Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kompletne autobusy ze Starachowic. Pierwszy dla PostBus!

infobus
16.10.2016 16:43

Spółka MAN Bus rozpoczęła kompleksowy montaż autobusów miejskichw fabryce w Starachowicach. Tym samym zakończono przenoszenie produkcji z Sadówi tym samym podpoznański zakład za chwilę zostanie zamknięty.

W piątek władze MAN Bus w Starachowicach zaprezentowałyjeden z pierwszych zmontowanych w całości w zakładzie niskopodłogowychautobusów MAN Lion´s City. Do tej poryfirma produkowała w tutejszej fabryce podwozia i korpusy pojazdów, a ich montażkońcowy i odbiór odbywał się w Sadach. Pod koniec 2014 r. zarząd MAN Truck& Bus podjął decyzję o koncentracji ? dla efektywniejszego gospodarowania ?produkcji autobusów w Starachowicach.

-„Temat był bardzo skomplikowany, ponieważ starachowickizakład nie był przygotowany na wykonywania kompletnego autobusu. Dlatego,trzeba było zrobić transfer +know how+ i przygotować infrastrukturę” ? opisywałpodczas spotkania z dziennikarzami kierownik MAN Bus w Starachowicach,Stanisław Ziętkiewicz.

Część obiektów na terenie fabryki wyburzono, a na ichmiejsce zbudowano na nowe. Powstała m. in. nowa stacja tankowania autobusów,stacja badania szczelności gazowej i wodnej autobusów, biurowiec, zapleczesocjalne dla załogi, centrum obsługi klienta). Inne stare budynki gruntowniewyremontowano (mają m. in. nowe dachy, posadzki, oświetlenie, ogrzewanie).

Bez przerw

Inwestycję prowadzono nie przerywając produkcji. Pracownicyprzeszli specjalistyczne szkolenia w zakładzie w Sadach, a kolejne elementylinii montażowej przenoszono sukcesywnie. Jak zapewniał Ziętkiewicz, przyokazji przenosin, udało się udoskonalić etapy produkcji, dlatego autobus możebyć dostarczany do klienta o jeden dzień szybciej, niż do tej pory.

W starachowickiej fabryce, w której najwięcej produkuje sięod maja do listopada, pracuje 2,4 tys. osób (300 osób to pracownicy sezonowi).Wg Ziętkiewicza decyzja o przenosinach linii montażowej przyniosła ponad 800nowych miejsc pracy w Starachowicach.

Ok. 30 osób przeniosło się z zakładu MAN w Sadach. „To mało,ale myślę, że powód jest jeden – w Polsce jeszcze ludzie +nie chodzą+ za pracą”? ocenił Ziętkiewicz. Postali pracownicy z podpoznańskiej fabryki, dostalipropozycje pracy w innych zakładach koncernu Volkswagen (część udziałów firmyMAN należy do VW) w Wielkopolsce, albo odeszli na korzystnych warunkach. WgZiętkiewicza, prześnienie produkcji kosztowało ok. 20 mln euro.

Kompletne niskopodłogowe autobusy powstają w starachowickimzakładzie od poniedziałku. Nie są to standardowe pojazdy ? nadwozia są budowanewg życzeń klientów, wśród których są odbiorcy ze wszystkich państw Europy.Dziennie z linii montażowych zjeżdża od 8 do 11 pojazdów (montaż jednego trwa20 dni), które są testowane na 40-kilometrowej pętli w okolicach miasta.

Kolejne inwestycje

Firma MAN, funkcjonująca w Starachowicach od 1999 r. naterenie dawnej Fabryki Samochodów Ciężarowych „Star”, planuje w mieście kolejneinwestycje.

Na grudzień zapowiedziano wmurowanie kamienia węgielnego podbudowę centrum grup podłogowych (podwozi autobusowych). Do tej pory wStarachowicach produkowano podwozia dla autobusów niskopodłogowych. Produkcjapodwozi wysokopodłogowych ma być tu przeniesiona z niemieckiego Salzgitter. Równoleglema ruszyć inwestycja w nową halę produkcji dachów (w technologii „sandwich”),która ma zostać zlokalizowana w dawnej bazie remontowo-budowlanej „Stara” w centrum Starachowic.

Jak zapowiedział Ziętkiewicz, w 2018 r. w Starachowicachbędą produkowane pierwsze autobusy nowej generacji – ich prototypy już powstająw fabryce. Do tego momentu postanie tutaj krótka preseria Lion4City, a także pojazdy elektrycznez logo MAN.

Samorządowa pomoc

Szef starachowickiego zakładu podkreślał, że koncentracjaprodukcji autobusów miejskich w tutejszej fabryce nie byłaby możliwa, bezzaangażowania załogi, a także pomocy władz miasta i powiatu.

Prezydent Starachowic Marek Materek powiedział PAP, że dla przyszłościmiasta ważne są plany firmy, odnośnie prac nad prototypami pojazdów. „Nie tylkokadra związana z montażem i produkcją, ale także kadra inżynierska,wysokokwalifikowana będzie w Starachowicach” ? zauważył. Zdaniem samorządowca,w samych Starachowicach, ale i w całym województwie świętokrzyskim, będziepowstawało wiele firm-kooperantów dla Man Bus. „Oczywiście, trzeba spełnićwyśrubowane normy, ale mam nadzieję, że firmy zauważą, że ma to sens – będąumiały to robić i tych miejsc pracy w otoczeniu MAN będzie zdecydowanie więcej”? dodał Materek.

Dzięki współpracy Starostwa Powiatowego w Starachowicach iMAN Bus od 2015 r., w Zespole Szkół Zawodowych nr 3 funkcjonuje klasapatronacka, dla przyszłych elektromechaników samochodowych.