Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jaworzno e-pionierem: z Low Entry i wymianą baterii

infobus
29.04.2016 15:00

Ostatnio informowaliśmy o tym, że PrzedsiębiorstwoKomunikacji Miejskiej w Jaworznie stanie się nabywcą 22 autobusówelektrycznych. Na stronie przewoźnika pojawił się SIWZ, a więc możemy sięprzyjrzeć się jakich elektrobusów PKM wymaga.Startujemy!

Pierwsze postępowanie przewiduje zakup 6 niskowejściowychelektrobusów z innowacyjnym systemem wymiennych akumulatorów w formiedziewięciu kaset. Jest to technologia stosowana głównie w elektrycznychautobusach w Chinach. Przedstawiciel koncernu Taurion Dystrybucja zapewniał podczas konferencji na targach SilesiaKOMUNIKACJA, że polska grupaenergetyczna podejmie się pilotażu tego przedsięwzięcia i wymienił największe zalety takiego systemu. To:

  • brak nadmiernego obciążenia sieci energetyczne poprzez szybkie ładowarki autobusów, które działają i w szczytach komunikacyjnych, i szczytach energetycznych;

  • baterie w systemie wymiany akumulatorów ładowane są w optymalnych warunkach (temperatura, moc, czas), co ma przełożenie na ich żywotność;

  • szybkość wymiany baterii jest porównywalna z szybkim ładowaniem akumulatorów – i zdaniem PKM nie powinna być dłuższa niż 10 min;

  • baterie – ich zakup, eksploatacja i ew. wymiana w okresie użytkowania pojazdów elektrycznych  – są po stronie grupy energetycznej.

Zobaczymy jak ten projekt wypali w przyszłości. Jak na razie chiński pojazd przystosowany do tego systemu jest gdzieś na oceanie. Dlatego teraz przybliżymy poniżejjakich parametrów PKM wymaga od wykonawcy tego zadania.

Pierwsze w Polsce elektryczne Low Entry

PKM Jaworzno w pierwszym przetargu chce kupić 6 szt. autobusówelektrycznych o długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 11,8 do12,15m. Elektrobusy o maksymalnej wysokości 3,4m i szerokości od 2,4 do 2,55mpowinny pomieścić na pokładzie min. 75 pasażerów, w tym 34 na miejscachsiedzących, gdzie co najmniej 7 znajdzie miejsca dostępne bezpośrednio zpodłogi. Dwie pary drzwi wejściowych w układzie 2-2-0, gdzie określonomaksymalną wysokość podłogi 340mm i ta wysokość zachowana ma być do drugichdrzwi ? dopuszczenie do przetargu pojazdów Low Entry. W środku pasażerowieznajdą m.in. 6 ładowarek USB (po 3 z każdej strony), monitoring oraz system jaworznickiejkarty miejskiej wraz z routerem zapewniającym dostęp do bezprzewodowegointernetu poprzez Wi-Fi. Wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdy mają być wyposażonew LED-owe oświetlenie. Aby zapewnić dodatkowy komfort podróży, pojazdy zostanąwyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej o mocy min. 25kW, a oprócztego wentylacja ma być zapewniana naturalnie dzięki przesuwnym oknom (po 2sztuki z każdej strony). Napęd elektryczny powinien być wyposażony w silniki omocy min. 130kW. Pojazdy oprócz tego mogą być wyposażone w wymienne akumulatorytrakcyjne, gdzie zakłada się, że proces wymiany będzie trwał nie dłużej niż 10minut. Łączna moc energii elektrycznej wytwarzanej przez 9 kaset będzie rzędu195kWh, a łączna masa to ok. 2100 kg. Poza tym ładowanie magazynu energiisystemem plug-in, zewnętrzną ładowarką. W celu zapewnienia maksymalnegobezpieczeństwa podróżnych, pojazdy wyposażone będą w alkomaty dla kierowców.

