Ustawa o ptz rok później. Vacatio legis Senatu.
W czwartek do Senatu trafi nowelizacja ustawy o publicznymtransporcie zbiorowym. Senatorowie przesuną wejście w życie przepisów o rok (z 1 stycznia 2017 na 1stycznia 2018 r.) Wejście w życie nowelizacji ? zdaniem MinisterstwaInfrastruktury ? jest już przesądzone.
Aby tak się stało Senat przygotował projekt ustawy, któryprzedłuży vacatio legis, czyli okres obowiązywania obecnych przepisów na rok2017. Dzięki temu ministerstwo zyska czas na przygotowanie nowychregulacji.
Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmitzapewnia, że sprawa refundacji ulg zgodnie z interesem pasażerów i przewoźnikówzostanie załatwiona. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa na swojejstronie internetowej informuje, że rozpoczęło już prace nad uporządkowaniemprzepisów w tym zakresie.
Strach prze utratą ulg
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W tym tygodniu ogólnopolskie media obiegła wiadomość, że 1stycznia 2017 mogą zniknąć zniżki np. na Pendolino czy dalekobieżne połączeniaPKS. Zgodnie ustawą o publicznym transporcie zbiorowym z grudnia 2010 roku ? od1 stycznia 2017 r. ulgi ustawowe miały obowiązywać tylko w przewozach ocharakterze użyteczności publicznej, bo prawo do rekompensaty z tytułustosowania tych ulg będą mieli jedynie operatorzy publicznego transportuzbiorowego. W pozostałych przypadkach połączenia miały się odbywały się nazasadach komercyjnych, czyli to od przewoźnika będzie zależało, czy wprowadzibilety ulgowe. Zniżki mogły przestać obowiązywać m.in. w pociągachdalekobieżnych TLK i Pendolino oraz w dalekobieżnych połączeniach PKS.
W tej sytuacji powstała silna presja społeczna,która spowodowała, że Ministrostwo Infrastruktury zmieniło pierwotny kalendarz wdrożenia ustawy o ptz i rozpoczęło prace nad jej zmianą. Takie działania są zresztą zgodne z wyborczymi zapowiedziami posłów PIS-u, którzy dzięki temu zyskali spore poparcie branży transportowej – szczególnie na wschodzie naszego kraju.
„