Czechy, Dania, Estonia w projekcie ZeEUS (5)
Odwiedzamy kolejne miejsca w Europie, które użytkująelektryczne autobusy. Po Belgii i Bułgarii lądujemy u naszych południowychsąsiadów, potem w Belgii, a na koniec wEstonii.
Pilzno (Czechy)
W Czechach,testy w ramach ZeEUS realizowano w Pilznie Pradze. W Pilzniezainicjowano miejski projekt o nazwie „Zielone Pilzno” i dlatego testy w ramachZeEUS potraktowano jako projekt pilotażowy, którego powodzenie było jakbywstępem do programu. Testowanie w ramachZeEUS samochodów elektrycznych marki Skoda spowodowało wiele trudności. Do nichzaliczyć należy przede wszystkim brak odpowiedniej infrastruktury do ładowaniaautobusów, którą należało zbudować. Budowniczowie stacji do ładowana napotkalitrudności wynikające z koniecznościuzyskania pozwoleń na budowę, licencji i projektówkonstrukcyjno-budowlanych. Cały proces z tym związany znacznie opóźnił rozpoczęcietestowania e-busów w Pilznie. Testy pokazały, że użycie energii elektrycznejjako alternatywy dla oleju napędowego w miejskich autobusach daje możliwośćwprowadzenia do eksploatacji e-busów w pełnym zakresie.
Praga (Czechy)
W ramach działań na rzecz czeskiej ekologicznejmobilności, projekt testowania w Pradze autobusów elektrycznych zostałzrealizowany dzięki współpracy trzech firm: DPP czyli praskiego operatora DopravniPodnik Hiavniho Mesta Prahy, SOR – producenta pojazdów z Libchavy oraz firmy Celeg- dostawcy sprzętu elektrycznego. Firmy te współpracując w ramach projektupilotażowego testowały elektrobus SOR EBN 11. W projekcie wykorzystano dworzecautobusowy i stację ładowania baterii. Projekt pilotażowy miał trwać 12miesięcy jednak ze względu na pozytywne wyniki pierwszego roku przedłużonotesty o kolejne 12 miesięcy. Testy przeprowadzono na regularnych liniach, naktórych testowany autobus przejechał 65 000 km. Podsumowując testy,współpracujące firmy postanowiły zrealizować w 2018 roku drugi etap projektu,po pełnym zelektryfikowaniu linii (linii 207).
Kopenhaga (Dania)
W celu przetestowania nowych technologiiwykorzystujących alternatywne źródła paliw w celu zmniejszenia emisji dwutlenkuwęgla przez komunikację miejską w Kopenhadze, Duński Urząd Transportuzaproponował firmie TrafikselskabetMovia w ramach projektu ZeEus przetestowanie elektrycznych autobusów. W tymcelu Movia wynajęła dwa modele elektrobusówK9 z firmy BYD. Autobusy zostałyprzetestowane w regularnych przewozach na trasach przez dwóch różnychoperatorów. Testy miały za zadanie zgromadzenie podstawowych danych dotyczącychzużycia energii, niezawodności, funkcjonalności w zakresie hałasu i komfortudla kierowców oraz zadowolenia pasażerów. Po zakończeniu testów okazało się, żekoszty energii elektrycznej wykorzystanej do napędu e- busów był o wiele wyższyniż energii elektrycznej zużywanej przez pociągi. Powodem tego był wysokipodatek, który w Danii jest 200 razy wyższy podatek za energię elektryczną dlaautobusów w porównaniu z pociągami. Problem ten nie został jeszcze rozwiązany,a wspomniany podatek czyni eksploatację e-busów znacznie droższą w porównaniudo autobusów napędzanych silnikami diesla.
Tallin (Estonia)
Po przeprowadzeniu wstępnych testów z autobusamihybrydowymi i w pełni elektrycznymi, firma Tallina Linnatranspordi AS zakupiła24 autobusy Volvo 7900 Electric Hybrid do regularnej eksploatacji w warunkachrzeczywistych przy przewożeniu pasażerów. Nowe autobusy są o wiele bardziejkomfortowe niż dotychczasowy tabor i pasażerowie są z nich bardzo zadowoleni. WTallinie obecnie trwa generalna modernizacja miejskiej infrastrukturytramwajowej i trolejbusowej.
Poniżej dane techniczne testowanych pojazdów iobsługiwanych przez nie linii komunikacyjnych
Dane techniczne |
Państwo, w którym przeprowadzono testy |
|||
Czechy |
Dania Kopenhaga |
Estonia |
||
Pilzno |
Praga |
Tallin |
||
Marka pojazdu |
2 x SKODA |
1 x SOR |
2 x ByD |
24 x Volvo |
Model pojazdu |
PERUN HP |
EBN 11 |
K 9 |
7900 |
Długość pojazdu |
12 m |
11,1 m |
12 m |
12,1 m |
Maksymalna liczba osób |
82 pasażerów |
93 pasażerów |
61 |
84 |
Klimatyzacja |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Ogrzewanie |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Możliwości ładowania |
ładowanie za pomocą pantografu – czas ok. 7 minut |
ładowanie za pomocą pantografu 10-30 minut |
||
Nocne ładowanie |
za pomocą wtyczki w zajezdni ( czas ładowania ok. 5 godzin) |
za pomocą wtyczki w zajezdni – czas ładowania ok. 1-6 godzin |
za pomocą wtyczki w zajezdni – czas ładowania ok. 5 godzin |
za pomocą wtyczki w zajezdni – czas ładowania ok. 6, 5 godziny |
System magazynowania energii |
75 kWh |
172 kWh |
324 KWh |
1,2 kWh |
Dane linii |
||||
Typ linii |
centrum miasta, strefa podmiejska |
miejska |
miejska |
centrum miasta |
Topografia linii |
górzyste części |
płaska |
płaska |
płaska |
Długość linii autobusowej |
6 km |
4 linie – 27km, 35km, 28km, 22km, |
3 linie – 10.8 km, 9,1 km, 9,4 km |
2 linie ? 19,7 km, 18,1 km |
Średnia prędkość techniczna na linii |
25 km/h |
14.3km/h 19.4km/h 16.6km/h 14.9km/h |
15,7km/h ? 22,3km/h |
17,1 km/h, 17,8 km/h |
Codzienna liczba godzin |
7,5- 18,5 godziny |
18 godzin |
7 ? 12 godzin |
13,9 ? 14,9 gozin |
Codzienna liczba godzin pracy tylko elektrycznie |
7,5- 18,5 godziny |
18 godzin |
7 ? 12 godzin |
1,1 -1,2 godzin |
Suma kilometrów przejechanych pojazd / dzień |
80-200 km |
4 linie – 265km, 340km, 265km, 265km |
210 ? 260 km |
221-249 km |
„