Niskopodłogowa szesnastka

W drugim postępowaniu pojawił się SIWZ na 16 autobusówelektrycznych. Zamówienie podzielone zostało na trzy zadania, którym przyjrzymysię poniżej:

? Zadanie 1? to 3 szt. autobusów elektrycznych o długości całkowitej zawierającej się wprzedziale od 11,8 do 12,15m

Pojazdy o maksymalnej wysokości 3,4m i szerokości od 2,4 do2,55m powinny pomieścić na pokładzie min. 75 pasażerów, z tego 25 na miejscachsiedzących, gdzie co najmniej 8 znajdzie miejsca dostępne bezpośrednio zpodłogi. Trzy pary drzwi wejściowych w układzie 2-2-2, gdzie określonomaksymalną wysokość podłogi 340mm. W środku pasażerowie znajdą m.in. 6ładowarek USB (po 3 z każdej strony), monitoring oraz standardowo systemjaworznickiej karty miejskiej wraz z routerem zapewniającym dostęp do bezprzewodowegointernetu poprzez Wi-Fi. Wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdy mają być wyposażonew LED-owe oświetlenie. Aby zapewnić komfort podróży, elektrobusy zostanąwyposażone w klimatyzację o mocy min. 25kW, a oprócz tego wentylacja ma byćzapewniana naturalnie dzięki przesuwnym oknom (po 3 sztuki z każdej strony).

Napęd elektryczny powinien być wyposażony w silniki o mocy min. 160kW. Pojazdyoprócz tego mogą być wyposażone w akumulatory litowo-jonowe,litowo-żelazowo-fosforowe, litowo-tytanowe lub superkondesatory. Urządzenia domagazynowania energii elektrycznej o mocy 160kWh. Poza tym ładowanie magazynuenergii systemem plug-in, zewnętrzną ładowarką stacjonarną o mocy 90kW orazpantografem zamontowanym na dachu o mocy 190kW ? tutaj zamawiający wymaga kompatybilnościz platformą zasilającą firmy Schunk oraz aby magazyn energii elektrycznejdoładowywany był podczas jazdy energią wygenerowaną podczas hamowania ?rekuperacja energii. Ponadto, w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwapodróżnych, pojazdy wyposażone będą w alkomaty dla kierowców.

? Zadanie 2? to 4 szt. autobusów elektrycznych o długości całkowitej zawierającej się wprzedziale od 8 do 10 m

Pojazdy o maksymalnej wysokości 3,4m i szerokości od 2,4 do2,55m powinny pomieścić na pokładzie min. 45 pasażerów, z tego 18 na miejscachsiedzących, gdzie co najmniej 2 znajdzie miejsca dostępne bezpośrednio zpodłogi. Dwie lub trzy pary drzwi wejściowychw układzie 1-2-0, 2-2-0, 1-2-2 lub 2-2-2, gdzie określono maksymalnąwysokość podłogi 340mm. W środku pasażerowie znajdą m.in. 4 ładowarek USB (po 2z każdej strony), monitoring oraz standardowo system jaworznickiej kartymiejskiej wraz z routerem zapewniającym dostęp do bezprzewodowego internetupoprzez Wi-Fi. Wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdy mają być wyposażone w LED-oweoświetlenie. Aby zapewnić komfort podróży, elektrobusy zostaną wyposażone wklimatyzację o mocy min. 20kW, a oprócz tego wentylacja ma być zapewniananaturalnie dzięki przesuwnym oknom (po 3 sztuki z każdej strony).

Napędelektryczny powinien być wyposażony w silniki o mocy min. 160kW. Pojazdy oprócztego mogą być wyposażone w akumulatory litowo-jonowe,litowo-żelazowo-fosforowe, litowo-tytanowe lub superkondesatory. Urządzenia domagazynowania energii elektrycznej o mocy 160kWh. Poza tym ładowanie magazynuenergii systemem plug-in, zewnętrzną ładowarką stacjonarną o mocy 90kW orazpantografem zamontowanym na dachu o mocy 190kW ? tutaj zamawiający wymagakompatybilności z platformą zasilającą firmy Schunk oraz aby magazyn energiielektrycznej doładowywany był podczas jazdy energią wygenerowaną podczashamowania ? rekuperacja energii. Ponadto, w celu zapewnienia maksymalnegobezpieczeństwa podróżnych, pojazdy wyposażone będą w alkomaty dla kierowców.

