Opolskie: Radni apelują o budowę obwodnic
Podczas wtorkowej sesji sejmiku radni przyjęli dwa apelezwiązane z komunikacją w Opolskiem. Mają one zostać przekazane m.in. rządowi,parlamentarzystom z woj. opolskiego, władzom samorządowym i Generalnej DyrekcjiDróg Krajowych i Autostrad oraz spółkom kolejowym.
„Szlaki komunikacyjne przebiegające przez teren województwaopolskiego są bardzo obciążone ruchem, co wywołuje wiele negatywnych skutków, alinia kolejowa E 30 oprócz ważnego połączenia na kierunku wschód ? zachódstanowi odcinek (…) korytarza transportowego Bałtyk ? Adriatyk” – napisaliradni, zwracając się do premier Beaty Szydło.
Pierwszy z przyjętych we wtorek apeli dotyczy przywróceniapołączeń międzywojewódzkich na linii kolejowej Kraków ? Kudowa Zdrój (przezNysę, Kędzierzyn-Koźle i Katowice). Radni argumentują, że likwidacja tychpołączeń znacznie ograniczyła mieszkańcom możliwości dotarcia do pracy, szkołyczy w celach turystycznych do miejscowości położonych województwach: śląskim,dolnośląskim, małopolskim i opolskim. Uważają, że wznowienie takiego połączeniaprzyczyniłoby się do ożywienia regionu, dałoby możliwość sprawnego i tańszegopodróżowania.
W drugim apelu radni domagają się budowy obwodnic Myśliny,Kędzierzyna-Koźla, Niemodlina, Brzegu, Olesna, Strzelec Opolskich, Głubczyc,Prudnika oraz budowy nowego węzła autostradowego na A4 – w miejscowościPrószków/Ochodze. Zwrócili się w nim też o modernizację linii kolejowej E 30 naodcinku Kędzierzyn-Koźle ? Opole Zachodnie oraz zwiększenie przepustowościpoprzez budowę drugiego toru na odcinku Opole ? Lubliniec przez Fosowskie.
Sejmik zwrócił uwagę, że obwodnice Niemodlina, Myśliny iKędzierzyna-Koźla (w ciągu dróg krajowych nr 46 i 40) zostały zaplanowane wProgramie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-23 i w związku z tympoczynione już zostały niezbędne przygotowania. W przypadku niektórychinwestycji aktualizowano dokumentację i wykupiono nieruchomości, w przypadkuinnych konieczny jest wybór koncepcji i przygotowanie dokumentacji, byrozpocząć prace projektowe.
W przyjętej uchwale sejmik podkreślił, że brak obwodnicNiemodlina i Myśliny skutkuje bardzo dużym natężeniem ruchu w tych miejscowościach.Z kolei obwodnica Kędzierzyna-Koźla to inwestycja od lat oczekiwana i niezbędnaze względu na jej lokalizację w centrum przemysłu chemicznego ? argumentująradni.
Samorząd woj. opolskiego uważa, że z uwagi na systematycznierosnący ruch samochodowy konieczna jest też budowa obwodnic w innychmiejscowościach regionu. Przypominają, że proces inwestycyjny jest rozłożony nalata. Chcą budowy obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39 wraz z budowąnowego mostu na Odrze, aby odsunąć ruch poza historyczną zabudowę śródmiejską izwiększyć ilości przepraw mostowych na Odrze.
Z kolei nowy węzeł autostradowy ma poprawić skomunikowanieOpola z A4 i ruch z Opola w stronę południowej części regionu i pograniczapolsko-czeskiego. Radni chcą też budowy obwodnicy Olesna w ciągu drogi krajowejnr 11 z przystosowaniem tej drogi do parametrów drogi ekspresowej. Chodzi oudrożnienie ruchu, zwiększenie bezpieczeństwa i powiązania sieci komunikacyjnejz terenami inwestycyjnymi gminy Olesno
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Sejmik apeluje też o budowę obwodnicy Strzelec Opolskich wciągu drogi krajowej nr 94 jako drogi alternatywnej do autostrady A4, obwodnicyGłubczyc w ciągu drogi nr 38 w celu lepszego powiązania z pograniczempolsko-czeskim oraz budowy obwodnicy Prudnika w ciągu drogi krajowej nr 41.
Apelując o modernizację odcinka kolejowego Kędzierzyn-Koźle? Opole Zachodnie radni podkreślili, że linia E 30 Zgorzelec ? Medyka (przezWrocław, Opole, Kędzierzyn Koźle, Katowice, Kraków i Rzeszów), należąca do IIIPaneuropejskiego Korytarza Transportowego, jest jedną z najbardziej obciążonychruchem pasażerskim i towarowym trasą dwutorową w Polsce
Magistrala E 30 na terenie województwa opolskiego w ruchupasażerskim obsługuje około 50 proc. wszystkich podróżnych kolei regionalnej, aw przypadku przewozów towarowych zapewnia tranzyt oraz obsługę strategicznych iważnych z punktu widzenia gospodarki przedsiębiorstw ? podkreślił opolskisejmik.
W opinii radnych inwestycja w zakresie zaproponowanym przezPKP Polskie Linie Kolejowe nie uwzględnia corocznie zwiększającego się ruchukolejowego, a „brak perspektywicznego planowania może skutkować pogłębianiemniekorzystnych zmian w rozkładzie jazdy pociągów użyteczności publicznejmarginalizując połączenia regionalne w godzinach szczytu przewozowego, które zewzględu na ograniczenia techniczne, nie będą mogły spełnić oczekiwań wzakresie: dowozów, cykliczności, skomunikowań oraz efektywności”.(PAP)
„