Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ocalić od zapomnienia: Autosan w latach 1976-1985 (1)

infobus
15.04.2005 13:10

Chociaż uruchomienie produkcji zupełnie nowej generacji autobusów tylnosilnikowych H9 w 1973 r. zakończyło się sukcesem, inżynierzy Autosanu zdawali sobie sprawę, że kilkukrotne przesuwanie daty wprowadzenia tego modelu na rynek spowoduje, że konstrukcja ta dość szybko się zestarzeje. Dlatego już w drugiej połowie lat 70. rozpoczęły się pierwsze prace nad pojazdami, które miałyby zastąpić serię H9.

Prototyp autobusu Autosan H110-30 (później znanego jako H90) z 1976 r.

Współpraca z Jelczem

Jedną z prób budowy autobusu nowej generacji podjęto w 1976 r. Dzięki tej ciekawej inicjatywie będącej pierwszym przejawem kooperacji pomiędzy obiema polskimi fabrykami w Jelczu i Sanoku, zbudowany zostaje egzemplarz autobusu nazwanego H110-30. W zasadzie była to skrócona wersja autobusu miejskiego PR110U, z nadwoziem o długości 10,1 metra i układem drzwi 2-2-0. Odpowiednio zmodyfikowany szkielet został wykonany w Jelczu, natomiast Autosan zajął się przymocowaniem poszycia oraz wyposażeniem wnętrza. Zmiany objęły przede wszystkim komorę silnika, którą trzeba było przygotować pod montaż wyższego, pionowego silnika WSW Andrychów 6cT107. Z silnikiem współpracowała standardowa, 5-stopniowa skrzynia biegów FPS S5-45. Oś przednia z niezależnym zawieszeniem oraz most napędowy pochodziły z licencyjnego autobusu PR110. W ten sposób powstał autobus – będącej specjalnością Autosanu – klasy midi, zunifikowany z autobusem miejskim PR110U. W tym samym roku wyprodukowano jeszcze dwa egzemplarze modelu bazującego na komponentach Jelcza PR110, przemianowanego w międzyczasie na Autosan H90. W następnym roku wykonano jeszcze jeden egzemplarz modelu H90, przy czym jego długość wzrosła do 10,9 metra i zastosowano w nim standardowy dla PR110 silnik Mielec SW680, współpracujący z 4-stopniową skrzynią biegów S4-95 z Tczewa.

Tabela 1: Dane techniczne autobusu Autosan H110-30

Długość x szerokość x wysokość (mm) 10150 x 2500 x 3070
Liczba miejsc ogółem (w tym siedzących) 91 (28)

Masa własna (kg)

10 520

Dopuszczalna masa całkowita (kg) 16 800
Silnik WSW Andrychów typ 6cT107, sześciocylindrowy, rzędowy, Diesel, pojemność skokowa 6,5 dm3
Moc maksymalna, przy obrotach 150 KM, 2600 obr/min
Maks. moment obrotowy, przy obrotach 50 kGm, 1600 obr/min
Prędkość maksymalna 61 km/h
Układ drzwi 2-2-0 (otwierane do wewnątrz)
Instalacja elektryczna 24 V
Opony 10,00 R 20

Jeden z prototypów wydłużonej do 10 m odmiany H9-20. Fot. Informator Wyrobów Autosan, Rzeszowskie Zakłady Graficzne, 1977 r.Jeden z prototypów wydłużonej do 10 m odmiany H9-20

Modernizujemy H9…

Niestety, problemy z dostarczeniem odpowiedniej liczby komponentów do licencyjnych pojazdów oraz ujawniające się kłopoty z samą konstrukcją PR110 spowodowały, że projekt autobusu średniej pojemności, zunifikowanego z licencyjnym Jelczem, został zarzucony. Autosan postanowił zatem powrócić do własnych rozwiązań. W 1977 r. wykonana zostaje krótka seria zmodernizowanych autobusów H9, wydłużonych do 10 metrów i wyposażonych w unowocześniony silnik WSW Andrychów o mocy zwiększonej do 150 KM. Prototyp ten, oznaczony symbolem H9-20, stanie się protoplastą powszechnego dziś w Polsce modelu o tej samej nazwie. Pojazdy te miały jednak jeszcze wiele elementów charakterystycznych dla modelu H9-15, takich jak świetliki nad bocznymi oknami czy mała szybka za tylnymi drzwiami. Dopiero w zaprezentowanym nieco później prototypie H9/I wprowadzono zmiany, które znalazły się w seryjnych egzemplarzach H9-20, opuszczających zakłady od 1980 r.

Tabela 2: Dane techniczne prototypu Autosan H9-20

Długość x szerokość x wysokość (mm) 10000 x 2500 x 3150
Liczba miejsc ogółem (w tym siedzących) 50 (38)
Masa własna (kg) 8 400
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 12 500
Silnik WSW Andrychów typ 6cT107, sześciocylindrowy, rzędowy, Diesel, pojemność skokowa 6,5 dm3
Moc maksymalna, przy obrotach 150 KM, 2600 obr/min
Maks. moment obrotowy, przy obrotach 50 kGm, 1600 obr/min
Prędkość maksymalna 88 km/h
Układ drzwi 1-0-1
Pojemność bagażników podpodłogowych 4,2 m3
Instalacja elektryczna 24 V
Opony 9,00 R 20

Autobus Saviem-Autosan zbudowany w 1979 r. dla klienta z Afryki

Co słychać w eksporcie?

