Polski rynek nowych autobusów 02.2016 r.
W ciągu dwóch pierwszych miesięcy br. odnotowaliśmy w Polscerekordową sprzedaż autobusów (275), co zapewniło całemu rynkowi świetny start.Po doskonałym wyniku uzyskanym w 2015 r., kiedy mieliśmy 18% wzrost sprzedaży,zapowiada się kolejny dobry rok.
W ciągu dwóch pierwszych miesięcy br. krajowi przewoźnicyzarejestrowali łącznie 275 nowych autobusów ? wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 48 szt.wyższy niż rok wcześniej (+21,1%) i jednocześnie najlepszy wynik w perspektywieostatnich pięciu lat. Zbliżone rezultaty odnotowaliśmy w 2015 r. (227 szt.) i2012 r. (195 szt.). Tak znacząca przewaga to efekt rewelacyjnego startu segmentuturystycznego. Podobnego wyniku (58 szt.) nie odnotowaliśmy w historii tejkategorii ? najbliżej jest wynik podwóch pierwszych miesiącach 2014 r. , kiedy zarejestrowano 40 autokarów.Dodatkowo wynik z początku br. wspomogły duże zamówienia na autobusy miejskieoraz stabilna sytuacja w kategorii MINI. Dodajmy, że żaden z segmentów wokresie styczeń-luty nie odnotował praktycznie spadku sprzedaży. Tym samym mamykolejny miesiąc na ?plusie? i jednocześnie najlepszy ?zimowy? rezultat wperspektywie ostatnich pięciu lat.
Autobusowy luty
W drugim miesiącu roku na polskim rynku przybyło 110 szt.fabrycznie nowych autobusów (w styczniu ? 165 szt.), co oznacza wynik o 30 szt.(+37,5%) wyższy niż przed rokiem. Jest to jeden z najlepszych lutowychrezultatów w najnowszej historii polskiego rynku autobusów. Ostatnio mieliśmywyższy wynik (127) w 2011r., co było wówczas związane ze świetnymi wynikamizarówno w MINI-busach, jak i pojazdachmiejskich.
Teraz lutowa, wysoka sprzedaż oznacza kontynuację ? zapoczątkowanegojeszcze w październiku 2015 r. ? pozytywnego trendu na rynku, któryzatrzymał spadek obserwowany w lecieubiegłego roku. Rynkowy wyż objął swoim zasięgiem także zazwyczaj słaby styczeńbr., kiedy odnotowaliśmy dobre wyniki (+18 szt. / +12,2%) oraz luty (+30 szt. /+37,5%).
Lutowy wzrost w br. to przede wszystkim efekt lepszychwyników w segmencie autobusów turystycznych (+17 szt. / +189% w porównaniu doanalogicznego okresu w ubiegłym roku), czyli podobnie jak w styczniu. W tejkategorii zarejestrowano aż 26 szt. pojazdów, a na tak dobry rezultat złożyłysię głównie kontrakty dla firm obsługujących turystykę przyjazdową i wyjazdyokazjonalne.
Dobra sytuacja panuje także w kategorii pojazdów miejskich.Przy nieznacznym wzroście (+5 szt. / +18,5%) odnotowaliśmy dostawy na poziomie32 szt. ? głównie dla śląskiegokonsorcjum, które rozpoczyna długoletnią obsługę pakietu linii w Olsztynie Na lekkim ?plusie? znalazła się też kategoriaMINI, która zamknęła luty z wynikiem 48 zarejestrowanych pojazdów (+5 szt. /+11,6%). Na koniec tej krótkiej analizy pozostaje nam segment międzymiastowy,na którym zapanowało lekkie ożywienie. W lutym zarejestrowano tutaj ?aż? czteryautobusy ? wszystkie w bogatej, turystycznej kompletacji , a w zeszłym rokujeden.
Miejska strategia
W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji wPolsce były dwie kategorie autobusy miejskie (696) i MINI (698). Pierwszą połowę wygrałyautobusy MINI a drugą miejskie i to z bardzomocną końcówką. Podobnie sytuacjawygląda i w tym roku. W styczniu przewoźnicy zakupili 83 miejskie autobusów (-6szt. / -6,7%), natomiast w lutym 32 szt. (5/+18,5%). Razem daje to skumulowanywynik na poziomie 115 szt. ? czyli praktycznie identycznie jak rok wcześniej(116).
