PKT Gdynia i tuning Trollino
Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni ogłosiłomały, aczkolwiek dosyć interesujący przetarg. Dzięki jego finalizacji manastąpić wymiana baterii w jednym Trollino 12M.
Zamawiający do przebudowy przeznaczył pojazd o numerzeinwentarzowym 3010. To Solaris Trollino 12M, który spółka nabyła w 2009 roku.Obecnie wyposażony jest on w baterie niklowo-kadmowe firmy SAFT. Zasobnikposiada 25 kWh całkowitej pojemności energetycznej oraz umożliwia stabilny przejazdna odcinku bez dostępu do sieci trakcyjnej na dystansie ok. 2 – 3 km. Możliwejest naturalnie pokonanie na układzie jazdy autonomicznej nawet do 10 km. Jednakczęstsze praktykowanie tego mogłoby poskutkować zmniejszeniem żywotności oraztrwałości baterii. Stąd też Trollino 12M, które PKT kupowało do 2012 roku niewykorzystywały tej możliwości w regularnej eksploatacji liniowej.
„Nowy” 3010 ma po wymianie baterii posiadaćrozwiązania, które będą zbliżone do jego młodszych braci z 2015 roku. Mowa otrolejbusach u numerach inwentarzowych 3087 i 3088, które również wyprodukowałSolaris, jednak są wyposażone w zupełnie inne, bardziej pojemne zasobnikienergii. PKT z resztą wprost przyznaje w SIWZ, że eksploatacja tych dwóchpojazdów zainspirowała spółkę do przeprowadzenia próbnej modernizacji jednegotrolejbusu.
W 3010 dotychczasowe baterie niklowo-kadmowe mają zostaćwymienione na litowo-jonowe. Mają posiadać całkowitą pojemność energetyczną niemniejszą niż 38 kWh, natomiast całkowita dostępna dla użytkownika to minimum 30kWh. Moc możliwa do pobrania ma być niemniejsza niż 100 kW w stanie naładowania od 30 % do 100 % oraz nie mniejsza niż80 kW w stanie naładowania od 10 % do 30 %.
Wykonawca przebudowy ma zaoferować baterie o żywotnościogniw nie mniejszej niż 10 lat od chwili uruchomienia lub 3000 cykli zrozładowaniem do stanu naładowania 20 % lub 10000 cykli z rozładowaniem dostanu naładowania 60 %. Ta potrójna alternatywa ma umożliwić firmie, którapodejmie się modernizacji dobór najbardziej optymalnego wariantu. Ponadtowymienione zostanie urządzenie do ładowania baterii. Jego minimalna mocznamionowa ma wynieść przynajmniej 40 kW. Ponadto powinno ono mieć możliwośćpłynnej zmiany mocy wyjściowej na podstawie sygnału pochodzącego z innychurządzeń w celu dopasowania do aktualnych warunków pracy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zmiany dotkną także kilku innych kwestii, dzięki którym 3010ma się upodobnić do 3087 i 3088. Chodzi o zastosowanie innego pulpitu, wymianęwyświetlaczy, komputera pokładowego. Ponadto ma być zmieniony sposób działaniaogrzewania w trakcie jazdy na bateriach w ten sposób, aby przełożyło się to namaksymalne zwiększenie zasięgu.
Na oferty PKT czeka do 18 kwietnia. Jeżeli ten terminzostanie dotrzymany to spółka daje sobie 30 dni na przeanalizowanie przedstawionychpropozycji. O wyborze najlepszej zdecyduje jedynie kryterium cenowe. Wykonawcaprzebudowy będzie miał czas na jej wykonanie do końca stycznia 2017 roku.
„