ZeEUS w Hiszpanii i Holandii (7)
Odwiedzamy kolejne miejsca w Europie, które użytkują elektryczne autobusy. Po Finlandii i Francji, jedziemy do Hiszpanii oraz Holandii, która jako pierwsza w Europie ogłosiła duży przetarg na elektrobusy.
Barcelona
Zaczynamy w Barcelonie, gdzie w ramach projektu ZeEUS testowano elektryczne autobusy, dwa marki Irizar model i 2e oraz dwa marki Solaris Urbino 18 i jeden BYD K9. Testy, miały na celu zdobycie doświadczeń w użytkowaniu e-Busów i na tej podstawie opracowanie oceny pozwalającej na zamówienie najbardziej odpowiednich autobusów, dla warunków komunikacyjnych Barcelony. Ponadto testy mają umożliwić operatorowi (Transports Metropolitans de Barcelona) nabycie odpowiedniego doświadczenia, w celu poznania charakterystyki infrastruktury energetycznej dla terminali do ładowania autobusów oraz zasad elektryfikacji linii komunikacyjnych.
San Sebastian
Operator Dbus w San Sebastian testował trzy autobusy marki Irizar i2e, głównie w centrum miasta, na różnych liniach. Celem testów jest dostosowanie długości linii w ten sposób, aby jeden kierowca pokonywał trasę maksymalnie najdłuższą. W ten sposób operator uniknie konieczności zmiany kierowcy na linii komunikacyjnej.
Madryt
Władze Madrytu planują odnowić całą flotę autobusową, w której eksploatowane były by autobusy hybrydowe zasilane CNG. Odnowa taboru ma zdecydowanie ograniczyć zanieczyszczenie powietrza w mieście. Operator EMT de Madrid w swojej flocie posiada 23 autobusy hybrydowe z CNG z czego 13 z nich to hybrydy, e-Busy (z wtyczką). W związku z tym planem dokonano sprawdzenia skuteczności działania elektrycznych hybryd w warunkach linii miejskich. W testach udział wzięły wyłącznie autobusy hybrydowe z wtyczką. Testy wykazały, że poprawiła się jakość powietrza, jak również zanotowano oszczędności w zużyciu paliwa.
Dodać należy, że w tym roku EMT de Madrid przetestowało także już dwa autobusy elektryczne. W styczniu 2017 r. Irizar i2e, a w lutym egzemplarz BYD K9.
Valladolid
Testowane w Valladolid autobusy wykonywane są w technologia VECTIA PLUG-IN Hybrid. Zawiera ona trzy różne tryby funkcjonowania. Tryb PLUG IN, hybrydowy, (spalinowo- elektryczny hybryd) oraz tryb w pełni elektryczny. Autobusy ładowane były na obu końcach linii. Test pozwolił ocenić całkowity koszt eksploatacji autobusów i korzyści wynikające z ograniczonej emisji zanieczyszczeń.
Tabela przedstawia dane techniczne testowanych autobusów i charakterystykę linii w testach ZeEus w miastach Hiszpanii:
Dane techniczne |
Barcelona Dane |
Donostia/ San Sebastian |
Madryt |
Valladolid |
||
Marka pojazdu |
2 x Irizar
|
1 x ByD |
2 x Solaris
|
3 x Irizar |
13 x Castrosua |
5 x Vectia |
Model pojazdu |
i2e
|
K9 Variant Overseas of ByD |
Urbino 18 electric |
i2e |
Tempus |
Veris.12 Hybrid+ |
Długość pojazdu |
12 m |
12 m |
18 m |
12 m |
11.3m |
12 m |
Max. liczba osób |
75 |
75 |
115 |
75 |
64 |
85 |
Klimatyzacja |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Ogrzewanie |
Nie |
Nie |
Nie |
Tak |
Tak |
Tak |
Możliwości innego ładowania |
Nie |
Nie |
Za pomocą pantografu w terminalu (6-8min)
|
Nie |
Nie |
Za pomocą pantografu w terminalu (3-5min) |
Nocne ładowanie |
Za pomocą wtyczki (56h)
|
Za pomocą wtyczki (56h)
|
Za pomocą wtyczki (2.5h)
|
Za pomocą wtyczki (7h) |
Za pomocą wtyczki (4h) |
Nie |
System magazynowania energii: |
352kWh |
324kWh |
125kWh |
340kWh |
72kWh |
24kWh |
Dane linii |
||||||
Typ |
<p class="MsoNormal" style="margin-bottom:0cm;margin-botto"
Więcej z Działu KontraktyPolski rynek nowych autobusów w 2021 r.
19.01.2022
Więcej z Działu Prawoe-TOLL i 223 tys. pojazdów użytkowych
21.09.2021
Więcej z Działu PrzewoźnicyWięcej z Działu ProducenciKarsan umacnia swoją pozycję w Rumunii
30.12.2021
Więcej z Działu Infrastruktura |