przyszłegoroku. Nowo zakupione autobusy zastąpią kolejnenajmniej ekologiczne pojazdy we flocie GAiT.

Zarząd spółki przymierza się także do rozpisania przetargudotyczącego autobusów w innej niż dotąd formule. GAiT zamiast kupować, chciałbywydzierżawić część floty autobusowej wraz z obsługą serwisową.