Kraków: Oferty na budowę Trasy Łagiewnickiej

Na 802 mln zł opiewa najkorzystniejsza oferta złożona wprzetargu na zaprojektowanie i budowę Trasy Łagiewnickiej w Krakowie, blisko4-km arterii na południu miasta będącej fragmentem trzeciej obwodnicy.Przedstawiło ją konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman SA.
W piątek spółka powołana przez miasto otworzyła ofertyzłożone w tym przetargu. Najtańsza oferta jest też najkorzystniejsza podwzględem wydłużonej gwarancji o 48 miesięcy.
Jak tłumaczy Jerzy Marcinko, prezes spółki Trasa Łagiewnickazamawiający ma teraz 90 dni na ocenę ofert i podpisanie umowy ze zwycięzcąprzetargu.
Przetarg dotyczy zaprojektowania i budowy obwodnicy naodcinku od skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzkąi z ul. Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest liniatramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską.
Według Marcinko zadanie będzie podzielone na kilka etapów.Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzjeadministracyjne. Najpierw zostanie zrealizowana linia tramwajowa od os.Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej – ten element będzie współfinansowany ze środkówunijnych.
Przyjęto, że główna arteria będzie miała dwie jezdnie po dwapasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzieplanowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będziedodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Realizacja projektu ma być efektem współpracy pomiędzyspecjalnie powołaną przez miasto spółką Trasa Łagiewnicka a Polskim FunduszemRozwoju (PFR), Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i bankami komercyjnymi.Całość zadania ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.
Trasa Łagiewnicka – wraz z planowanymi w przyszłości trasamiPychowicką i Zwierzyniecką – ma stanowić trzecią obwodnicę Krakowa łączącąpołudniową i zachodnią część miasta. Według władz Krakowa jest to projektkluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dlarozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu wdzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza. Planuje się, że cała trzecia obwodnicamoże być zrealizowana do 2030 r.
Przeciw budowie trasy protestuje część mieszkańców, którzysą przeciwni wybudowaniu tak szerokiej trasy w mieście, przechodzącej przezcenne geologicznie i krajobrazowo tereny. Podczas lutowej sesji Rady MiastaKrakowa, gdy procedowano powołanie spółki Trasa Łagiewnicka, pikietowali oni ztransparentami „Nie stać nas na pomysły z lat 70.”, „Nie lejciebetonu na kredyt”. (PAP)
„