Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czechy, Dania, Estonia w projekcie ZeEUS (5)

infobus
28.02.2017 10:34

Odwiedzamy kolejne miejsca w Europie, które użytkująelektryczne autobusy. Po Belgii i Bułgarii lądujemy u naszych południowychsąsiadów, potem w Belgii, a na koniec wEstonii.

Pilzno (Czechy)

W Czechach,testy w ramach ZeEUS realizowano w Pilznie Pradze. W Pilzniezainicjowano miejski projekt o nazwie „Zielone Pilzno” i dlatego testy w ramachZeEUS potraktowano jako projekt pilotażowy, którego powodzenie było jakbywstępem do programu. Testowanie w ramachZeEUS samochodów elektrycznych marki Skoda spowodowało wiele trudności. Do nichzaliczyć należy przede wszystkim brak odpowiedniej infrastruktury do ładowaniaautobusów, którą należało zbudować. Budowniczowie stacji do ładowana napotkalitrudności wynikające z koniecznościuzyskania pozwoleń na budowę, licencji i projektówkonstrukcyjno-budowlanych. Cały proces z tym związany znacznie opóźnił rozpoczęcietestowania e-busów w Pilznie. Testy pokazały, że użycie energii elektrycznejjako alternatywy dla oleju napędowego w miejskich autobusach daje możliwośćwprowadzenia do eksploatacji e-busów w pełnym zakresie.

Praga (Czechy)

W ramach działań na rzecz czeskiej ekologicznejmobilności, projekt testowania w Pradze autobusów elektrycznych zostałzrealizowany dzięki współpracy trzech firm: DPP czyli praskiego operatora DopravniPodnik Hiavniho Mesta Prahy, SOR – producenta pojazdów z Libchavy oraz firmy Celeg- dostawcy sprzętu elektrycznego. Firmy te współpracując w ramach projektupilotażowego testowały elektrobus SOR EBN 11. W projekcie wykorzystano dworzecautobusowy i stację ładowania baterii. Projekt pilotażowy miał trwać 12miesięcy jednak ze względu na pozytywne wyniki pierwszego roku przedłużonotesty o kolejne 12 miesięcy. Testy przeprowadzono na regularnych liniach, naktórych testowany autobus przejechał 65 000 km. Podsumowując testy,współpracujące firmy postanowiły zrealizować w 2018 roku drugi etap projektu,po pełnym zelektryfikowaniu linii (linii 207).

Kopenhaga (Dania)

W celu przetestowania nowych technologiiwykorzystujących alternatywne źródła paliw w celu zmniejszenia emisji dwutlenkuwęgla przez komunikację miejską w Kopenhadze, Duński Urząd Transportuzaproponował firmie TrafikselskabetMovia w ramach projektu ZeEus przetestowanie elektrycznych autobusów. W tymcelu Movia wynajęła dwa modele elektrobusówK9 z firmy BYD. Autobusy zostałyprzetestowane w regularnych przewozach na trasach przez dwóch różnychoperatorów. Testy miały za zadanie zgromadzenie podstawowych danych dotyczącychzużycia energii, niezawodności, funkcjonalności w zakresie hałasu i komfortudla kierowców oraz zadowolenia pasażerów. Po zakończeniu testów okazało się, żekoszty energii elektrycznej wykorzystanej do napędu e- busów był o wiele wyższyniż energii elektrycznej zużywanej przez pociągi. Powodem tego był wysokipodatek, który w Danii jest 200 razy wyższy podatek za energię elektryczną dlaautobusów w porównaniu z pociągami. Problem ten nie został jeszcze rozwiązany,a wspomniany podatek czyni eksploatację e-busów znacznie droższą w porównaniudo autobusów napędzanych silnikami diesla.

Tallin (Estonia)

Po przeprowadzeniu wstępnych testów z autobusamihybrydowymi i w pełni elektrycznymi, firma Tallina Linnatranspordi AS zakupiła24 autobusy Volvo 7900 Electric Hybrid do regularnej eksploatacji w warunkachrzeczywistych przy przewożeniu pasażerów. Nowe autobusy są o wiele bardziejkomfortowe niż dotychczasowy tabor i pasażerowie są z nich bardzo zadowoleni. WTallinie obecnie trwa generalna modernizacja miejskiej infrastrukturytramwajowej i trolejbusowej.

Poniżej dane techniczne testowanych pojazdów iobsługiwanych przez nie linii komunikacyjnych

Dane techniczne

Państwo, w którym przeprowadzono testy

Czechy

Dania

Kopenhaga

Estonia

Pilzno

Praga

Tallin

Marka pojazdu

2 x SKODA

1 x SOR

2 x ByD

24 x Volvo

Model pojazdu

PERUN HP

EBN 11

K 9

7900

Długość pojazdu

12 m

11,1 m

12 m

12,1 m

Maksymalna liczba osób

82 pasażerów

93 pasażerów

61

84

Klimatyzacja

Tak

Tak

Tak

Tak

Ogrzewanie

Tak

Tak

Tak

Tak

Możliwości ładowania

ładowanie za pomocą pantografu – czas ok. 7 minut

ładowanie za pomocą pantografu 10-30 minut

Nocne ładowanie

za pomocą wtyczki w zajezdni ( czas ładowania ok. 5 godzin)

za pomocą wtyczki w zajezdni – czas ładowania ok. 1-6 godzin

za pomocą wtyczki w zajezdni – czas ładowania ok. 5 godzin

za pomocą wtyczki w zajezdni – czas ładowania ok. 6, 5 godziny

System magazynowania

energii

75 kWh

172 kWh

324 KWh

1,2 kWh

Dane linii

Typ linii

centrum miasta, strefa podmiejska

miejska

miejska

centrum miasta

Topografia linii

górzyste części

płaska

płaska

płaska

Długość linii autobusowej

6 km

4 linie – 27km, 35km, 28km, 22km,

3 linie – 10.8 km,

9,1 km, 9,4 km

2 linie ? 19,7 km, 18,1 km

Średnia prędkość techniczna na linii

25 km/h

14.3km/h 19.4km/h 16.6km/h 14.9km/h

15,7km/h ? 22,3km/h

17,1 km/h, 17,8 km/h

Codzienna liczba godzin

7,5- 18,5 godziny

18 godzin

7 ? 12 godzin

13,9 ? 14,9 gozin

Codzienna liczba godzin pracy tylko elektrycznie

7,5- 18,5 godziny

18 godzin

7 ? 12 godzin

1,1 -1,2 godzin

Suma kilometrów przejechanych pojazd / dzień

80-200 km

4 linie – 265km, 340km, 265km, 265km

210 ? 260 km

221-249 km