Ikarus ponownie w Gdyni. Na linii 146
1 czerwca 1971 r., w miejsce kursujących do końca majaautobusów PKS, uruchomiono dwie nowe linie autobusowe obsługiwane przez gdyńskioddział Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk-Gdynia: 145 natrasie Plac Kaszubski ? Kazimierz i 146 z Placu Kaszubskiego do Rewy. Naterenie Gdyni autobusy obu linii kursowały przez Oksywie Górne, Obłuże Górne iPogórze Górne (ul. Nasypową, Bosmańską, Zieloną i płk. Dąbka).
Dziś pod numerem 145 kryje się zupełnie inne połączenie ? tolinia midibusowa obsługująca Karwiny i Mały Kack. Linia 146 istnieje natomiastw niemal niezmienionym kształcie ? stanowi podstawowe połączenie Gdyni zKosakowem i Rewą.
Dawna linia 145 Gdynia – Kazimierz była połączeniemszczytowym, obsługiwanym przez jeden autobus (początkowo ? Jelcz 043 CAR).Funkcjonowała od poniedziałku do soboty, z wydłużonym szczytem popołudniowym ?do bazy autobus wracał około godziny 20. Autobusy linii 146 kursowały natomiastprzez cały dzień i we wszystkie dni tygodnia. W dni powszednie, w godzinachszczytu obsługiwały ją trzy pojazdy, z częstotliwością co 30 minut. Wpozostałych godzinach oraz w niedzielę na trasie pozostawał tylko jeden autobus,zapewniając częstotliwość 90-minutową.
Z upływem czasu linia 146 zyskała nieformalny statuspriorytetowej ? funkcjonującej z dobrą częstotliwością, przewożącej wielupasażerów, obsługiwanej przez najnowsze pojazdy. Stąd też do jej obsługiskierowano,
w 1972 r., jeden z sześciu autobusów marki Skoda SM11 ?pierwszych w Gdyni z automatyczną skrzynią biegów. Był to pojazd o numerzeinwentarzowym 26308.
Pod wpływem wzrostu popytu, w 1975 r. do obsługi linii 146,na zadania szczytowe, skierowano fabrycznie nowe autobusy Jelcz 043 CAR zprzyczepami, które w 1981 roku zastąpiono przegubowymi ikarusami serii 280.
18 maja 1975 r. zmieniono trasy linii 145 i 146. Od terazautobusy kursowały, w kierunku gminy Kosakowo, przez Pogórze Dolne i PogórzeGórne, ul. Nasypową, Gruny i Pucką.
14 lipca 1975 r. uruchomiono linię o numerze 173, na trasieGdynia ? Dębogórze. Początkowo autobusy rozpoczynały bieg przy rondzie WzgórzeNowotki (tuż przystanku SKM o tej nazwie ? obecnie Gdynia Wzgórze Św.Maksymiliana SKM), kursując w obie strony ul. Świętojańską. Dalej, trasa doDębogórza wiodła przez Pogórze Dolne, Pogórze Górne i Kosakowo. Później trasęlinii w śródmieściu Gdyni skrócono, wyznaczając jej południowy kraniec na PlacuKaszubskim.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W 1983 r. do obsługi zadań całodziennych na linii 146skierowano ikarusy 280 o nr 26051 i 26056. Linia 145 z dniem 7 marca 1983 r.została zlikwidowana. Do Kazimierza wydłużono wówczas linię 173.
W ramach drugiego etapu restrukturyzacji komunikacjimiejskiej w Gdyni, z dniem 1 czerwca 1994 r. obsługę linii 146 przejęłoPrzedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej Sp. z o.o. powstałe w wynikuprzekształcenia Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Gdyni.
Na przełomie 1998 i 1999 r. rozpoczęto stopniowe wycofywaniewysokopodłogowych ikarusów, które od blisko 18 lat stanowiły nieodłącznyelement linii 146. Wówczas spółka PKA otrzymała fabrycznie nowe autobusyniskopodłogowe Neoplan N4021td.
Ostatnia służba autobusu Ikarus 280 z PKA miała miejsce 7lipca 2006 r. właśnie na linii 146.
Od 26 czerwca 2010 r. wszystkie zadania na linii 146, zwyjątkiem jednego zadania szczytowego ? tzw. „dodatku”, nadalobsługiwanego przez PKA, przekazano do obsługi firmie P.A. ?Gryf? w wynikuprzeprowadzonego postępowania przetargowego. Prywatny przewoźnik obsługujelinię 146 autobusami marki MAN.
„