Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

SuperPKS chce mieć w sieci 100 autokarów

infobus
25.11.2016 17:57

22 listopada br. w Warszawie miała miejsce konferencja prasowa pt.”Transformacje na europejskim i polskimrynku transportu pasażerskiego – Czy SuperPKS pomoże polskim przewoźnikom?” Podczasspotkania Andrzej Soroczyński, szef Teroplan zapowiedział, że w tym roku platformęwzmocnią także Lubelskie Linie Autobusowe, a docelowo sieć SuperPKS-u powinnaobjąć swoim zasięgiem ok. 100 autokarów. Ambitnie.

Polska deska ratunku?

W tym ważnym dla polskiej branży transportowej wydarzeniu wziąłudział Maciej Acedański, prezes PKS Polonus; Andrzej Padziński, dyrektor operacyjnyPKS Polonus oraz Andrzej Soroczyński, prezes zarządu Teroplan S.A. Moderatorem całegospotkania był Aleksander Kierecki, redaktor naczelny InfoBus.pl.

Uczestnicy spotkania zgodzili się, że biorąc pod uwagę proceswchodzenia na polski rynek zagranicznych podmiotów coraz mocnej skupionychprzede wszystkim na sprzedaży biletów, coraz trudniej będzie zorganizować wPolsce silną, narodową sieć połączeń autokarowych. Oferta SuperPKS może byćtutaj ostatnią taką szansą.

-„Aktualnie największy zasięg na krajowym rynku przewozowym mająfirmy o zagranicznym kapitale, jak PolskiBus, Mobilis, czy Arriva, natomiast Polskazasługuje i ma wszelkie atuty, aby powołać do życia własną sieć, opartą o polskichprzewoźników, o polski kapitał. To może być dla nas decyzja strategiczna, któraw przyszłości uchroni krajowy rynek transportowy przed globalnymizawirowaniami, a także wzmocni jego konkurencyjność, co z kolei zapewni dobrą ofertędla pasażerów i dalszą promocję transportu publicznego ? mówi AleksanderKierecki z InfoBus.pl. – Do tej pory Polsce przewoźnicy nie potrafili się dogadaćmiędzy sobą. Widocznie potrzebują do tego zewnętrznego spoiwa. Takiego właśnieSuperPKS-u, który częściowo bazuje na modelu spółdzielni transportowej. Taka platformaz powodzeniem sprawdziła się w Niemczech. Dlaczego nie miałaby dać rady wPolsce?”

Argumenty, które mogą przekonać polskie firmy transportowedo wejścia w projekt SuperPKS to:

  • polski kapitał, który w przyszłości będzie wspierał rozwójmniejszych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, a także zabezpieczy rynek przed komercyjnymi decyzjami zagranicznych graczy – np. funduszy kapitałowych;

  • popularyzacja komunikacji autobusowej poprzez podjęciadziałań marketingowych w szerszej skali, czyli stałe kreowanie mody naautokary;

  • wspólna platforma sprzedażową online, czyli unowocześnieniedystrybucji i wejście w internetowe kanały sprzedaży ? także z biletamidługookresowymi;

  • nowoczesne rozwiązania informatyczne: dedykowane systemysprzedaży i informacji pasażerskiej online, czyli technologiczny know-how;

  • doradztwo w zakresie kształtowania polityki taryfowej irozwoju dalszych połączeń;

  • grupowe zakupy nowego taboru i możliwość uzyskania lepszejoferty w zakresie finansowania i ubezpieczenia. Tutaj SuperPKS zawarł taborowy sojusz z Scania Polska;

  • przewoźnicy formalnie i organizacyjne działają w dalszymciągu jako niezależne podmioty.

Strategiczny krok

Przedstawione powyżej punkty idealnie pasują donajważniejszych bolączek polskich firm transportowych. Natomiast patrząc nadotychczasową dynamikę wchodzenia firm w projekt SuperPKS to jest ona, jak nawarunki polskiego rynku, zadowalająca, ale mogłaby być dużo szybsza. Być możeakces PKS Polonusa zmieni ten obraz i zachęci inne firmy z logo PKS do wejścia wsystem. Podobno rozmowy z kolejnymi chętnymi trwają. Na pewno jeszcze w tymroku platformę wzmocnią Lubelski Linie Autobusowe. To razem daje na koniec 2016r. 19 żółtych autobusów.

– Nasza decyzja o przystąpieniu do projektu SuperPKS wynikaz głębokiego przekonania, że możemy osiągnąć jeszcze więcej współdziałając,aniżeli konkurując. Konkurowanie dla wielu uczestników jest wyniszczające, copotwierdza ograniczenie ekspansji, bądź wycofywanie się z rynku podmiotów,które do niedawna kreowały wojny cenowe na rynku przewozowym ? powiedziałMaciej Acedański, prezes PKS Polonus.

-Jakość i standardy podróżowania, które już w tej chwilioferuje PKS Polonus oraz rozwiązania technologiczne dostarczane przez firmęTeroplan jeszcze bardziej wzmocnią markę SuperPKS i umożliwią tworzenie usługio wyjątkowej wartości dla pasażerów ? podkreślił Andrzej Soroczyński, prezeszarządu Teroplan S.A. ? Mamy także nadzieję, że dołączenie do projektu taksilnego i dobrze radzącego sobie na rynku partnera zachęci do współpracy z namiinnych przewoźników.

Plany SuperPKS

Aktualnie autokarami SuperPKS od marca tego roku możnapodróżować na liniach: Trójmiasto-Warszawa-Elbląg, Poznań-Elbląg,Suwałki-Gdańsk, Suwałki-Warszawa. Od listopada charakterystyczne czarno-żółteautobusy, obsługiwane przez PKS Polonus, wyruszyły na trasy: Warszawa-Koszalini Warszawa-Ustrzyki Dolne. Dodatkowe połączenie pojawi się także na istniejącejjuż linii: Warszawa- Suwałki. Za moment swoje trasy dołożą Lubelskie LinieAutobusowe.Co w przyszłym roku? Może któryś z PKS z zachodniej Polski, albo prywatny przewoźnik operujący na Podkarpaciu? Zobaczymy.

Dodatkowo w dalszym rozwoju może bardzo pomóc ostatnia informacja o wejściu Przewozów Regionalny w projekt wspólnego biletowo-kolejowego biletu.Mając za sobą tak potężną sieć sprzedaży plus wsparcie planner podróży e-podróżnik (razem z punktamisprzedaży Kolportera), SuperPKS mógłby naprawdę szybko stać się krajową platformąprzewozową.