Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

A1: Piotrków-Częstochowa z trzema pasam

infobus
02.11.2016 14:01

Skierowana ostatnio do realizacji autostrada A1Tuszyn-Częstochowa, między Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową będzie miałapo trzy pasy ruchu – wynika z informacji GDDKiA. Oznacza to m.in. znaczną skalęrobót w śladzie obecnej dwupasowej „gierkówki”.

O skierowaniu tej liczącej 81 km części autostrady A1 dorealizacji poinformował 20 października br. minister infrastruktury ibudownictwa Andrzej Adamczyk. Po oddaniu powstającego już fragmentu Częstochowa- Pyrzowice (planowo ok. połowy 2019 r.) będzie to ostatni brakujący fragmentA1, przebiegający w tzw. śladzie istniejących odcinków drogi krajowej nr 1 orazautostrady A1.

Minister Adamczyk oszacował, że przy założeniach – roku naprocedury przetargowe oraz podobnych terminów budowy, jak dla powstającychodcinków A1 od Częstochowy do Pyrzowic, autostrada między Tuszynem iCzęstochowa mogłaby być gotowa ok. 2020 r. Podał też, że Generalna DyrekcjaDróg Krajowych i Autostrad ma ogłaszać przetargi na budowę pięciu brakującychodcinków jeszcze w tym roku.

Odcinki te mają oznaczenia: A, B, C, D w woj. łódzkim oraz E? w woj. śląskim (obecnie powstają tam odcinki F, G, H oraz I ? od Częstochowydo Pyrzowic). Wszystkie mają być budowane w technologii betonu cementowego.

Odcinek A obejmuje 15,8 km trasy od węzła Tuszyn (bez węzła)do węzła Piotrków Trybunalski Południe – z węzłem. Przebiega w całości ślademzbudowanej w latach 80 ub. wieku autostrady A1.

Jak poinformował PAP rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiAMaciej Zalewski, odcinek ten między węzłami Tuszyn oraz Piotrków Zachód będziemiał tak, jak teraz, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z zachowaniem rezerwypod poszerzenie do trzech pasów. Rezerwę dla trzeciego pasa przewidziano też naotwartym 1 lipca br. odcinku A1 Tuszyn ? Stryków.

Między węzłami Piotrków Zachód i Piotrków Południe zachowanyzostanie obecny przekrój dwóch jezdni po cztery pasy ruchu. Dodatkowo węzełPiotrków Zachód ma zostać rozbudowany o relacje Łódź ? Warszawa i Warszawa ?Łódź.

Odcinki B (24,21 km od węzła Piotrków Południe do węzłaKamieńsk; z węzłem), C (16,52 km od węzła Kamieńsk do węzła do Radomsko; zwęzłem) oraz D (7,02 km od węzła Radomsko do granicy z woj. śląskim) zostałyzaprojektowane i mają powstać od razu jako trzypasowe.

Zalewski zaznaczył, że wszystkie te odcinki mają ważnedecyzje środowiskowe; odcinki B, C oraz D mają też projekty umożliwiające ogłoszenieprzetargów w formule „buduj”. Zaprojektowany w całości został też odcinek A,jednak wobec późniejszej decyzji o szacowanej na 20 mln zł brutto budowiebrakujących relacji na węźle Piotrków Zachód ten kontrakt planowany jest wformule „projektuj i buduj”.

W tym samym trybie realizowany ma być odcinek E w woj.śląskim (16,8 km od węzła Radomsko do węzła Częstochowa Północ; bez węzła). Jakprzekazał PAP rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak, nie musioznaczać to dłuższego terminu realizacji. Przygotowanie przez wykonawcęprojektu wykonawczego, umożliwia mu bowiem m.in. optymalizację robót.

Ogółem na całym przebiegu A1 między węzłami Tuszyn iCzęstochowa Północ zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych (Piotrków Zachód,Piotrków Południe, Kamieńsk, Radomsko oraz Mykanów), 85 obiektów inżynierskich(m.in. cztery przejścia dla dużych zwierząt). Powstaną też m.in. obwódutrzymania autostrady (przy węźle Kamieńsk), miejsca obsługi podróżnych, drogidojazdowe, zabezpieczenia przeciw hałasowi, przejścia dla średnich i małychzwierząt, zbiorniki dla płazów i elementy odwodnienia.

Pytany o planowaną organizację ruchu na drodze krajowej nr 1w trakcie budowy autostrady Prusak powiedział PAP, że GDDKiA będzie chciałautrzymać co najmniej trzy pasy ruchu ? prawdopodobnie przemiennie dwa pasy wjedną stronę i jeden w drugą. W późniejszych etapach budowy możliwe powinnostać się zapewnienie dwóch pasów ruchu w każdą stronę.

Przygotowania do budowy fragmentu autostrady A1 Częstochowa? Tuszyn trwały od lat – według różnych koncepcji finansowania. Łódzki oddziałGDDKiA miał decyzje środowiskowe dla swoich odcinków w 2013 r. i 2014. Wobeclikwidacji wcześniej planowanych stacji poboru opłat ostateczne decyzjezamienne dla odcinków A, B i C uzyskano w 2015 i 2016 r. (w sierpniu br.zamówiono tzw. koncepcją programową i uzyskanie decyzji dla rozbudowy węzła PiotrkówZachód ? z terminem do 18 sierpnia 2017 r.).

Również katowicki oddział GDDKiA uzyskał decyzjęśrodowiskową dla odcinka E w 2014 r., która stała się ostateczna w 2015 r.

W ostatnich latach zapowiadano budowę A1 Tuszyn -Częstochowa w systemie tzw. Drogowych Spółek Specjalnego Przeznaczenia (DSSP).20 października minister Adamczyk mówił jednak, że przygotowanie tej formułyzajęłoby ok. dwóch lat. „Autostrada A1 to jeden z najważniejszych szlakówkomunikacyjnych. (…) Zdecydowaliśmy, że nie możemy czekać” – zaznaczył.

W efekcie ta część A1 zostanie zrealizowana ze środkówKrajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy DrógKrajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Według danych ministrainfrastruktury szacunkowy koszt realizacji tej inwestycji po cenach z 2015 r.to kwota 3,28 mld zł.

Przedstawiciele GDDKiA zwracają uwagę, że będą mogliprzystąpić do przygotowania i przeprowadzenia postępowań przetargowych pootrzymaniu formalnych decyzji od ministerstwa. Wcześniej zapewne rząd będziewprowadzał zmiany do obecnego Programu Budowy Dróg Krajowych, gdzie tenfragment A1 nadal przewidziany jest do realizacji w ramach DSSP. (PAP)