? Zadanie 3? to 9 szt. autobusów elektrycznych o długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 17,5 do 18,75m

Elektrobusy o maksymalnej wysokości 3,4m i szerokości od2,4 do 2,55m powinny pomieścić na pokładzie min. 105 pasażerów, z tego 35 namiejscach siedzących, gdzie co najmniej 12 znajdzie miejsca dostępnebezpośrednio z podłogi. Cztery pary drzwi wejściowych w układzie 2-2-2-2, gdzie określonomaksymalną wysokość podłogi 340mm. W środku pasażerowie znajdą m.in. 8ładowarek USB (po 4 z każdej strony), monitoring oraz standardowo systemjaworznickiej karty miejskiej wraz z routerem zapewniającym dostęp dobezprzewodowego internetu poprzez Wi-Fi. Wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdymają być wyposażone w LED-owe oświetlenie. Żeby zapewnić komfort podróży,elektrobusy zostaną wyposażone w klimatyzację o mocy min. 36kW, a oprócz tegowentylacja ma być zapewniana naturalnie dzięki przesuwnym oknom (po 4 sztuki zkażdej strony).

Napęd elektryczny powinien być wyposażony w silniki o mocy min.240kW. Pojazdy oprócz tego mogą być wyposażone w akumulatory litowo-jonowe,litowo-żelazowo-fosforowe, litowo-tytanowe lub superkondesatory. Urządzenia domagazynowania energii elektrycznej o mocy 240kWh. Poza tym ładowanie magazynuenergii systemem plug-in, zewnętrzną ładowarką stacjonarną o mocy 90kW orazpantografem zamontowanym na dachu o mocy 190kW ? tutaj zamawiający wymagakompatybilności z platformą zasilającą firmy Schunk oraz aby magazyn energiielektrycznej doładowywany był podczas jazdy energią wygenerowaną podczashamowania ? rekuperacja energii. Ponadto, w celu zapewnienia maksymalnegobezpieczeństwa podróżnych, pojazdy wyposażone będą w alkomaty dla kierowców.

Doświadczenie

Ważność oferty pierwszego postępowania określona zostałaprzez wpłatę wadium w wysokości 120 tys. zł. Oprócz tego należy wykazać dostawynowych autobusów miejskich z napędem elektrycznym o wartości 3,9 mln zł. Wiemy, że pojazdy mają kursować w głównejmierze na odcinku: Jaworzno Krakowska ? Osiedle Stałe Cmentarz, a najwcześniejpojawią się u przewoźnika w marcu 2017 roku.

Żeby złożyć ważną ofertę w drugim postępowaniu należywpłacić wadium określone przez zamawiającego dla: zadania 1 ? 75 tys. zł,zadania 2 ? 85 tys. zł oraz dla zadania 3 ? 320 tys. zł. Oprócz tego wymaganejest wykazanie dostawy minimum jednego autobusu elektrycznego o odpowiednichwartościach dla: zadania 1 ? 2,6 mln zł, zadania 2 ? 2,8 mln zł, zadania 3 ? 11mln zł. Pierwsze dostawy elektrobusów z tego postępowania zaplanowano nawrzesień 2017 roku, mają zakończyć się pod koniec listopada tego roku. Znamyrównież planowane trasy pojazdów, zatem pojazdy pojawią się na trasie: JaworznoKrakowska ? Szczakowa Dw. PKP; Jaworzno Szpital ? Łubowiec Cmentarz orazJaworzno Byczyna Astrów ? Katowice Aleja Korfantego.

Ocena

Oferty będą oceniane poprzez dwa kryteria – cena to 85%i ocenatechniczno-eksploatacyjna to 15%, w której można uzyskać dodatkowe punkty m.in.za użycie materiałów konstrukcyjnych nadwozia zabezpieczonych metodąkataforezy, za zastosowanie wzdłużnego ułożenia silnika elektrycznego, zanajniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100km wg. normy SORT2 orazspełnienie wytrzymałości konstrukcji nr 66-01 EKG ONZ.

Na oferty obu przetargów PKM czeka do 25 maja, wtedywówczas maksymalnie po 60 dniach, bo tyle daje sobie przewoźnik na ocenę ofert,poznamy chętnych do zbudowania największej ilości autobusów elektrycznychzakupionych przez jaworznickiego przewoźnika.

Warto również dodać, że razem z ogłoszeniem przetargów nadostawy nowych elektrobusów, ogłoszono również postępowania na budowy stacjiszybkiego ładowania oraz budynku stacji ładowania i wymiany baterii doautobusów. To pokazuje, że Jaworzno nie boi się nowych technologii sprawdzonychjuż na innych kontynentach . Dzięki temu śląskie miasto będzie jednym z pierwszychośrodków w Europie środkowej eksploatującej autobusy z wymiennymi bateriami.Brawo!