Za miesiąc elektryczny pojedynek w Krakowie
Podnosi się ciśnienie wokół krakowskiego przetarguna dostawę 20. autobusów elektrycznych. Już zaniecały miesiąc (25 kwietnia) poznamy firmy, które będą walczyć o ten kontrakt.
Jak na razie wiemy, że krakowski przetarg jest w kręgu zainteresowania chińskiejfirmy BYD, która próbowała poprzez KIO zmienić zapisy SIWZ. O tym pisaliśmyTUTAJ
Przypomnijmy, że MPK Kraków chce zamówić 20autobusów elektrycznych ? 17 z nich to pojazdy o długości 12 metrów, a 3 topojazdy przegubowe, 18-metrowe.
Każdy z nich będzie pojazdem niskopodłogowym,wyposażonym w klimatyzację, monitoring, nowoczesną informację pasażerską iautomaty biletowe, w których za bilet pasażerowie zapłacą monetami i kartąpłatniczą. Krakowski przewoźnik w trosce o komfort podróży krakowian i turystówwymaga od producentów dostawy autobusów standardowych wyposażonych w trzy parydrzwi i autobusów przegubowych wyposażonych w cztery pary drzwi. Z kolei zewzględu na wiadukty kolejowe w Krakowie (m.in. nad ul. Prądnicką, gdzie kursujelinia nr 154) w warunkach dostawy została wpisana maksymalna wysokość autobusów? 3,3 m. W trosce o najwyższą jakość produktu MPK SA wymaga od producentówodpowiedniego doświadczenia (potwierdzenia dostaw co najmniej 15 pojazdówelektrycznych o długości co najmniej 9 metrów w ostatnich 3 latach). Wartozaznaczyć, że kryterium wyboru najlepszej oferty to nie tylko cena, którastanowi 70 proc. ale także kryteria techniczne (25 proc.) i kryterium zużyciaenergii elektrycznej (5 proc.).
Zakup pojazdów będzie współfinansowany ześrodków Unii Europejskiej w ramachRegionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata2014-2020.
Producent, którego oferta zostanie wybrana,będzie miał 9 miesięcy od podpisania umowy na dostawę wszystkich 20 autobusówelektrycznych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Elektryczny lider
Warto podkreślić, że 2 listopada 2015 rokuMPK podpisało już umowę na dostawę 4autobusów elektrycznych o długości ok. 9 metrów. Pojazdy pojawią się w Krakowiew połowie 2016 roku.
Generalnie Kraków był pierwszym polskimmiastem, w którym została uruchomiona linia obsługiwana autobusamielektrycznymi. Dokładnie dwa lata temu, w kwietniu 2014 roku na linii nr 154 zDworca Głównego Zachód do Prądnika Białego zaczęły wozić pasażerów autobusyelektryczne.
Obecnie na tej linii kursują 3 autobusyelektryczne wyprodukowane przez trzech producentów ? Solaris Bus&Coach SA,L-Bus oraz chińskiego producenta BYD. Na linii powinny kursować czteryautobusy, ale niestety jeden z autobusów elektrycznych wyprodukowany przezfirmę BYD uległ awarii 21 lutego 2016 roku, a serwis chińskiego producenta dotej pory nie był w stanie go naprawić (autobus już wcześniej ulegał awarii wewrześniu i w grudniu 2015 roku co skutkowało wyłączeniem go z ruchu w sumie nadwa miesiące ? 60 dni).
„