MPK Częstochowa mówi jak jest z tymi hybrydami
Aktualnie w Częstochowie z 40. dostarczonych hybrydowych autobusów z napędem CNG marki Solbus tylko 15 egzemplarzy jest w pełnisprawnych. Aż 25 egzemplarzy ma problemy techniczne. Gorzej, że ich producent -firma Lider Trading – wystąpiła do sądu z wnioskiem o postępowanie naprawcze izaprzestała je naprawiać. Prezes MPK Częstochowa, Roman Bolczyk tak tłumaczycałą sytuację.
?” W obliczu sprzecznych informacji pojawiających się wopinii publicznej w ostatnich dniach, często godzących w dobry wizerunekMiejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie, czujemy sięzobowiązani do wyjaśnienia sytuacji związanej z awariami autobusów, które wostatnim czasie dotknęły część taboru autobusowego częstochowskiego MPK. Problemy techniczne, które utrudniłyprawidłowe funkcjonowanie pojedynczych linii były spowodowane m.in. błędamifabrycznymi, za które odpowiada producent autobusów hybrydowych marki Solbus. Wzwiązku z tym zostały wdrożone w życie procedury mające na celu odzyskanieśrodków finansowych z tytułu kar umownych i gwarancji bankowych, do czegouprawnione jest MPK w przypadku wystąpienia tego typu problemów, które nie leżąpo stronie przewoźnika, a producenta. Wspomniane kwoty sukcesywnie docierają doMPK, co pozwoli na przeprowadzenie stosownych modyfikacji w mechanizmach częściautobusów hybrydowych, których problem dotyczy (bez ponoszenia dodatkowychkosztów), tak by podobne kłopoty nie pojawiały się już w przyszłości. Pragniemynadmienić, że sugerowanie, jakoby odpowiedzialność za zaistniałą sytuacjęobciążała MPK jest wysoce nieuprawnione” – podkreśla Roman Bolczuk.
Jakie kary?
Jaki może być poziom kar nałożonych przez Częstochowę na Lider Trading nie do końca wiadomo. Spółka z gwarancji bankowych ściągnęła prawie2,5 mln zł, poza tym producent autobusów zapłacił 1,1 mln zł kar umownych. Dodatkowo miejskiprzewoźnik nałożył na Lider Trading dodatkowe kary opiewające na 15 mln zł., ale LiderTrading wystąpił o postępowanie naprawcze i to na razie blokuje wyegzekwowanie tychpieniędzy.
Darmowe prototypy
Prezes Bolczyk podkreśla jednocześnie, że dostawaprototypowych 40 autobusów hybrydowych, w ramach 100% dotacji, dziękiprogramowi Gazela była konsekwencją postępowania przetargowego przeprowadzonegozgodnie z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych i zachowaniem innych procedur.Firma, która zwyciężyła w owym przetargu spełniła ponadto wszelkie stosowneobostrzenia wymagane prawem. Autobusy przed dopuszczeniem do ruchu uzyskaływszelkie konieczne homologacje i pozwolenia. Umowa zaś podpisana pomiędzy MPK Częstochowaa producentem zawierała zapisy pozwalające na skuteczne zabezpieczenie interesuprzedsiębiorstwa poprzez wykorzystanie stosownych narzędzi prawnych, o częściktórych mowa powyżej.
-„Przypominamy jednocześnie, że jednym z warunkówpozwalających na zakup 40 autobusów hybrydowych w ramach programu Gazela byłowycofanie z użycia i złomowanie takiej samej liczby przestarzałych, autobusów, co zostało zrealizowane. Międzyinnymi dlatego skuteczne zastąpienie pojazdów, które ulegają awarii, innymiautobusami zastępczymi było ostatnimi dniami mocno utrudnione ? zauważa Bolczyk.? Sytuacja była skomplikowana także z uwagi na fakt, że problemy technicznewynikające z wieloletniej eksploatacji wystąpiły równocześnie w niektórychstarszych autobusach o standardowym napędzie, którymi jeszcze dysponuje w swoimtaborze MPK.
Komunikacyjny zator. MPK wynajmuje
Powyższe problemy taborowe zbiegły się także w czasie m.in.z dodatkową obsługą autobusową, którą MPK Częstochowa zapewnia w ramach kursówlinii nr 92 (autobus za tramwaj w kierunkach Tysiąclecie ? Północ, Północ -Tysiąclecie). Wymaga to od przedsiębiorstwa codziennego utrzymania w gotowościkilku wozów, które standardowo obsługiwałyby klasyczne linie autobusowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„W celu zapewnienia pełnej obsługi pasażerom autobusów MPKw Częstochowie, firma podjęła szybkie działania interwencyjne w postaciwynajęcia 6 pojazdów (red – z Jastrzębia i Będzina), które realizują jużprzewozy po spełnieniu wymaganych formalności. Powyższe jest rozwiązaniemtymczasowym, do momentu uporania się z opisanymi wcześniej trudnościami. Kosztyzwiązane z tym ruchem nie obciążają dodatkowo naszego budżetu, z uwagi nazabezpieczenie środków finansowych w ramach opisanych wyżej procedur ? podkreślaRoman Bolczyk
Co dalej?
W tej sytuacji MPK Częstochowa nie chce już dalej współpracować ani z LiderTrading, ani z marką Solbus. Jak powiedział prezes Bolczyk lokalnym mediom ? „Nie wiążę z nimiprzyszłości. Startowali teraz w przetargu na dostawę 40 autobusów. Jednakdzięki temu, że cena nie była jedynym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborzeoferty na wiosnę do Częstochowy trafią Solarisy z tradycyjnym napędem.”
„