Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MEGA-umowa w Krakowie. 77 Nowych Urbino 18 [FILM]

infobus
14.12.2016 17:29

77 autobusów przegubowych z silnikami spełniającyminajwyższą europejską normę emisji spalin Euro 6 dostarczy krakowskiemu MPKfirma Solaris Bus&Coach SA, zgodnie z podpisaną 14 grudnia umową. Nowepojazdy mają dotrzeć do Krakowa w ciągu siedmiu miesięcy.

-„Dostawa tych autobusów zbiegnie się z dostarczeniem20 autobusów elektrycznych: 17 długich i trzech krótkich, także od firmySolaris. Po tych zakupach w lipcu przyszłego roku 80 proc. taboru krakowskiegoMPK będzie taborem ekologicznym. Podejrzewam, że takiego wskaźnika nie będziemiała w tym czasie żadna inna polska aglomeracja” – mówił prezes MPK SA wKrakowie Rafał Świerczyński i dodał: – „Gdy policzymy wszystkie zamówienia MPKSA w latach 2016 i 2017 to okaże się, że w bardzo krótkim okresie czasukupiliśmy prawie 200 nowych przyjaznych dla środowiska autobusów. W historiiMPK tak dużych zakupów jeszcze nie było ? podkreślił Rafał Świerczyński.

Dodał, że za kilka miesięcy po centrum miasta będą jeździćniemal wyłącznie autobusy ekologiczne: z silnikami Euro 5 i 6, hybrydy ipojazdy elektryczne. „Nadal celem strategicznym MPK jest do 2020 r.wymiana taboru w stu procentach na ekologiczny” ? powiedział Świerczyński.

Jak podkreśliła prezes Solaris Bus&Coach SolangeOlszewska, 77 niskopodłogowych, przegubowych pojazdów, które trafią do Krakowa,zostało zaprojektowanych nowocześnie. -„Myślę, że pasażerowie i ci, którzybędą nimi jeździć będą bardzo zadowoleni” ? mówiła. – Inwestycja w niskoemisyjny transport publicznyjest dla takiego miasta jak Kraków, jednym z priorytetowych zadań. Jesteśmydumni, że firma Solaris może aktywnie brać udział w programie unowocześnianiakomunikacji miejskiej w Krakowie. Przewoźnika i pasażerów możemy zapewnić, żedołożymy wszelkich starań aby dostarczyć wszystkie 77 autobusów terminowo i wjak najwyższej jakości ? powiedziała Solange Olszewska.

{https://www.youtube.com/watch?v=YclH5SBhkSQ}

Krakowski komfort

Autobusy wyróżniają się nie tylko innowacyjnym designem, aletakże wysokim komfortem jazdy ? pasażerowie będą się cieszyć bardziejprzestronnym wnętrzem pojazdu, większą liczb miejsc siedzących dostępnych zniskiej podłogi czy rozbudowanym systemem informacji pasażerskiej prezentowanymna ekranach wysokiej rozdzielczości. Autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone wklimatyzację, monitoring i automat biletowy. Będą w nich także zamontowanespecjalne platformy ułatwiające osobom poruszającym się na wózkach wjazd iwyjazd z pojazdu.

Krakowski rekord

Przedstawiciele Solaris Bus&Coach podali, że biorąc poduwagę 60 autobusów dostarczonych do Krakowa tuż przed Światowymi DniamiMłodzieży, 12 hybryd, które jeżdżą w mieście od wtorku i 20 zamówionychpojazdów elektrycznych, Kraków w tym roku jest największym w Polsce klientemfirmy. Większe kontrakty Solaris podpisał jedynie z Rzymem (na dostawę 360autobusów w ciągu trzech lat) i Atenami (320 pojazdów).

Najwięcej autobusów wyprodukowanych przez SolarisBus&Coach jeździ w naszym kraju w Warszawie – ponad 1,1 tys.

Przetargowa historia

Przypomnijmy, że w przetargu na dostawę w formie leasingufinansowego 77 autobusów przegubowych z silnikami spełniającymi normy emisjispalin Euro 6, który MPK SA w Krakowie ogłosiło 15 lipca 2016 roku, wybranazostała oferta Solaris Bus & Coach SA w konsorcjum z PKO Leasing SA z ceną120,8 mln zł netto.

Przypomnijmy, że w tym przetargu swojeoferty złożyło dwóch producentów, z których oferta jednego – EvoBus Polska ( z Nowym Conecto LF G) iPeKaO Leasing została odrzucona. Oferent nie zgodził się z tym rozstrzygnięciemi skierował sprawę do Krajowej Izby Odwoławczej ? ta jego odwołanie odrzuciła.
Po uprawomocnieniu się decyzji KIO ? teraz w grudniu – została podpisana umowaz konsorcjum Solaris Bus&Coach i PKO Leasing. Od tego momentu producent ma siedemmiesięcy na dostarczenie autobusów do Krakowa.

Pozyskanie autobusów przegubowych, to kolejne duże zamówienie realizowane przezkrakowskiego przewoźnika. W tym roku sfinalizował on duży program inwestycyjnydotyczący zakupu 107 ekologicznych autobusów. Inwestycja o wartości ponad 167,4mln zł uzyskała dofinansowanie z funduszy unijnych – ponad 115,7 mln zł będziepochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego nalata 2014-2020.

Wszystkie pojazdy z tej puli dostarczają krajowi producenci: SolarisBus&Coach – 60 autobusów z silnikami diesla Euro 6 o długości 12 metrów, 12 pojazdówhybrydowych Urbino 18 Hybrid o długości 18 metrów oraz 20 autobusów elektrycznych o długości 12i 18 metrów oraz Autosan – 15 krótkich autobusów spalinowych o długości 9metrów.