Znamy miasta w e-Busie. Brakuje północnej Polski
20 lutego 2017 r. listy intencyjne w tej sprawie podpisalidziś przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, PolskiegoFunduszu Rozwoju, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego FunduszuOchrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz samorządowcy z 41 polskich miast igmin, reprezentujący niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce. Inicjatywęobjął swoimi auspicjami Związek Miast Polskich.
Oto lista sygnatariuszy:
1. Miasto Brzeziny
2. Miasto Bydgoszcz
3. Gmina Miejska Ciechanów
4. Gmina Miasta Głowno
5. Gmina Grudziądz
6. Miasto Inowrocław
7. Gmina Izabelin
8. Miasto Jasło
9. Gmina Jawor
10. Gmina Miasta Jaworzno
11. Gmina Jerzmanowice-Przeginia
12. Miasto Kalisz
13. Gmina Miejska Koło
14. Gmina Miejska Kraków
15. Gmina Lubin
16. Gmina Lublin
17. Gmina Miasta Ostrów Wielkopolski
18. Gmina Polkowice
19. Gmina Pomiechówek
20. Miasto Poznań
21. Gmina Miasta Rzeszów
22. Miasto Siedlce
23. Gmina Sokółka
24. Miasto Sosnowiec
25. Gmina Stalowa Wola
26. Gmina Środa Wielkopolska
27. Gmina Miejska Tczew
28. Gmina Miasta Tomaszów Mazowiecki
29. Gmina Miasta Torunia
30. Gmina Miasta Tychy
31. Miasto Stołeczne Warszawa
32. Gmina Wrocław
33. Miasto i Gmina Września
34. Miasto Zielona Góra
35. Gmina Żywiec
36. Gmina Zakliczyn
37. Gmina Miejska Świdnik
38. Miasto Katowice
39. Miasto Nowy Sącz
40. Miasto Łomża
41. Miasto Gorzów Wielkopolski
Od razu widać brak na liście większych miast z północy Polski.Najdalej wysuniętym na północ miastem, które podpisało list intencyjny jestTczew, potem Sokółka, Grudziądz i Łomża.
Rząd o e-Busie
Rozwój sektora elektromobilności w Polsce jest jednym zestrategicznych projektów zapisanych w Strategii na rzecz OdpowiedzialnegoRozwoju, uchwalonej tydzień temu przez Radę Ministrów. Porozumienie tworzywspólnotę, która będzie kształtować zasady rozwoju elektromobilności w całejPolsce.
– Dzisiejsze porozumienie oznacza, że elektromobilnośćznajduje się na najlepszej drodze, żeby stać się kołem zamachowymreindustrializacji naszej gospodarki i pozytywnym przykładem budowania w Polsceprzemysłu przyszłości ? mówi Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwojui finansów. ? Dynamiczny rozwój branży e-busów, czy szerzej mówiąc ? polskiejbranży elektromobilności, to nie tylko czystsze powietrze w naszych miastach.To przede wszystkim tysiące nowych, wysoko płatnych miejsc pracy dla polskichspecjalistów, silny impuls innowacyjny dla gospodarki oraz zwiększeniezdolności eksportowych Polski, bo przecież polskie e-busy już zdobywają rynkinie tylko europejskie, ale i światowe. Wiemy, że konkurencja jest wymagająca,chcemy jednak aby polska branża elektromobilna w perspektywie kilku lat stałasię istotnym elementem nowej światowej rewolucji przemysłowej ? dodałwicepremier.
– Na elektromobilność stawia coraz więcej europejskichmiast. Holendrzy wyznaczyli sobie ambitne zadanie, aby do 2025 roku sto procentich miejskiego taboru stanowiły bezemisyjne zielone autobusy. Dzięki spójnemu iponadresortowemu projektowi polskie miasta mogą wyprzedzić europejskichprymusów. Przyczyni się do tego w znacznym stopniu program Bezemisyjnytransport publiczny, uruchomiony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, czyliagencję wykonawczą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dzięki niemu naulicach polskich miast pojawią się nowoczesne pojazdy, będące wytworem polskiejmyśli technicznej ? powiedział Jarosław Gowin, wicepremier, szef resortu nauki.
– Chodzi nam o zaangażowanie dzisiejszych i przyszłychmiast-sygnatariuszy naszego porozumienia we wszystkie inicjatywy związane zrozwojem elektrycznego transportu miejskiego i samochodów elektrycznych. Chcemyrazem wypracować rozwiązania, z których wspólnie będziemy korzystać ?podkreślał wiceminister energii, Michał Kurtyka, szef Programu Elektromobilność2025. Podsekretarz stanu w ME przypomniał, że resort energii prowadzikompleksowe działania nad stworzeniem warunków dla intensywnego rozwojuelektromobilności ? Opracowaliśmy Plan Rozwoju Elektromobilności, pracujemy nadustawą. Chcemy być częścią światowego przemysłu pojazdów elektrycznych istymulować powstanie nowego rynku w Polsce – dodał.
23 elektrobusy w Polsce
Na koniec 2016 roku, autobusy elektryczne stanowiły zaledwie0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w polskichsamorządach. W sumie, 21 e-busów jeździ obecnie po ulicach 5 polskich miast:Warszawy (10 autobusów elektrycznych), Krakowa (6), Ostrołęka (2), Inowrocławia (2), Jaworzna (2)oraz Lublina (1). Zgodnie z planami polskich samorządów oraz prognozamirządowymi, za pięć lat, po ulicach polskich miast i gmin będzie jeździć ok.tysiąca autobusów z napędem elektrycznym.
