Francuska policja vs. polskie autokary. PSPA interweniuje
10 października w MSZ odbyły się konsultacje międzyresortowe z udziałem przedstawicieli przewoźników drogowych. Chodziło m.in. o przypadki nakładania nieuzasadnionych kar przez francuską na polskie autokary. W wydarzeniu wziął udział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, wiceminister spraw zagranicznych Robert Grey oraz p.o. Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.
? Jesteśmy zadowoleni z rozpoczęcia wspólnych działań na rzecz ochrony polskiego transportu w Europie. Bezpieczeństwo polskich przewoźników za granicą jest dla nas priorytetem ? powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
P.o. Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur zaznaczył, że inicjatywa międzyresortowych konsultacji oraz powołania w jej ramach zespołu roboczego, wynika z chęci wypracowania jak najlepszych zasad współpracy między służbą kontrolną, którą od ponad 14 lat jest Inspekcja Transportu Drogowego, stroną społeczną, Ministerstwem Spraw Zagranicznych oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa.
Uczestnicy spotkania przedyskutowali problemy branży międzynarodowych przewozów drogowych, identyfikując zagrożenia dla polskiego transportu drogowego w Europie. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych oraz Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych przekazały stronie rządowej informacje na temat głównych zagrożeń dla transportu drogowego i negatywnych zjawisk dla branży za granicą.
Uczestnicy konsultacji omówili również wyniki wizyty przedstawicieli MIB w Calais, którzy dokonali przeglądu infrastruktury drogowej i zabezpieczeń przy przeprawie przez Kanał La Manche. Rozpoznali także skalę zagrożeń wobec polskich kierowców pojazdów ciężarowych i bezpieczeństwa ładunków. Przedstawiciele resortu spotkali się również z lokalnymi władzami francuskimi, wyrażając zaniepokojenie polskiego rządu oraz organizacji przewoźników drogowych tą sytuacją.
? Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa zależy na stworzeniu swobodnych i nieskrępowanych warunków dla wykonywania transportu drogowego w całej Unii Europejskiej ? powiedział J. Szmit.
W wyniku spotkania ustalono:
1. Wzmocnienie funkcji oficera łącznikowego polskiej policji we Francji i wypracowanie prostej ścieżki komunikacji w przypadku zgłaszania przez przedsiębiorców incydentów z udziałem transportu drogowego.
2. Utworzenie grupy roboczej w kraju z udziałem MIB, MSZ, GITD i przewoźników, której zadaniem byłoby podejmowanie interwencji w przypadku incydentów w transporcie drogowym za granicą (np. we Francji), zagrażających życiu kierowców i bezpieczeństwu ładunków.
3. Podjęcie działań w celu organizacji spotkań z władzami państw UE, w których zidentyfikowano powyższe zjawiska.
4. Potrzebę dokumentowania przypadków ataków na polskich kierowców i nieuzasadnionych zatrzymań pojazdów ciężarowych za granicą.
5. Zainicjowanie współpracy między MIB, GITD a MSZ w celu podejmowania działań na forum międzynarodowym, zmierzających do wypracowania wspólnych rozwiązań na rzecz polskiego transportu drogowego.
„