Za miesiąc ruszy ważny autobusowo-kolejowy węzeł. Łódź Fabryczna
11 grudnia ruszy Dworzec Łódź Fabryczna. To najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce, który ma połączyć kolej oraz autobusy. W przyszłości może stać się ważnym hubem dla całego transportu pasażerskiego.
– Zgłaszają się pierwsze autobusowe firmy przewozowe. – Mamy24 stanowiska przeznaczone dla autobusów dalekobieżnych – powiedziała prezydentŁodzi Hanna Zdanowska. – Pod peronem znajduje się parking samochodowy, którypomieści prawie tysiąc aut.
Dworce autobusowy i kolejowy są ze sobą połączone.
– Nie będzieproblemu z przesiadkami – zapewniła prezydent Zdanowska. – Jest teżbezpośrednie wyjście na przystanki łódzkiej komunikacji miejskiej.
Pierwsze pociągi 11 grudnia
Obecnie na dworcu trwają ostatnie prac wykończeniowe, aprzede wszystkim odbiory, testy i próby m.in. systemów bezpieczeństwa, w tymprzeciwpożarowych. Według przedstawicieli PKP PLK, jeżeli wszystkie przebiegniezgodnie z planem, to pierwsze rozkładowe pociągi odjadą z Łodzi Fabrycznej 11grudnia. Budowa dworca wraz z niemal dwukilometrowym tunelem trwała pięć lat.
Łódź Fabryczna to najnowocześniejszy multimodalny dworzec wPolsce i kluczowy element Nowego Centrum Łodzi, który ma połączyć kolej,autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz ruch samochodowy.8 m pod ziemią znajduje się dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Na poziomie16,5 m pod ziemią powstała stacja z czterema peronami i ośmioma torami, zaś napoziomie „zero” znalazły się główne wejścia do dworcowego budynku.
Jak mówiła PAP Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP PLK, nanową stację pasażerowie będą mogli dojechać komunikacją miejską lub samochodem,a dojścia do kas zapewniono z każdej strony. Całkowita powierzchnia płyty wobszarze stacji i parkingu ma ok. 65 tys. m. kw., co odpowiada pow. sześciupełnowymiarowych boisk piłkarskich. Przeszklony dach powstał z 10 tys. paneli,a dodatkowo obiekt oświetla 9 tys. lamp. Na dworcu pracować będzie blisko 400osób służb nadzoru.
Przyjazny obiekt
Obiekt ? jak zapewniają przedstawiciele PKP PLK – jestprzyjazny podróżnym, posiada także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
–„Bardzo duża przestrzeń zorganizowana bardzo czytelnie, można na niego wejść zkażdej strony. Są specjalne kładki dla pieszych, możliwość wjazdu od dołu,gdzie znajduje się parking na 960 miejsc. Jak sprawdzaliśmy, do kas z tramwajuwchodzimy w niecałą minutę, podobny czas zajmuje dotarcie na peron” -opowiadała Kubiak.
Na dworcu znajdują się 24 schody ruchome, 14 wind i 56elektronicznych podświetlanych tablic; 24 umieszczone na peronach dodatkowowyposażono będą w zegary. Na podłodze dworca zamontowano system prowadnic, któryosobom o ograniczonych możliwościach wskazuje drogi m.in. do peronów, kasbiletowych, wejść czy wyjść. Na peronach są także płyty wskaźnikowe, któreostrzegą i poinformują osoby niewidome np. o zmianie kierunku trasy. Oznakowanesą również windy.
Zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP PLK ZdzisławStoszek podkreślił, że na dworcu trwają ostatnie prace wykończeniowe, aleprzede wszystkim jest to etap odbiorów, testów i prób m.in. urządzeń i systemówzwiązanych z bezpieczeństwem obiektu. Zakończono już m.in. testy urządzeństerowania ruchem oraz radiołączności ze służbami ratunkowymi.
Dworzec z kurtynami
-„Najważniejsze testy będą związane z bezpieczeństwemobiektu, w których będą uczestniczyli strażacy i one umożliwią odbiór tegobudynku” – podkreślił Stoszek. „Na system bezpieczeństwa składa się m.in.Dźwiękowy System Ostrzegawczy, system gaśniczy, radiołączności ze służbamipożarowymi, systemy wentylacji i oddymiania” – dodał.
Na poziomie peronów zainstalowano system kurtynprzeciwpożarowych, opuszczanych automatycznie w zależności od miejsca powstaniapożaru; tym samym pozwalają one na wydzielenie stref pożarowych i bezpiecznąewakuację pasażerów w razie zagrożenia. System głosowy w przypadku awarii możeprzełączyć się na niezależne zasilanie, co umożliwi ciągłe nadawaniekomunikatów np. w przypadku ewakuacji.
Osobne wyjścia ewakuacyjne przygotowano dla pasażerów isłużb ratunkowych. Na dworcu zamontowano także system monitoringu i specjalnesłupki „emergency”, które w razie nagłej sytuacji mają ułatwićpasażerom szybkie wezwanie pomocy m.in. dworcowej ochrony.
Na stacji i w tunelu położono w sumie ponad 12 km torów izbudowano 18 rozjazdów. Tory są bezpodsypkowe, co ma przyczynić się dotłumienia drgań, a na specjalnych konstrukcjach, dostosowanych do podziemnychwarunków, rozwieszona została sztywna sieć trakcyjna.
Surowy design
Szkło, stal i kamień to przeważające elementy konstrukcji iwystroju nowego dworca, w którym dominuje kolor grafitowy i motyw trójkątów.Jak przyznają przedstawiciele PKP PLK, aby ożywić surowe wnętrza, powstało pięćkolorowych murali o łącznej pow. ok. 100 m.kw., w tym cztery w dworcowychpoczekalniach.
-„Tutaj jest to potrzebne, jest to dworzec bardzo nowoczesnyw swoim wyrazie, niektórzy powiedzą surowy, a murale są po prostu takimelementem kolorowym dodającym uroku” – oceniła Kubiak.
Przez nowy dworzec Łódź Fabryczna ma kursować ponad 100pociągów na dobę. Jego budowa, w miejscu starego budynku stacji, rozpoczęła sięw październiku 2011 r. Pierwotnie miał zostać oddany do użytku w lutym 2015 r.ale termin ten przekładano m.in. po tym jak w trakcie budowy tunelu natrafionona podziemną „soczewkę wodną”, a także ze względu na spór miasta zjedną z firm o teren w pobliżu dworca, przez który przebiega część drógdojazdowych. Wokół dworca powstaje także nowy układ drogowy, w tym nowe trasytramwajowe.
Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum firm – Torpol,Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz PrzedsiębiorstwoDróg i Mostów. Wartość kontraktu to 1,75 mld zł brutto, z czego ponad 400 mlnzł kosztować ma część realizowana przez miasto. Inwestycja dofinansowana byłaze środków unijnych. W przyszłości dworzec Łódź Fabryczna połączyć ma ze stacjąŁódź Kaliska tunel średnicowy przebiegający pod centrum miasta. Wartość tejinwestycji szacowana jest także na ponad 1,7 mld zł. (PAP)
„