Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Elektryk po raz trzeci w Białymstoku

infobus
30.03.2016 16:29

Spółka Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej wBiałymstoku rozpoczęła testowanie nowego autobusu. Od 30 marca po ulicachmiasta jeździ elektryczny autobus ? Solaris Urbino 12 electric.

Pojazd został wyprodukowany w 2014 roku. Ładowanieakumulatorów odbywa się w nim dzięki zewnętrznej i wewnętrznej ładowarce. Zanimnastąpi rozładowanie akumulatorów ? według producenta ? może przejechać 140-150kilometrów.

W autobusie jest 31 miejsc siedzących i 40 stojących, a przydrugich drzwiach znajduje się rampa dla osób niepełnosprawnych. Od środy (30marca) będzie przez miesiąc obsługiwał różne linie, na początek linię nr 6.Pracuje cicho i nie emituje spalin do środowiska. Spółka KPKM chce sprawdzić,jak będzie sprawował się na ulicach Białegostoku w codziennej pracy, przyróżnych warunkach atmosferycznych.

– W nowej perspektywie unijnej będą promowane autobusyekologiczne czy tak zwany transport niskoemisyjny. Wiele polskich miast będziekupowało nie tylko autobusy diesel spełniające normy Euro 6, ale teżelektryczne i hybrydowe. Testując autobusy przygotowujemy się do zakupów po to,żeby wiedzieć, jakie konstrukcje wybrać – zapowiada zastępca prezydenta miastaRobert Jóźwiak. ? Dlatego po zakończeniu testów przeanalizujemy koszty i zaletykorzystania z takiego pojazdu w naszym mieście. Wtedy, na podstawie konkretnychdanych, można będzie rozważyć decyzję o rozszerzeniu białostockiego taboru otakie autobusy. Autobusy hybrydowe kosztują o 50% więcej niż diesle, aelektryczne są droższe o 100%. Jeden taki pojazd to wydatek rzędu 2,2-2,4 mlnzł ? mówi zastępca prezydenta RobertJóźwiak.

Dlatego miasto jeszcze nie rozstrzyga, czy w przyszłościbędzie stawiać na autobusy o napędzie elektrycznym czy hybrydowym. Flota tychpierwszych wiąże się z zakupami stacji ładowania, których rozstawieniepowoduje, że pojazdy są „na uwięzi”.Od 2 lat jeździ na ulicach Białegostoku autobus hybrydowy i spisuje siębardzo dobrze.

Jest to jeden z najmniej awaryjnych autobusów, spala ponad25% mniej paliwa niż diesel – zaznacza zastępca prezydenta miasta.

Po miesiącu autobus wróci do producenta. Będzie to jużtrzeci elektryczny pojazd testowany na ulicach Białegostoku. Raz już sprawdzanoSolarisa, przez pół roku jeździł też chiński BYD. Miasto myśli też cały czas o modernizacji konwencjonalnej floty.

– W ciągu ostatnich 4 lat zostało zakupionych 20 autobusów,wszystkie spełniające wyśrubowaną normę Euro 6, wszystkie niskopodłogowe,dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i wszystkie z monitoringiem -przypomina Robert Jóźwiak. – W tym roku będzie zakupionych co najmniej 5autobusów.