Wśród dostarczonych w tym miesiącu pojazdów dominowałykonstrukcje w barwach Olsztyna, gdzie od marca obsługę linii rozpoczną śląskiekonsorcjum firm transportowych. Dla potrzeb tego kontraktu zarejestrowały one wJaworznie 23 autobusy przegubowe Solaris Urbino 18. To aktualnie największyzakup Nowych Urbino IV generacji.
Biorąc pod uwagę skumulowany wynik za okres styczeń-lutypierwsze miejsce w miejskim rankingu ma Warszawa, która na początku rokuodebrała 40 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18. Drugie miejsce maJaworzno (23) w ?barwach Olsztyna?, a trzecie Częstochowa (18), która zamknęłakontrakt na zakup gazowych hybryd wyprodukowanych przez Solbusa. Pierwsza częśćtego kontraktu zrealizowana została w grudniu (25), natomiast druga (15) plustrzy dodatkowo zakupione pojazdy z silnikami diesla w styczniu 2016 r. Kolejnąpozycję w rankingu zajmuje Bydgoszcz (11), gdzie swoje autobusy dostarczyłzarówno Solaris ( 4 szt. Urbino 12 i 3 szt. Urbino 18 dla MZK Bydgoszcz), jak iSolbus (3 szt. SM 12 dla KDD Trans).
Dzięki warszawskiemu i olsztyńskiemu zamówieniu liderem wmiejskim segmencie po dwóch miesiącach br. jest Solaris (88) z udziałem 76,5%(!). Skalę dominacji polskiego producentach w tej kategorii najlepiej oddajefakt, że w lutym zarejestrowano tylko autobusy marki Solaris (32). Dlatego dziękistyczniowym dostawom na drugim miejscu uplasowała się marka Solbus, któraodnotowała 22 rejestracje (udział 19,1%). Trzecia w miejskiej kategorii jestzupełnie nowa w tym segmencie marka Temsa, której przedstawiciel zarejestrowałw Polsce pierwszy miejski autobus jeszcze w zeszłym roku. Teraz dołożył trzy ?wszystkie w wersji demonstracyjnej, które czkają na nowych właścicieli.
Warto także zaznaczyć, że początek 2016 roku obfitował wzakupy pojazdów z alternatywnymi napędami.Pulę 15 takich pojazdów (w wersji hybrydowej) zarejestrowało MPKCzęstochowa. To kontynuacja eko-trendu z zeszłego roku, kiedy odnotowaliśmyrekordowy wynik 119 gazowych rejestracji, w tym 36 szt. dla Tych (CNG), 35 szt.dla Warszawy (LNG), 25 szt. dla Częstochowy(CNG hybryda), 15 szt. dla Gdyni(CNG) i 5 szt. dla Słupska (CNG). Do tego przewoźnicy zakupili 16 elektrobusów.W tym roku również nie powinno ich zabraknąć.
Dynamiczny jak MINI
Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu poziom rejestracji minibusów(49) był niższy niż rok wcześniej. W lutym odwrotnie przy podobnym poziomierejestracji (48).Skumulowany wynik za styczeń i luty osiągnął poziom 97 szt.(+2 / +2,1%). Oba miesięczne rezultaty są poniżej zeszłorocznej średniej dlatej kategorii (58), ale przypomnijmy, że tylko w grudniu zarejestrowano aż 90minibusów ? najwięcej w 2015 roku i najwięcej w skali miesiąca w perspektywieostatnich pięciu lat. W lutym 2016 r.zarejestrowano 48 szt. pojazdów klasy MINI (o 5 szt. więcej niż rok temu+11,6%. Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocnowspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozuosób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.
Od samego początku liderem segmentu MINI jest markaMercedes-Benz, która od początku roku zarejestrowała tutaj 77 pojazdów,osiągając udział na poziomie 79,4%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? możepochwalić się rezultatem 14 zarejestrowanych minibusów (14,4% udziału wsegmencie). Za nim uplasował się Opel i Volkswagen.
Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemuproducentowi ponownie tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Patrząc na wynikiminibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to napierwszym miejscu znalazła się firma Mercus Bus (31), a następnie Auto-CUBY(9), Bus Prestige (8). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmynadwoziowe zarejestrowano w powiecie wejherowskim (23) oraz pruszkowskim igrodziskim (Grodzisk Maz.) (po 9).
