Solaris z umową na wodorowe trolejbusy dla Rygi
W pierwszej połowie października firma Solaris i stołecznyprzewoźnik z Łotwy, Rigas Satiksme, podpisali umowę na dostawę 10 niskopodłogowychtrolejbusów z wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg.
Innowacyjnerozwiązanie będzie wykorzystywane na odcinkach nie połączonych sieciątrakcyjną, na których pojazdy będą napędzane wyłącznie energią pochodzącą zbaterii. Kontrakt zakłada również opcję uzupełnienia zamówienia o 10 autobusówelektrycznych Urbino 12 nowej generacji, także wyposażonych w wodorowe ogniwopaliwowe. Pierwszy Solaris wyjedzie na ulice Rygi na przełomie 2017 i 2018roku.
Kontrakt, który Solaris zawarł 11 października 2016 zoperatorem komunikacji miejskiej w Rydze, jest podzielny na dwie części.Pierwsza z nich dotyczy dostawy 10 trolejbusów Trollino o długości 18,75 mwyposażonych wodorowe ogniwa paliwowe zwiększające zasięg. To absolutna nowośćnie tylko w łotewskim transporcie publicznym, ale i na poziomie europejskim.Każde Trollino zostanie wyposażone w ogniwo paliwowe oraz pakiet baterii,dzięki czemu pojazdy przejadą nawet 100 kilometrów bez podłączenia do siecitrakcyjnej. To właśnie na trasach pozbawionych sieci wykorzystywane będzie toinnowacyjne rozwiązanie. Napęd trakcyjny w trolejbusach zostanie dostarczonyprzez firmę Medcom. Przegubowe Trollino zagwarantują możliwość obsługiwanianawet najbardziej zatłoczonych linii w Rydze przez niskoemisyjne środkitransportu. Zgodnie z umową pierwszy trolejbus wyjedzie na ulice łotewskiejstolicy na przełomie roku 2017 i 2018. Dostawy pojazdów przewidziane są na rok2018.
Mówią obie strony
-„Jestem niezwykle dumny, że pierwsze wodorowe trolejbusy wEuropie zostaną zbudowane we współpracy z Rigas Satiksme, jednym z naszychnajwierniejszych klientów. Wielką radością napawa mnie fakt, że niezmiennie od2003 roku władze spółki darzą nas zaufaniem, a dziś razem z nami postanowiłyzainwestować w przyszłość. Świadczy o tym zakup pionierskich, na skalęświatową, pojazdów wyposażonych w innowacyjne wodorowe ogniwa paliwowe, któresą kluczem do rozwoju w pełni bezemisyjnego transportu publicznego” ?powiedział dr Andreas Strecker, Prezes Zarządu firmy Solaris Bus & CoachS.A.
„Solaris od lat aktywnie działa na rzecz rozwoju pojazdównapędzanych alternatywną energią, nie tylko autobusów elektrycznych, ale ipojazdów wodorowych. Kontrakt, który zawarliśmy z operatorem łotewskiejstolicy, jest kolejnym krokiem mającym na celu znaczne zwiększenie liczbypojazdów zasilanych wodorem w Europie. Jesteśmy bardzo wdzięczni za tak dużezaangażowanie klienta w tym temacie, który buduje odpowiednią infrastrukturę wmieście i będzie dobrze przygotowany do liniowej eksploatacji trolejbusów wniedługim czasie. W takich pionierskich projektach najważniejsze są wspólnedziałanie oraz wzajemne zaufaniepartnerów” ? oznajmił dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmySolaris Bus & Coach S.A.
10 trolejbusów + 10 elektrobusów
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podczas gdy 10trolejbusów zakupionych przez Rygę zostanie zbudowanych na bazie konstrukcjitrzeciej generacji Solarisa, druga część zamówienia dotyczy dostawy 10 Urbino12 electric w nowym designie, także wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe.Stołeczny przewoźnik zastrzegł tu jednak dla siebie prawo opcji. Decyzję oewentualnym zakupie dodatkowych elektrobusów podejmie w terminie późniejszym, wzależności od możliwości finansowych.
Solaris posiada ponad 15-letnie doświadczenie w budowiepojazdów z elektrycznym napędem ? trolejbusów, autobusów hybrydowych orazelektrycznych. Producent po raz pierwszy wykorzystał ultranowoczesnątechnologię wodorową w autobusach kursujących w Hamburgu. Elektrobusy od niemaldwóch lat użytkowane są przez przewoźnika Hochbahn na linii 109, po którejporuszają się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu. HamburskieUrbino 18,75 electric z wodorowym ogniwem paliwowym zostało wyróżnioneprestiżową nagrodą niemieckiego czasopisma branżowego busplaner ? „Zrównoważonyrozwój 2015” w kategorii „Autobus przegubowy”, otrzymało również nagrodę FuelCell Award 2016.
Ryga z Solarisem
Solaris jest obecny na Łotwie już od 2001 roku. Spośródponad 400 pojazdów dostarczonych na ten rynek, prawie 350 kursuje po ulicachRygi. Niemal jedną trzecią z nich stanowią trolejbusy.
„