Łódź: Pierwsze miasto z pełną obwodnicą
Blisko 30-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S14, którawedług planów ma połączyć autostradę A2 z drogą ekspresową S8, jest ostatnimbrakującym elementem tzw. ringu autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi.Od północy tworzy go autostrada A2, od południa S8, a od wschodu otwarta wlipcu br. autostrada A1.
„Staliśmy przed bardzo poważnym dylematem, ponieważjest dwukrotnie więcej priorytetów budowy dróg krajowych niż możliwych,przeznaczonych na nie środków finansowych. Stąd nasze decyzje są bardzo trudnei nie było łatwo zagwarantować Łodzi tej bardzo potrzebnej dla miasta, regionui całej Polski trasy. To jest jednak droga w centralnym miejscu kraju, któraspowoduje, że Łódź jest pierwszym tak dużym miastem w Polsce, które będziemiało pełną obwodnicę” ? poinformował wicepremier podczas poniedziałkowegobriefingu prasowego w pobliżu istniejącego już węzła S14 Pabianice Północ.
W obecności mediów zgodę na rozpoczęcie drugiego etapuprzetargu na budowę kolejnego odcinka S14 podpisał w poniedziałek wiceministerinfrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Zapowiedział, że „w połowieprzyszłego roku zostaną podpisane umowy z wykonawcami i jeśli wszystko pójdziezgodnie z przygotowanym planem realizacji, trasa będzie gotowa w 2020roku”.
Dodał, że to kolejna decyzja „naprawiająca izmieniająca układ komunikacyjny Polski”. Poinformował, że według szacunkówresortu infrastruktury koszt inwestycji wyniesie 1,79 mld zł.
Wicepremier Gliński przyznał, że poniedziałkowa uroczystośćma uspokoić nastroje związane z „plotkami, że tej inwestycji ma niebyć”.
„Ona nie wypadła z planów i budowa będzie kontynuowana.Za to dziękuję osobom bezpośrednio odpowiedzialnym w rządzie, a także łódzkimparlamentarzystom Prawa i Sprawiedliwości, którzy za tym lobbowali” -podkreślił.
„Było pewne zawahanie, czy uruchamiać realizację tegoodcinka S14 już teraz, czy trochę poczekać. Zdecydowała jednak odpowiedzialnośćze strony rządu, który stwierdził, że jeśli wydaliśmy już ponad 60 mln zł naprzygotowanie tej inwestycji, to nie można tych pieniędzy zmarnować. Zprzyjemnością więc będziemy dążyć do jak najszybszego wybudowania tej drogi” ?wyjaśnił dyrektor generalny Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i AutostradJacek Bojarowicz.
Znaczenie nowej trasy dla regionu podkreślał wojewoda łódzkiZbigniew Rau. „Dzięki tej unikalnej infrastrukturze drogowej będziemymogli się rozwijać. Nie wątpiliśmy w jego powstanie, dlatego jesteśmyprzygotowani do budowy. Od połowy września wszystkie nieruchomości leżące naplanowanej trasie S14 należą do Skarbu Państwa” ? tłumaczył.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Gotowe są również projekty oraz zezwolenia na budowę trasy.Jak powiedział PAP dyrektor łódzkiego oddziału GDDKiA Maciej Tomaszewski, wzakończonym pierwszym etapie postępowania przetargowego spośród 22 oferentówwybrano 20 przedsiębiorstw i konsorcjów spełniających stawiane przez GDDKiAkryteria ? m.in. to, czy firmy dysponują odpowiednim sprzętem, doświadczeniemoraz kadrą.
„Jeszcze w listopadzie chcemy zaprosić je do składaniaofert. Zgodnie z harmonogramem podpisanie umowy z wykonawcami zaplanowaliśmy na25 maja 2017 r.” ? dodał.
Licząca 28,5 km trasa połączy się z oddanym do ruchu w 2012r. fragmentem drogi ekspresowej S14, tworzącym obwodnicę Pabianic. Nowy odcinektrasy po zachodniej stronie aglomeracji łódzkiej wyprowadzi ciężki ruchsamochodowy z Łodzi oraz m.in. Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego iAleksandrowa Łódzkiego.
Budowa zachodniej obwodnicy miasta została podzielona na dwaodcinki. Zgodnie z warunkami przetargu pierwszy fragment (od węzła ŁódźLublinek do węzła Łódź Teofilów) będzie musiał być wykonany w 26 miesięcy odpodpisania umowy, a drugi (od węzła Łódź Teofilów do drogi krajowej nr 91 wmiejscowości Słowik) w 32 miesiące, nie uwzględniając okresów zimowych (15grudnia ? 15 marca).
Inwestycja obejmie budowę dwujezdniowej trasy o nawierzchnibitumicznej wraz z konieczną infrastrukturą, w tym: siedem węzłów drogowych,budowę kilkudziesięciu wiaduktów i mostów oraz przebudowę dróg przecinanychnową trasę. (PAP)
„