Śląsk: S1 gotowa do 2022 r.
W 2022 r. GDDKiA planuje zakończyć budowę ostatniego zbrakujących dotąd odcinków trasy S1 w woj. śląskim. Fragmenty te: Podwarpie ?Dąbrowa Górnicza, Mysłowice ? Bielsko-Biała oraz tzw. obejście WęgierskiejGórki, skierował w poniedziałek do realizacji minister infrastruktury.
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim przebiega od węzła zautostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacjąw Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma na odcinkach Pyrzowice ? Podwarpie(jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza ? Tychy, a także Bielsko-Biała ? Przybędzaoraz Milówka ? Zwardoń.
Część pozostałych fragmentów ma inne kategorie, pozostałebyły dotąd planowane. Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych iAutostrad w ostatnich latach przygotowywał projekty zmierzające do wypełnienialuk i ujednolicenia standardu tej arterii.
W poniedziałek rzecznik oddziału Marek Prusak przekazał PAPaktualne harmonogramy realizacji poszczególnych inwestycji.
Przedsięwzięcie dotyczące liczącego niespełna 7,8 km odcinkadrogi krajowej nr 1 na południowy wschód od węzła Podwarpie (do DąbrowyGórniczej) zakłada przebudowę go do standardu trasy ekspresowej. Powstał jużprojekt, uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a w marcu ub. rokuminister infrastruktury uzgodnił tzw. program inwestycyjny.
Przyjęty przez poprzedni rząd Program Budowy Dróg Krajowychna lata 2014-2023(25) przewidział to zadanie na lata 2017-2020. Obecny harmonogramGDDKiA zakłada złożenie wniosku o zgodę na realizację inwestycji drogowej (tzw.ZRID) w IV kw. 2017 r., przetarg w 2018 r., podpisanie umowy w 2019 r. izakończenie robót w 2021 r.
Największym ze skierowanych w poniedziałek do realizacjiprzedsięwzięć dotyczących S1 będzie ważna dla południowej części woj. śląskiegoi zachodniej części woj. małopolskiego budowa liczącego ok. 40 km nowegoodcinka tej arterii z Mysłowic do Bielska-Białej. W poprzednich latach m.in. zproblemami uzgodniono przebieg trasy, która m.in. odciąży bardzo zatłoczonądziś drogę nr 1 przez Tychy, Pszczynę i Czechowice-Dziedzice.
Nowy, liczący 39,7 km odcinek S1 od węzła Kosztowy wMysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej niemal w całości maprzebiegać przez teren woj. śląskiego. Do woj. małopolskiego ma dotrzeć liczącałącznie 10 km dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia (zaplanowano też osobnąobwodnicę Bierunia – ok. 4 km).
Budowę tej nowej części S1 program poprzedniego rząduzakładał na lata 2018-2021. Projekt jest już gotowy. W czerwcu br. Dyrekcjauzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. W lipcu i sierpniu wpłynęłyod niej odwołania, które są obecnie rozpatrywane.
Harmonogram GDDKiA przewiduje ? przy założeniu, że decyzjaśrodowiskowa uzyska walor ostateczności w I kw. 2017 r. – wszczęciepostępowania przetargowego w 2018 r., podpisanie umowy w 2019 r. i realizacjędo 2022 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Utrudniający przejazd z Bielska-Białej do granicy zeSłowacją w Zwardoniu problem braku 8,5-kilometrowego odcinka S1, tzw. obejściaWęgierskiej Górki, ma szansę zostać rozwiązany w 2020 r.
GDDKiA planuje uzyskać dla tego przebiegającego w trudnymterenie odcinka (na którym przewidziano m.in. dwa dwukomorowe tunele o długościok. 830 m i 980 m) zgodę na realizację w 2017 r., rozpocząć przetarg w tymsamym roku, podpisać umowę z wykonawcą w 2018 r. i zakończyć prace dwa latapóźniej.
Według wcześniejszych informacji obejście Węgierskiej Górkimiało zostać sfinansowane z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (ConnectingEurope Facility – CEF). Według Prusaka obecnie GDDKiA planuje ponowny udział wkolejnej edycji konkursu o dofinansowanie z CEF.
Ponadto według informacji rzecznika katowickiego odcinkaGDDKiA wciąż nie zakończył się przetarg na budowę drugiej jezdni obecnegojednojezdniowego odcinka S1 Pyrzowice-Podwarpie (ok. 9,5 km). Pierwotniepodpisanie umowy planowano w grudniu br.; wobec wielu pytań oferentów nadaltrwa jednak wyjaśnianie specyfikacji przetargowej.
Obecny harmonogram realizacji przewiduje rozpoczęcie tamrobót w II kw. 2017 r., a zakończenie w IV kw. 2019 r. Terminy te mogą ulecprzesunięciu; wiele będzie zależało od finalizacji procedury przetargowej.
W listopadzie br. ministerstwo infrastruktury skierowało teżdo realizacji remont ok. 4,9 km istniejącej trasy S1 w Sosnowcu. To jedno z 14zadań inwestycyjnych na sieci dróg krajowych polegających na dostosowaniu ichnośności do przenoszenia nacisków 11,5 tony/oś. Zadanie w Sosnowcu jestprzewidziane do realizacji w trybie trzyletnim ? z latami finansowaniazapisanymi na 2017-19.
Niezależnie od przedsięwzięć GDDKiA samorząd Sosnowca wgrudniu br. zamierza ogłosić przetarg na dokumentację węzła trasy S1 z układemdrogowym w pobliżu centrum miasta, terenami inwestycyjnymi po dawnej kopalnipiasku Maczki-Bór oraz z obszarem KSSE w dzielnicy Dańdówka. Szacowany kosztinwestycji przekracza 100 mln zł; miasto planuje zrealizować jąsamodzielnie.(PAP)
„