Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Test elektrobusów w Bonn. Solaris w stawce

infobus
27.10.2016 11:15

W Bonn rozpoczął siętest elektrobusów. W szranki stanęło sześć pojazdów zasilanych bateriami. Wśródnich jest elektryczny Urbino 12 ? zdobywca nagrody Bus of the Year 2017.

Na pierwszy ogień poszły wrażenia estetyczne. Pierwszegodnia testów autobusy można było bowiem jedynie podziwiać. Jazdy po mieściezaplanowano dopiero na dziś. Jak zatem wypada elektryczny Solaris, uznany zaautobus roku 2017, na tle konkurencji? Kanciasto. I przyznają to samiprzedstawiciele polskiego producenta. Śpieszymy jednak wyjaśnić, że nie jest tożadna wada, a wręcz przeciwnie. W kontekście wizualnym Urbino wypada na tlerywali niezwykle nowocześnie. Trendy się zmieniają, a o gustach się niedyskutuje. Trzeba przyznać jednak, że nowy Solaris prezentuje się bardzo dobrzei ładnie.

Co oprócz Solarisa? W Bonn pojawiły się takie autobus jak Ebuco,Bluebus, VDL Citea i Sileo. Te ostatnie pojazdy są już w liniowej eksploatacjiwłaśnie w Bonn. Jest ich sześć.

Podczas testów oceniane będzie to, co istotne z punkuwidzenia elektobusa. A więc hałas, dystans, jaki mogą przejechać czyzastosowane rozwiązania techniczne, w tym baterie. Jurorami będą dziennikarze zkilku europejskich państw w tym z Polski, którzy zasiądą za kierownicamitestowanych pojazdów. Jaki będzie ich werdykt? Zobaczymy.

Patrząc na rywalizujące elektrobusy z punktu widzeniapolskiego rynku wydaje się, że są to pojazdy w większości egzotyczne. PozaUrbino i VDL Citea w naszym kraju marki jakie jak Sileo, Bluebus czy Ebusco,nie są raczej bliżej znane. Nie mniej jednak elektryczne autobusy toprzyszłość. Wiedzą o tym miasta europejskie, i nie tylko, stąd też obecnośćBluebusa m.in. w Paryżu.

Testy w Bonn niestety nie przewidują sprawdzenia iwykorzystania do ładowania pojazdów pantografów. Powód jest prosty. Toniemieckie miasto nie ma infrastruktury przystosowanej do korzystania z tejtechniki ładowania elektrobusów. Takie możliwości daje m.in. Solaris Urbino.Jest to jednocześnie najszybszy sposób ładowania baterii. Przewagą polskiej firmynad konkurentami jest, oprócz pantografów, nie każdy elektrobus go ma, jestrównież szeroka oferta pojazdów zasilanych bateriami. Podczas gdy inni dopieroplanują budowę chociażby przegubowca, Solaris ma już w swojej ofercie autobusyelektryczne o długości 8,9 m, 18 m i 18,75 m. W Bluebusie chociażby prace nadwersją 18-metrową dopiero trwają. Ale polska firma też nie próżnuje. Być możejuż wkrótce w Bolechowie powstanie kolejny elektrobus. 15 metrowy?

Pantograf to nie wszystko. Solaris oferuje swoim klientom różnesposoby ładowania baterii, a także różne baterie. To może być również przewagąnad konkurencją. Polski producent szyje swoje pojazdy na miarę.