Już teraz sygnatariusze porozumienia zadeklarowali chęćzakupu w sumie 780 autobusów elektrycznych.
Podpisane 20 lutego w Ministerstwie Rozwoju listy intencyjnepomiędzy stroną rządową, a samorządami, poza kwestią zwiększania udziałuelektrycznych autobusów w taborze komunikacji zbiorowej, obejmują też inneobszary współpracy dotyczącej rozwoju elektromobilności w Polsce. Chodzi międzyinnymi o zaplanowanie i zbudowanie infrastruktury do ładowania autobusów isamochodów elektrycznych, wspólny udział w pracach badawczo?rozwojowychdotyczących rozwoju elektromobilności w Polsce, czy przygotowanie księgidobrych praktyk przy wprowadzaniu w polskich samorządach elektrycznegotransportu miejskiego i samochodowego. Samorządy włączą się również wkonsultacje projektu ustawy o elektromobilności, która ma stanowić konstytucjędla tworzącego się dopiero rynku.
Program Rozwoju Elektromobilności
Cele Programu Rozwoju Elektromobilności zostały określone wPlanie Rozwoju Elektromobilności przygotowanym przez Ministerstwo Energii. Planproponuje działania, które doprowadzą do:
-
upowszechnienia infrastruktury ładowania i pojazdówelektrycznych na polskich drogach;
-
rozwoju przemysłu elektromobilności oraz
-
stabilizacji sieci elektroenergetycznej poprzez integracjępojazdów z siecią.
Trzy fazy elektromobilności
Dokument proponuje wyszczególnienie trzech faz rozwojuelektromobilności w Polsce, które różnicować będzie poziom rozwoju rynku iwymagana w związku z tym intensywność i zakres zaangażowania państwa w jegostymulowanie.
-
I faza będzie miała charakter przygotowawczy i potrwa do2018 roku. Najważniejszym elementem tej fazy jest przyjęcie ustawy oelektromobilność (w Ministerstwie Energii trwają ostatnie prace nad projektem)oraz skoncentrowanie finansowania publicznego na elektromobilności.
-
W II fazie (2019-2020) w wybranych aglomeracjach zbudowana zostanieinfrastruktura zasilania pojazdów elektrycznych. Zintensyfikowane zostanązachęty do zakupu pojazdów elektrycznych. Oczekiwana jest komercjalizacjawyników badań z obszaru elektromobilności rozpoczętych w fazie I oraz wdrożenienowych modeli biznesowych upowszechnienia pojazdów elektrycznych.
-
W III fazie (2020-2025) zakłada się stopniowe osiąganiedojrzałości przez rynek elektromobilności i wycofywanie instrumentów wsparcia.
PFR pokieruje e-Busem
Istotną rolę w programie Elektromobilności odgrywa PolskiFundusz Rozwoju. PFR kieruje realizacją Programu e-Bus. Ma on na celu budowęekosystemu, który przyczyni się do powstania polskiego rynku autobusówelektrycznych o wartości ok. 2,5 mld złotych rocznie i tworzącego ok.
5 tysięcy nowych miejsc pracy. Będzie także impulsem dla”skoku cywilizacyjnego” opartego na rozwiązaniach przemysłu 4.0. Zamiarem jeststworzenie autobusu elektrycznego składającego się w głównej mierze z polskichkomponentów, dostępnego cenowo, efektywnego w eksploatacji i dojrzałegotechnologicznie. Aspiracją programu jest docelowa sprzedaż autobusówelektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie oraz zbudowanie mocnejpozycji eksportowej do 2025 roku.
– PFR działa w branżach innowacyjnych. Dlatego jesteśmygotowi aktywnie uczestniczyć we wspieraniu rozwoju elektromobilności w Polsce,zarówno poprzez instrumenty finansowania infrastruktury miejskiej dlasamorządów pragnących wprowadzać niskoemisyjny tabor na potrzeby transportuzbiorowego, jak i finansowanie dla innowacyjnych firm z branży elektromobilnej? powiedział Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
W ramach programu Elektromobilność uruchamianych jest szereginicjatyw konkursowych dedykowanych programowi. Jedną z nich jest ogłoszony 25stycznia 2017r. przez wicepremiera, ministra nauki i szkolnictwa wyższegoJarosława Gowina Program Bezemisyjny Transport Publiczny. To jeden z elementówdziałań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wzakresie pojazdów zero ? i niskoemisyjnych, realizowanych przez współpracująceze sobą ministerstwa rozwoju, energii, nauki i szkolnictwa wyższego orazśrodowiska.
Na początku lutego, Polska Agencja RozwojuPrzedsiębiorczości ogłosiła również konkurs z Programu Inteligentny Rozwoju ?Badania na rynek. Jeden z naborów jest skierowany wyłącznie do firm z sektoraelektromobilności. Przedsiębiorcy mogą starać się o 50 mln zł na uruchomienielinii produkcyjnej dla nowych technologii lub nowych usług.
Dodatkowo, dzięki 1,5 mld zł z Programu Polska WschodniaBiałystok, Kielce, Lublin, Olsztyn i Rzeszów otrzymały szanse na realizację 14inwestycji rozwijających ekologiczną komunikację miejską, wartych łącznie 2,1mld zł. Wnioski o dofinansowanie wszystkich projektów zostały już złożone.Pierwszą umowę o dofinansowanie podpisał Olsztyn.
„