Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Katowice odbierają i deklarują: 85 autobusów do 2020 r.

infobus
20.12.2016 17:00

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach planujekupić do 2020 r. jeszcze 85 nowych autobusów miejskich, w tym 20 elektrycznych.We wtorek PKM pokazało partię 30 Solarisów z ostatniego zamówienia. O tym kontrakcie pisaliśmy TUTAJ

Dostawy do Katowic 135 nowych autobusów, w tym 20elektrycznych, to cel przygotowanych przez miejską spółkę unijnych projektówzakupu niskoemisyjnego taboru autobusowego.

Jeden z nich, o wartości 139,4 mln zł, przy oczekiwanejkwocie wsparcia 96,4 mln zł, został już zatwierdzony do dofinansowania w ramachRegionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 ? w tzw.komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).

Drugie zadanie, o zakładanym wsparciu 31,9 mln zł, to częśćtzw. projektu POIiŚ_TRA – komplementarnego do ZIT i zgłaszanego do finansowaniaw ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Solarisy są

We wtorek katowiccy samorządowcy zaprezentowali wozy kupionew rozstrzygniętym pod koniec czerwca br. przetargu na zakup 15szt. Urbino 18 i 15 szt. Urbino 12 zsilnikami diesla. Przetarg, który był częścią projektu ZIT, wygrał Solaris.

Jak poinformował PAP rzecznik katowickiego magistratu MaciejStachura, dostarczone teraz pojazdy dołączają do 15 autobusów przegubowych ipięciu krótkich kupionych jako wkład własny do projektu ZIT już w ub. roku (wtamtym przetargu też wygrał Solaris).

„W latach 2017-2018 finalizujemy projekt. To będzie 50nowych autobusów, z czego 40 o napędzie konwencjonalnym, a 10 elektrycznych.Autobusy elektryczne będą kupowane w 2018 r., natomiast z puli 40 dieslowskichnajprawdopodobniej 30 będzie w 2017 r.” – zasygnalizował Stachura.

Jak wynika z informacji przekazanej PAP we wtorek przezMonikę Nawrat z PKM Katowice, 100 autobusów kupowanych w latach 2015-2018będzie dofinansowanych w ramach projektu ZIT.

Co dalej?

Przy wsparciu środków POIiŚ w latach 2019-2020 spółka przewidujenatomiast zakup 35 pojazdów, z których 25 ma spełniać normy spalin Euro 6, a 10mieć napęd elektryczny.

Pierwsze nowe katowickie autobusy elektryczne będą kolejnymitakimi wozami w konurbacji katowickiej ? kupowanymi przy wsparciu środkówunijnych. Trzy nowe autobusy elektryczne zamierza też kupić PrzedsiębiorstwoKomunikacji Miejskiej w Sosnowcu. Ponad 20 takich pojazdów ma jeździć od 2017r. we flocie samorządowego przewoźnika z Jaworzna.

Pod koniec listopada br. sosnowiecki PKM ogłosił przetarg nazakup trzech 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania. Toelement wartego 129 mln zł unijnego projektu przewoźnika zakładającego zakupnowego taboru niskoemisyjnego. We wrześniu br. spółka podpisała już umowy zdostawcami 78 nowych autobusów pod kątem tego projektów (35 z nich to hybrydy).

PKM z Jaworzna testuje autobusy elektryczne od 2012 r. Podkątem obecnych środków unijnych spółka przygotowała też wart 60 mln zł unijnyprojekt zakupu elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnegozarządzania flotą, a także budową centralnej stacji ładowania i wymiany bateriioraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii.

Wiosną jaworznicki PKM ogłosił m.in. przetargi na zakup 16autobusów elektrycznych (dziewięcio-, dwunasto- i osiemnastometrowych), a takżesześć dwunastometrowych autobusów elektrycznych przystosowanych do szybkiejwymiany akumulatorów trakcyjnych.

Zwycięzcą pierwszego z tych przetargów został Solaris; umowęo wartości 35,2 mln zł już podpisano. Ta sama spółka złożyła najlepszą ofertę wdrugim przetargu; jaworznicki PKM dotąd nie informował o zamknięciu go umową.

Ogłoszone również wiosną br. przetargi PKM Jaworzno naelementy infrastruktury stacji ładowania i wymiany baterii oraz stacjiładowania autobusów zostały unieważnione ? wobec braku ofert bądź wartościofert przekraczające przewidziane nakłady. Na początku grudnia br. spółkawybrała najkorzystniejszą ofertę w ponowionym przetargu na budowę budynkustacji ładowania i wymiany baterii.

Według informacji PKM Katowice teraz tabor tego – należącegodo trzech miast (Katowice – 87,59 proc, Siemianowice Śląskie – 8,5 proc.,Chorzów – 3,91 proc.) – przewoźnika liczy ponad 256 pojazdów. Obecne zakupymają pozwolić na zakończenie eksploatacji wysokopodłogowych autobusów markiIkarus. Wśród wstępnych planów spółki na lata ok. 2020-2021 jest też budowanowej bazy.(PAP)