IAA 2016: Volvo prezentuje swoją e-ofertę
Hybryda,hybryda bateryjna a może zwykły elektrobus? Na tegorocznym IAA Volvo prezentujecałą gamę autobusów z napędami elektrycznymi i rozwiązań biznesowych mającychna celu ułatwienie klientom podjęcie decyzji o kierunku w jakim należyodchodzić od zasilania pojazdów paliwami kopalnymi.
Dziękiszerokiej gamie zelektryfikowanych autobusów Volvo jest liderem wśródproducentów napędów czystych, cichych i bardziej energooszczędnych dla transportupublicznego. Szwedzki producent sprzedał do tej pory ponad 2700 hybryd orazelektrobusów na całym świecie.
„Dążenia do osiągnięcia w pełnizrównoważonego transportu publicznego są coraz bardziej wyraźnie na całymświecie. My mamy świadomość tych wyzwań i robimy wszystko aby sprostać tymwymaganiom klientów. Nasze rozwiązania umożliwiają elektryfikację i optymalizacjękosztów zarówno w transporcie miejskim jak i podmiejskim w maskyamlnie opłacalnydla operatora sposób. To nie tylko przyczynia się do poprawy stanu środowiskanaturalnego, ale również stwarza zupełnie nowe warunki dla rozwoju miast” -tłumaczył mówi H?kan Agnevall, prezes Volvo Buses.
Nowemożliwości dla rozwoju miast
Bezemisyjne,ciche pojazdy pozwalają pracować w obszarach, które wcześniej były zamkniętedla ruchu autobusowego z powodu ograniczeń wynikającyh z emisji spalin lubhałasu. Przystanki autobusowe można budować w takich miejscach lub obiektach,gdzie pasażerowie mogą być chronieni przed trudnymi warunkami pogodowymi. Takierozwiązanie testowane jest na przykład w Goeteborgu, gdzie autobusy elektryczneVolvo zostały pomyślnie przetestowane przez ostatni rok.
Kilkapodmiotów reprezentujących branżę urbanistyki, architektów i ośrodki akademickiepracują razem, aby zobaczyć, jakie możliwości są tworzone, gdy transport autobusowyjest zelektryfikowany. Hybryd bateryjne Volvo można również spotkać na ulicach Sztokholmu, Hamburga iKurytyby, a w przyszłym roku pojawią się w Paryżu.
„Widzimy przyszłość, która będzie opieraćsię na hybrydach, hybrydach elektrycznych i elektrobusach. Z tych trzech poziomówelektryfikacji możemy stworzyć dla klienta pakiet zoptymalizowanych rozwiązań dla wymagań, które stawia konkretna siećkomunikacyjna” – deklarował H?kan Agnevall.
Turn-key- rozwiązanie proste dla klienta
W tymroku w belgijskie Namur i Luksemburg postanowili również zdecydować się na rozwiązaniaVolvo z zakresu elektryfikacji transportu autobusowego. Namur pozyskałojedenaście hybryd bateryjnych. Luksemburg, gdzie 14 hybrydowych Volvo 7900 jestjuż w eksploatacji złożył zamówienie na kolejne pięć pojazdów tego typu.
„Klienci płacą stały miesięcznykoszt za użytkowanie pojazdów, ich serwis i utrzymanie akumulatorów wmaksymalnej sprawności. Nawet stacje ładujące są włączone. Jest to bezpieczne iproste podejście, które zapewnia wysoką niezawodność oraz łatwe do przewidzeniakoszty eksploatacji” – przekonywał H?kan Agnevall.
W obupowyższych przypadkach ABB jest producentem i dostawcą infrastrukturyniezbędnej do ładowania pojazdów. Jednak Volvo współpracuje również z Siemensemw tej materii.
Otwartyinterfejs do ładowania
W celuułatwienia wprowadzenia zelektryfikowanych pojazdów w miastach europejskich,Volvo i kilku innych producentów autobusów i infrastruktury towarzyszącejpodjęło decyzję na wiosnę o przyjęciu otwartego i neutralnego interfejsupomiędzy autobusem i ładowarką. Ładowania jest oparte na magistraliprzewodzącej ładunki statyczne za pomocą pantografu i interfejsukomunikacyjnego WiFi. Ponieważ elementy wyposażenia standaryzowane tworzą otwartąinfrastrukturę ładowania, każde miasto jest w stanie dokonać indywidualnego wyboru sposobu ładowania i jego dostawcę. Oznacza to również, że te samestanowiska ładowania mogą być używane przez autobusy różnych producentów.
„Volvo jest gotowe do współpracy zmiastami, które już teraz chcą wkroczyć w przyszłość. Wszystkie niezbędne elementyinfrastruktury są na miejscu, co jest być może najbardziej znaczącą zmianą wtransporcie publicznym w ciągu ostatnich 70, 80 lat „ – mówiłH?kan Agnevall.
Przeglądelektrycznej oferty Volvo
Volvo7900 Hybrid
- dwuosiowy autobus hybrydowy z silnikiem elektrycznym, bateriami i małymsilnikiem wysokoprężnym, który wprowadzono do sprzedaży w 2010 roku
- cichy, bezemisyjny na rozruchu, hamowaniu i na postoju
- do39% niższe zużycie energii w porównaniu z autobusem z silnikiem diesla
- możeprzewozić do 102 pasażerów
Volvo7900A Hybrid
- przegubowy,trzyosiowy autobus hybrydowy z silnikiem elektrycznym, bateriami i małymsilnikiem wysokoprężnym, który wprowadzony do sprzedaży w 2013 roku
- cichy, bezemisyjny na rozruchu, hamowaniu i na postoju
- do30% niższe zużycie energii niż w analogicznym autobusem napędowego.
- możeprzewozić do 154 pasażerów
Volvo7900 Hybrid Electric
- dwuosiowa hybryda bateryjna z silnikiem elektrycznym, bateriami i małymsilnikiem wysokoprężnym, którą wprowadzono na rynek w 2014 roku
- możliwośćprzejechania dystansu ok. 7 km na silniku elektrycznym; ładowanie na przystankukońcowym trwa zaledwie kilka minut
- do60% niższe zużycie energii niż w autobusie z silnikiem diesla
- możeprzewozić do 95 pasażerów
Volvo7900 Electric
- dwuosiowy elektrobus, który wprowadzono na rynek w 2015 roku
- możepokonać dystans ok. 10 km na silniku elektrycznym; ładowanie trwa zaledwiekilka minut poprzez ładowarki zainstalowane na przystankach końcowych
- do80% niższe zużycie energii w porównaniu z autobusem z silnikiem diesla
- możeprzewozić do 105 pasażerów
Systemładowania OppCharge
- otwartyinterfejs między urządzeniem do ładowania a pojazdem
- ładowanieo mocy 150 kW lub 300 kW
- ładowanieod 3 do 6 minut jest wystarczająca do jazdy przez ok. 30 minut
- modułWiFi komunikujący autobus z ładowarką
- możliwośćwyboru systemu ABB lub Siemensa
„