Solaris o rekordowym kontrakcie dla Belgii [FILM]
Wiceprezes Solaris Bus & Coach, Dariusz Michalak podczaslutowej (15.02) konferencji prasowej skomentował największy w historii polskiejfirmy kontrakt na zakup autobusów hybrydowych. To największe jak dotychczas zamówienie na hybrydy z Bolechowa, jak i zarazem największe zamówienie na Solarisy z Belgii.
Belgijska firma Société Régionale Wallonne du Transport(SRWT) zamówiła łącznie 208 autobusów Solaris nUrbino 12 Hybrid. Wartość tegokontraktu to 105 mln euro. Solaris Bus & Coach dostarczy nie tylkoautobusy, ale również przez 8 lat zapewni ich serwis. Pierwsze autobusy dotrądo belgijskiego kontrahenta już we wrześniu 2017 r., a 111 egzemplarzy wpierwszym kwartale 2018 r.
Solaris Urbino 12 Hybrid miał swoją premierę podczas targów IAA 2016 w Hanowerzei zostałwyposażony wszeregowy system HybriDrive amerykańskiego producenta BAESystems. W rozwiązaniu tym główną rolę odgrywa silnik elektryczny, któryzasilany jest energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jestz generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności(Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM). Ekologiczny, w części elektryczny napędwpływa na obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancjido atmosfery.
{https://www.youtube.com/watch?v=Dxd5S3NnrYE}
W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferujeopcjonalnie możliwość zamontowania systemu Stop-and-Go, który całkowiciewyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwiaopuszczenie go w trybie bezemisyjnym. Oprócz tego klienci będą mogli zdecydowaćsię na system Arrive-and-Go, który dodatkowo wyłącza pracę silnika spalinowegojuż podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. Dzięki tym rozwiązaniom nowypojazd hybrydowy Solarisa funkcjonalnością upodabnia się do autobusuelektrycznego i według przeprowadzonych testów jest w stanie zaoszczędzić do20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem.Cicha praca pojazdu pozwala również w znaczny sposób zmniejszyć poziom hałasu,szczególnie wzatłoczonych centrach miast.
Nowy Urbino 12 Hybrid odznacza się znakomitymiparametrami jezdnymi, w szczególności cechuje go energiczne, a przy tym płynneprzyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest to, że podczas hamowaniaodzyskiwana jest energia kinetyczna, po czym zamieniana i gromadzona jest wpostaci energii elektrycznej w magazynie energii, umieszczonym na dachuautobusu. Pojazd prezentowany na targach IAA wyposażony jest w baterie ołącznej pojemności 11,6 kWh. W najbliższym czasie będą dostępne dwie dodatkowewersje magazynowania energii: superkondensatory o pojemności 0,82 kWh orazbaterie litowo-jonowe o pojemności 31,8 kWh.
Sposób rozlokowania elementów systemu hybrydowego ?w wieży silnika oraz na dachu pojazdu ? nie wpływa na liczbę miejscpasażerskich w pojeździe. Oferowane układy siedzeń w nowej hybrydzie Solarisasą takie same jak w Urbino 12 z konwencjonalnym napędem z silnikiem firmyCummins.
Poniżej dane techniczne ? nowy Solaris Urbino 12 Hybrid
Długość |
12000 mm |
Szerokość |
2550 mm |
Wysokość |
3100 mm |
Rozstaw osi |
5900 mm |
Oś przednia |
Oś niezależna |
Oś napędowa |
ZF AV 132 Przełożenie osi i = 5.13 |
Zwis przedni |
2 700 mm |
Zwis tylni |
3 400 mm |
System hybrydowy szeregowy |
BAE HybriDrive |
Silnik spalinowy |
CUMMINS ISB 4.5 |
Silnik elektryczny |
BAE HDS 100 moc szczytowa 190 kW |
Zbiornik paliwa |
200 l |
Zbiornik AdBlue |
40 l |
Klimatyzacja |
Przestrzeń pasażerska, kabina kierowcy |
Układ drzwi |
2-2-2 |
Miejsca siedzące |
24 |
Miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi |
09 |
„