Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

20 lat minęło? Solaris ma dzisiaj urodziny!

infobus
22.03.2016 08:43

Dokładnie 22 marca mija dwadzieścia lat od momentu, w którymz fabryki w Bolechowie koło Poznania wyjechał pierwszy niskopodłogowy autobusmiejski.

Przedsiębiorstwo tworzyło wówczas 36 osób, dziś jest ich 2500. Wpierwszym roku z fabryki wyjechało 56 pojazdów, dziś liczba ta sięga 14tysięcy. W ciągu dwóch dekad Solaris wyrósł na duże i dojrzałeprzedsiębiorstwo, które zapisało pokaźny rozdział historii polskiejmotoryzacji. Różnokolorowe i nowoczesne autobusy, trolejbusy i tramwaje jeżdżąpo drogach kilkuset miast na świecie.

1996-2001 – Spełniony sen o własnej fabryce

22 marca 1996 roku z fabryki w Bolechowie wyjechał pierwszyautobus miejski. Młoda spółka Neoplan Polska założona przez Krzysztofa iSolange Olszewskich zdobyła zamówienie na dostawę siedemdziesięciu dwóchautobusów do Poznania. Od 1994 roku inżynier Krzysztof Olszewski prowadził wPolsce Biuro Sprzedaży Neoplana. To on wprowadził autobusy niskopodłogowe napolski rynek, który w latach dziewięćdziesiątych był spragniony nowoczesności irozwijał się w przyspieszonym tempie. W ciągu kolejnych pięciu lat od produkcjipierwszego Neoplana wszystko potoczyło się bardzo szybko. Zamówienia spływały zcałej Polski, a zatrudnienie młodej spółki wzrosło prawie piętnastokrotnie.Przedsiębiorstwo w błyskawicznym tempie opanowało krajowy rynek autobusowy.Fabrykę w Bolechowie do 2001 roku opuściło niemal siedemset pojazdów. Corazszersza gama oferowanych produktów była jedną z podstawowych przewagkonkurencyjnych, ale firma wygrywała także możliwościami technicznymi idoskonałym wyczuciem rynku. Pod koniec XX wieku Olszewscy zbudowali własny,nowoczesny autobus. Opracowali zupełnie nową konstrukcję szkieletu ze stalinierdzewnej, która miała sprostać wymagającym warunkom drogowym i klimatycznymPolski. Wraz z premierą Solarisa Urbino w 1999 roku firma wkroczyła na ścieżkęprzyspieszonego rozwoju. Produkt wymyślony i zbudowany w Bolechowie okazał sięstrzałem w dziesiątkę i szybko stał się najchętniej kupowanym autobusemmiejskim w kraju. Po roku od premiery Solaris wyjechał na ulice Europy, najpierwdo Czech i Słowacji, a niedługo potem zadebiutował w Niemczech. Klienci zzagranicy na początku podchodzili do polskich autobusów ostrożnie, ale zrosnącym zaciekawieniem.

2001-2006 – Własna marka rośnie w siłę

W nowe tysiąclecie przedsiębiorstwo wkroczyło jako SolarisBus & Coach. Od tego momentu firma należała już tylko do rodzinyOlszewskich, zaś fabrykę w Bolechowie odjeżdżały jedynie autobusy markiSolaris. Kolejne lata przyniosły producentowi mnóstwo kontraktów, w tym kilkaogromnych i strategicznych dla rozwoju przedsiębiorstwa. Podczas gdy do 2001roku z Bolechowa za granicę wyjechało 7 autobusów, pod koniec 2005 jeździło ichjuż ponad tysiąc w siedemnastu państwach Europy. W 2003 roku 260 autobusówzamówiło miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne w Berlinie i to ten przetarguważa się za jeden z najważniejszych w historii Solarisa. Kontrakt otworzył dlapolskiego producenta na oścież drzwi do Europy. Od tej chwili niezawodne inowoczesne Urbino zaczęły podbijać ulice miast i miasteczek Zachodu, który niewątpił już, że warto inwestować w polską technologię. Podpoznańskie autobusysprawdziły się doskonale także na bardzo wymagającym, szwajcarskim rynku. Zewzględu na swoje wysokie wymagania uznawany jest on za swoisty papiereklakmusowy w kwestii jakości. Solange i Krzysztof Olszewscy systematyczniepowiększali niskopodłogową rodzinę Urbino, wzbogacając portfolio nie tylko orozmaite długości pojazdów, ale i o coraz bardziej innowacyjne pozycje. W tymokresie Solaris postawił też pierwszy krok na ścieżce elektromobilności,prezentując niskopodłogowy i bezemisyjny trolejbus Trollino, wprowadził doprodukcji także nowy, ekologiczny rodzaj napędu ? zasilany gazem ziemnym CNG.Dzięki niezwykłej elastyczności wobec swoich klientów i szerokiej gamie produktówpolski producent w ciągu dekady od rozpoczęcia produkcji stał się jednym znajistotniejszych graczy na europejskim rynku autobusowym.