W międzyczasie Autosan nie zaniedbywał także produkcji eksportowej, która bardzo rozwinęła się w latach 70. I tak np. w 1979 r. podpisano kontrakt na dostawę samojezdnych podwozi typu H9 dla Grecji, które zostały zaprezentowane na wystawie w Salonikach w 1980 r. Umowa dotyczyła 10 podwozi, w tym 7 sztuk z silnikiem Star 359 (oznaczenie H9-26.01) oraz 3 z silnikiem WSW Andrychów 6cT107 (oznaczenie H9-26.02). Ciekawostką był także autobus zbudowany na zamówienie klienta z Afryki. Była to konstrukcja oparta na przedniosilnikowym podwoziu Saviem P42E, importowanym z Francji, na którym Autosan zbudował własne nadwozie. Nie przypominało ono jednak wyglądem żadnego z seryjnie produkowanych modeli Autosanu. W jego konstrukcji wykorzystano m.in. elementy oświetlenia z Jelcza PR110, .

Prototyp autobusu Autosan H9/II. Fot. Auto-Technika Motoryzacyjna 1/1988Rysunek projektowy prototypu Autosan H9/III. Informator Wyrobów Autosan, Rzeszowskie Zakłady Graficzne, 1977 r.

Kanciaste nadwozia dla H9

Oczywiste było jednak, że modernizacja autobusu H9 nie wystarczy, aby móc nadążyć za tendencjami panującymi w konstrukcjach autobusów. Dlatego już w 1978 r. w Autosanie powstają kolejne dwa zunifikowane prototypy, będące propozycją nieco dalej idącej modernizacji serii H9. Był to autobus międzymiastowy H9/III, o długości ok. 10 metrów, wyposażony w pneumatyczne drzwi przednie (modernizacja H9-20) oraz autobus miejski H9/II, również o długości 10 metrów, wyposażony w cztery pary drzwi dwuskrzydłowych, sterowanych pneumatycznie (modernizacja H9-35). Pojazdy wyróżniały się modną wówczas, kanciastą stylistyką zewnętrzną oraz prostokątnymi reflektorami, zaadaptowanymi z samochodu osobowego Wartburg 353. Autobus miejski zasłynął dodatkowo z tego, że krótki zwis tylny wymusił zamontowanie silnika poprzecznie oraz zastosowanie skrzyni biegów konstrukcji PIMot z przekładnią kątową, która powodowała nieprawdopodobny hałas. Ostatecznie, w 1985 r. nadwozie autobusu wydłużono, aby umieścić w nim wzdłużny silnik 6cT107. Co ciekawe, jednocześnie zlikwidowano dwie środkowe pary drzwi i zamontowano w autobusie akumulatory. W ten sposób powstał jedyny chyba w historii sanockiej fabryki autobus z napędem hybrydowym.

W 1980 r. podjęto decyzję o kontynuowaniu prac nad nową rodziną autobusów, zakładając nawet większą ingerencję w ich konstrukcję. Pogarszająca się sytuacja gospodarcza w kraju spowodowała, że prace nad nowymi konstrukcjami zaplanowano realistycznie na kilka lat.

Tabela 3: Dane techniczne prototypów autobusów Autosan H9/II i H9/III

Autosan H9/II Autosan H9/III
Długość x szerokość x wysokość (mm) 10000 x 2450 x 3100 10000 x 2500 x 2980
Liczba miejsc ogółem (w tym siedzących) 90 (22) 45+2 (?)
Masa własna (kg) 8 800 7 700
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 13 600 12 500
Silnik WSW Andrychów typ 6cT107, sześciocylindrowy, rzędowy, Diesel, pojemność skokowa 6,5 dm3 WSW Andrychów typ 6cT107, sześciocylindrowy, rzędowy, Diesel, pojemność skokowa 6,5 dm3
Moc maksymalna, przy obrotach 150 KM, 2600 obr/min 150 KM, 2600 obr/min
Maks. moment obrotowy, przy obrotach 50 kGm, 1600 obr/min 50 kGm, 1600 obr/min
Prędkość maksymalna 76 km/h 88 km/h
Układ drzwi 2-2-2-2(otwierane do wewnątrz) 2-0-1
Pojemność bagażników podpodłogowych 4,2 m3
Instalacja elektryczna 24 V 24 V
Opony 9,00 R 20 9,00 R 20

 Autosan H10-20.01 - pierwszy prototyp z rodziny H10 - ujrzał światło dzienne w 1981 r.Prototyp Autosan H10-20.02 z 1982 r. miał przednie drzwi dwuskrzydłowe, otwierane do środka.

Szanowni Czytelnicy!

To pierwszy odcinek naszej sagi o historii Autosana w latach 1976 – 1985. Kolejne dwa odcinki ukażą się w InfoBusie 18 kwietnia i 12 maja. Zapraszamy do lektury!

Zdjęcia (o ile nie podpisano inaczej) oraz dane pochodzą ze zbiorów Mariana i Huberta Hajduka, pracowników dawnej prototypowni Autosanu.

Autor pragnie szczególnie podziękować panu Hubertowi Hajdukowi z firmy San-bus, który wyszukał w rodzinnym archiwum i udostępnił nam materiały, bez których niniejszy artykuł byłby znacznie uboższy, a także pomógł w organizacji pobytu autora w Sanoku. Podziękowania kierujemy także do wszystkich pracowników dawnej prototypowni Autosanu, dzięki którym zgromadzenie tych materiałów stało się możliwe.

Firma San-bus zajmuje się dystrybucją części do autobusów Autosan H6 i H7, a także produkcją elementów metalowych oraz laminatowych dla tych pojazdów.

Reklama firmy FHUP SAN-BUS