Polskie elektrobusy i ładowarki w Hanowerze
5 kwietnia hanowerski operator transportu publicznego Üstra wprowadziłdo ruchu trzy autobusy elektryczne Solaris Urbino 12 electric. Swoją pracę rozpoczęłytakże dwie stacje ładowania firmy Ekoenergetyka.
-?Nasza wizja: Zero emisji” – z tym hasłem 5 kwietna, ogodzinie 12:30, Üstra uruchomiła próbną eksploatacjętrzech autobusów elektrycznych. W wydarzeniu uczestniczyła m.in. Dr. BarbaraHendricks, federalny minister ochrony środowiska oraz wielu innych zaproszonychgości ze świata polityki, administracji, gospodarki, kultury i nauki.
Obecna nainauguracji sekretarz stanu Dolnej Saksonii do spraw gospodarki, pracy ikomunikacji, Daniela Behrens powiedziała: -?Jeśli chcemy oczyścić i uwolnić naszemiasta od hałasu nie ma odwrotu od wprowadzania alternatywnych systemównapędowych, takich jak napęd elektryczny. Dolna Saksonia od lat intensywnie zadajepytanie, w jaki sposób możemy efektywnie korzystać z napędu elektrycznych wpojazdach użytkowych. Do tego jesteśmy zobligowani przyjętą w 2015 r. polityką mobilnościelektrycznej wraz ze specjalnym programem finansowania transportu publicznego wzakresie alternatywnych napędów. Dlatego jestem zadowolona, że Üstra potwierdzaswoim przykładem, że mobilność elektryczna jest technologią przyszłości dlanaszej mobilności. Mam nadzieję, że ta inwestycja zachęci do elektrycznej mobilnościtakże transport prywatny.”
Z kolei Ulf-Birger Franz, szef Departamentu Gospodarki,Transportu i Edukacji Regionu Hanower i przewodniczący Üstra podkreślił w swoimprzemówieniu: -?Dzięki flocie 62 nowoczesnych autobusów hybrydowych Üstra tworzynowe standardy w komunikacji miejskiej i dąży do stworzenia floty opartejwyłącznie na autobusach z napędem elektrycznym wraz z innowacyjną infrastrukturąładowania.?
Jedziemy cicho i czysto
Polskie elektrobusy mogą zabrać na swój pokład do 67pasażerów (29 siedzących i 38 stojących). Nowością jest zabudowanie drugiejrampy wjazdowej (w uzupełnieniu do rampy elektrycznej w środkowych drzwiach). Podczaspodróży pasażerowie mają możliwość śledzenia poziomu pokładowych baterii.Ponadto wszystkie trzy pojazdy wyposażono w darmowe Wi-Fi. Pojazdy zamówione zostaływ sierpniu 2015 r. w zakładach w Bolechowie, pierwszy przybył do Hanoweru 28stycznia i jak wyliczyli skrupulatni Niemcy efektywny czas budowy autobusuzabrał równo 40 dni. Wybór polskiego producenta podyktowany został m.in. pozytywnymdoświadczeniem z eksploatacji zakupionych wcześniej pojazdów z silnikami dieslai napędem hybrydowym marki Solaris.
W każdym pojeździe zainstalowano zestaw pięciu akumulatorów litowo-tytanowych(każdy po 25 kWh), których łączną pojemność wynosi 125 kWh, a waga około 500kg. Oczekuje się, że w zależności od ogrzewaniu i liczby pasażerów zużycie prąduprzez elektrobusy wynosić będzie od 1,5 do 2,5 kWh na kilometr.
Elektryczne Solarisy eksploatowane będą na liniach 100 i200, które prowadzą przez centrum Hanoweru. Długość linii wynosi 16 km, na ichtrasie znajduje się 42 przystanki, a czas przejazdu zajmuje około 53 minut. Krótkieodległości między przystankami oraz jedna wspólna krańcówka na August-Holweg-Platzpowodują, że to są to idealne linie doświadczenie z optymalnymi warunkami dla autobusówelektrycznych. Na pętli został już zainstalowane już pod koniec 2015 r system szybkichładowarek. Cały proces uzupełnienia energii w pojeździe zajmuje od czterech dosześciu minut. Autobus za każdym razem pobiera około 25 kWh energii. Jak podkreślaWolfgang Friebe, pełnomocnik Üstra: „Ładowarki od Ekoenergetyki sąintegralną częścią naszego projektu elektrycznych autobusów. 450 kW urządzeniezainstalowane na placu August Holweg pozwala nam używać elektrycznych autobusóww czasie normalnej pracy linii, bez dodatkowego czasu na ładowanie.?