2006-2011 – Era innowacji ? przyspieszony rozwój

Jeden po drugim autobusy opuszczały Bolechowo, podążając wróżnych kierunkach Europy. Jednocześnie ze wzmożonym tempem produkcyjnym,konstruktorzy w Bolechowie stawiali kolejne kroki na wizjonerskiej ścieżcewytyczonej przez Krzysztofa Olszewskiego. W 2006 roku Solaris pokazał światuautobus hybrydowy Solaris Urbino Hybrid, celnie odpowiadając na potrzebywspółczesnych miast. Krzysztof Olszewski podczas premiery powiedział ?Dieselumarł. Niech żyje elektryczność!?. Ekologiczny transport publiczny z roku na rokstawał się oczkiem w głowie przedsiębiorstwa i to właśnie rozwojowi tegoobszaru producent poświęcał coraz więcej uwagi. Trzy lata później Solariswywołał nie lada sensację i zaprezentował swój pierwszy tramwaj Tramino. Jednakaby jednak wyznaczać nowe trendy w komunikacji publicznej, należało patrzećnaprzód ? w 2011 roku z fabryki wyjechał pierwszy polski całkowicie elektrycznyautobus, czym przedsiębiorstwo śmiało rzuciło wyzwanie innym producentom. Jużwówczas Solaris uważany była w branży za jedną z najbardziej pionierskich oraztwórczych europejskich marek. Dziennikarze europejscy pisali, że nikt inny nastarym kontynencie nie mógł się równać z Solarisem pod względem innowacyjnościi tempa rozwoju portfolio. Do 2011 roku Urbino z charakterystyczną asymetrycznąszybą były obecne na 21 rynkach, wyjechały także w takie zakątki świata jakDubaj czy wyspa La Reunion nieopodal Madagaskaru. W dobie największego kryzysufinansowego początku XXI wieku Solaris przekroczył liczbę 1000 dostarczonychpojazdów w jednym roku. Olszewskich w polskiej prasie okrzyknięto ?KrólamiAutobusów?.

2011-2016 – W stronę zrównoważonego rozwoju

Podczas gdy w głowach inżynierów Solarisa rodziły się corazbardziej innowacyjne i imponujące pomysły, producent bił rekordy dostaw do klientów.Nowatorskie, bezszelestne Urbino electric, wyposażone w różne systemy ładowaniai rodzaje baterii, zdobywały kolejne europejskie miasta. Olszewscy od samegopoczątku byli przekonani, że ekologiczne rodzaje napędu są przyszłościąkomunikacji miejskiej, a od realizacji idei zrównoważonego rozwoju zależystandard życia w miastach. Oprócz rozwoju pojazdów bateryjnych, Solaris silniepracował nad zmianą generacyjną Urbino. W 2014 roku, dokładnie dekadę popremierze poprzednika, przedsiębiorstwo odsłoniło zupełnie nową konstrukcjęautobusu, który od samego początku zdobywał znakomite recenzje na rynku.Futurystyczny design nowego Urbino przyciąga wzrok, zwracają uwagę rozwiązaniatechniczne. Dwadzieścia lat spowodowało, że Solaris wyrósł na dojrzałe i odpowiedzialnespołecznie przedsiębiorstwo. Firma prowadzi własną Fundację Zielony Jamnik, dlanajmłodszych dzieci pracowników otworzyła żłobek i wspiera szkolnictwo zawodowepoprzez klasy patronackie. We współpracy z uczelnią wyższą kształci fachowców wramach studiów dualnych. Dla kierowcom swoich autobusów organizuje szkolenia,aby jak najefektywniej korzystali z ich możliwości i tym samym dbali obezpieczeństwo pasażerów. W ciągu dwóch dekad Solaris stał się symbolempolskiego sukcesu. Podpoznańskie fabryki opuściło ponad 14 tysięcy autobusów itramwajów, które jeżdżą w ponad 600 miastach. Przekładając nową kartę swojejhistorii, Solaris obrał kierunek przyszłość.