DK3: Autobus z zespołem folklorystycznym
27.06.2017 r. w Lubinie na drodze krajowej nr 3 inspektorzyz WITD Wrocław oddział Legnica zatrzymali do kontroli autobus, którym przewożonomłodzieżowy zespół folklorystyczny z okolic Nowego Sącza, nad morze w okoliceKołobrzegu.
W trakcie kontroli zażądano od kierowcy okazania zapisów ztachografu odnośnie jego czasu pracy. Kierowca okazał wykresówkę z dniakontroli, na której jako miejsce rozpoczęcia wpisał Gliwice, a zapis nawykresówce rozpoczynał się od godzinie 06:20. Jednak z informacji od pasażerówwynikało, że autobus nie rozpoczął przejazdu z tego miejsca, a przewózrozpoczął się znacznie wcześniej. Kierowca przyznał, że wyjechał autobusem zokolic Nowego Sącza o godzinie 02:30, jednak po dojechaniu do Gliwic wymieniłwykresówkę w tachografie, ponieważ miał świadomość, że samodzielnie prowadzącpojazd nie jest w stanie, zachowując normy czasu pracy, dojechać do miejscaprzeznaczenia. Tej wykresówki, którą wyjął z tachografu nie zamierzał okazywaćdo kontroli.
Na wykresówce którą włożył do tachografu w Gliwicachzapisał, że nocował u rodziny w Tychach, co nie odpowiadało stanowifaktycznemu. Używanie dwóch wykresówek w tym samym dniu jest wykroczeniem. Wzwiązku z tym zostały wyciągnięte przewidziane prawem konsekwencje wobeckierowcy oraz wszczęte postępowanie wobec przewoźnika. W trakcie kontrolimłodzież wyciągnęła instrumenty i na parkingu umilała sobie czas śpiewem i tańcem.
Ponieważ w momencie zatrzymania do kontroli, normy czasupracy kierowcy nie zostały jeszcze przekroczone, inspektor poinformowałpasażerów, że istnieje możliwość, że kierowca z zachowaniem tych norm, niebędzie w stanie ich dowieźć do miejsca przeznaczenia. Członkowie grupyzareagowali na to uśmiechem i stwierdzeniem, że będą muzyką i śpiewemdopingować kierowcę do bezpiecznej jazdy. Z jednej strony należy się cieszyć,że spotkać można grupę składającą się w większości z młodzieży o tak pozytywnymnastawieniu, z drugiej strony jednak warto uświadomić sobie, że normy czasupracy kierowcy prowadzącego autobus wprowadzone zostały w trosce obezpieczeństwo pasażerów, a także innych uczestników ruchu. Pojedynczy kierowcamoże prowadzić pojazd maksymalnie przez 10 godzin z przerwami, więc można miećuzasadnioną wątpliwość, że kierowca jest w stanie, nie naruszając przepisów,samodzielnie pokonać odległość 850 km tym bardziej, że trasa nie przebiegawyłącznie po autostradach i drogach szybkiego ruchu, a nawet na tych drogachzdarzają się odcinki w przebudowie. Pasażerowie powinni w miarę możliwości teżsami dbać o własne bezpieczeństwo, a przy odjeździe w tak długą trasę, naprzykład zwrócić uwagę, czy autobusu nie powinno prowadzić na zmianę dwóchkierowców. Szczególnie wtedy, gdy wyjazd nie jest poprzedzony kontroląInspekcji Transportu Drogowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Po dotarciu na miejsce przeznaczenia członkowie zespołu nawłasnym profilu facebook umieścili pozdrowienia dla inspektorów, którzyprowadzili kontrolę.
„