I na koniec opisu autobusów warto wspomnieć o kosztach.Według danych z Üstra koszt jednego elektrobusu to około 620.000 euro, costanowi około 2,5 razy więcej niż cena standardowego autobusu miejskiego zsilnikiem diesla Euro 6. Dlatego hanowerska inwestycja otrzymała pokaźne wsparcieFederalnego Ministerstwo Środowiska (BMUB).
Polskie autobusy ? polskie ładowarki
Wyprodukowane na zamówienie Üstra ładowarki wyprodukowanezostały przez firmę Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry. Co ważne, urządzeniasą zasilane bezpośrednio z trakcji tramwajowej i docelowo ładować będą trzyelektrobusy, które 5 kwietnia rozpoczęły pracę na linii w Hanowerze. Dwiestacje ładowania: quickPointtm CITY CHARGERS o mocy 450 kW i 150 kW obsługujątrzy miejsca ładowania, dostarczając prąd za pomocą w pełni zautomatyzowanegopantografu podczas postojów autobusu na przystanku. Ładowarka o mocy 450 kWpodłączona jest do dwóch systemów pantografowych oddalonych od siebie o ok.100m. Zdalna komunikacja pomiędzy urządzeniami umożliwia automatyczneprzełączanie ładowania z jednego pantografu na drugi, zależnie od tego, gdziezatrzyma się autobus.
Obie stacje ładowania zostały zrobione na zamówienie tak,aby mogły znieść dynamiczne zmiany napięcia wejściowego, dzięki czemu można jezasilać bezpośrednio z trakcji tramwajowej. Podczas hamowania tramwaje zwracająenergię do sieci, co może powodować wahania w napięciu od 500 VDC do 1000 VDC ?ładowarka podłączona do sieci trakcyjnej musi sobie z tym radzić. Chociażtechnologicznie jest to wyzwanie, zasilanie ładowarek z trakcji jest atrakcyjnąopcją dla miast, ponieważ pozwala to na znaczne oszczędności w kosztachpodłączenia do sieci.
Ekoenergetyka o projekcie
-?Jesteśmy bardzo zadowoleni, że zostaliśmy wybrani abydostarczyć stacje ładowania dla tak ambitnego projektu. Autobusy elektrycznemają ogromny potencjał dla redukcji emisji CO2 miast i poprawy jakościpowietrza, ale nadal są droższe od konwencjonalnych autobusów. Z naszymistacjami ładowania zasilanymi z trakcji pokazujemy, że miasta mogą zaoszczędzićna instalacji? ? mówi Bartosz Kubik, Prezes Ekoenergetyka-Polska Sp. z o.o. – ?Każdemiasto jest inne, dlatego Ekoenergetyka-Polska kładzie nacisk na dostosowywanierozwiązań do klienta. Ładowarka o mocy 450 kW w Hanowerze została zwymiarowanatak, aby móc ją zainstalować wewnątrz rozdzielni trakcyjnej, a więc niekoliduje z zabudową miasta. Może być zdalnie nadzorowana i została wyposażona wserwer dla klienta, który umożliwia operatorowi autobusu monitorowanieładowania w czasie rzeczywistym i szybkie reagowanie na zmiany?.
Niemcy to jeden z najbardziej aktywnych krajów jeśli chodzio autobusy elektryczne w Europie. Ekoenergetyka aktywnie uczestniczy wniemieckim rynku i dzięki współpracy z firmą Solaris oprócz Hanoweru ładowarkio wysokiej mocy firma dostarczyła do Drezna, Oberhausen i Düsseldorfu. Abyzapewnić ładowanie nie tylko podczas postojów, ale również w nocy, firmadostarczyła do Hanoweru również dwie mobilne stacje ładowania o mocy 32 kW.
„