Turystyczna moc
O ile autobusy miejskie iMINI rozpoczęły spokojnie nowy rok, tak segment turystyczny zaimponowałswoim zimowym przyspieszeniem. W styczniu zarejestrowano w Polsce aż 32fabrycznie nowe autokary (+28 szt. / +700%), natomiast w lutym ? 26 (+17 szt. /+189%). Razem daje to skumulowany wynik 58 szt. (+45 szt. / +346%). To najlepszy wynik w ciągu ostatnich 5 lat izapowiedź, że odnotowany w zeszłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusówturystycznych nie był przypadkiem i nie było to ostatnie słowo autokarowegosegmentu. Przypomnijmy, że w 2015 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 248 fabrycznie nowych autobusów turystycznych(+24 szt. / +10,7%), a jeszcze 43 autokary (23 szt. typu Mercedes-Benz Tourismooraz 25 szt. Plaxton Elite i) zarejestrowane zostały jako pojazdymiędzymiastowe. Do tego doszły 34 autobusy MAN Lion`s Coach zakupione przezwojsko (niewidoczne dla Centralnej Ewidencji Pojazdów) oraz 10 strażackichautokarów Volvo 9700, które w CEP zaklasyfikowane są jako ?inne?. Razem dało topotężną sumę 335 egzemplarzy i ukazało rosnący potencjał polskich przewozówautokarowych.
W tym roku prymat w tej kategorii zdecydowane należał domarki Mercedes-Benz, która w ciągu dwóch miesięcy zarejestrowała aż 25 autokaróww wersji Tourismo z udziałem w rynku na poziomie 43,1%. Za nim znalazła sięScania (11), która aktywnie rozpoczęła rok z ekonomicznymi konstrukcjami typuTouring oraz Setra (10), które zarówno odnotowała sprzedaż wśród pojazdówComfortClass, jak i TopClass.
Międzymiastowe na plusie
W styczniu kategoria autobusów międzymiastowych, podobniejak w całej drugiej połowie 2015 roku, znalazła się ?pod kreską?. Z kolei wlutym odnotowano tutaj 4 rejestracje (wszystkie autobusów marki Mercedes-Benz).Tym samym skumulowany wynik od początku roku to 5 pojazdów, czyli o 2 szt. więcej niż przed rokiem (+66,7%).
Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiejznalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstwPKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozówpracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników,którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają takżeinwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osóbniepełnosprawnych. To powoduje, że zmienia się sama struktura sprzedaży. Wciągu ostatnich lat notujemy coraz więcej zakupów bardziej komfortowychautokarów (jak konstrukcje Plaxton Elite i Mercedes-Benz Tourismo) jak i autobusówlokalnych o obniżonym poziomie podłogi (pojazdy Low Entry marki SOR). Początekbieżącego roku potwierdza ten trend w zakresie pojazdów o podwyższonymkomforcie ? mamy tutaj zarejestrowane wyłącznie pojazdy Mercedes-Benz Tourismo.
Lista rankingowa marek
W styczniu mieliśmy dwóch liderów na autobusowym rynku wPolsce ? markę Mercedes-Benz i Solaris. Wyniki za luty pozwoliły rozstrzygnąćkolejność na szczycie podium. Tym samym biorąc pod uwagę skumulowany rezultatod początku roku aktualnie prowadzi marka Mercedes-Benz (107), która swójsukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w segmencie MINI (poniżej 8ton DMC). Obok 77 szt. minibusów, niemiecki producenta dołożył aż 30 szt.autobusów międzymiastowych i turystycznych. To zapewniło marce udział w całymrynku na poziomie 38,9% (+2,4 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku).
Z kolei Solaris zarejestrował w kresie styczeń-lutywyłącznie autobusy miejskie (88), co zapewniło firmie z Bolechowa udział wrynku na poziomie 32% (+7,8 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku).
Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Solbus, który dziękirealizacji częstochowskich kontraktów zanotował wynik 22 autobusów (8% udziału/ -7,4 pkt. proc.). To kolejny dobry początek roku polskiego producenta, któryw zeszłym roku w tym samym okresie realizował dostawy dla MZA Warszawa napojazdy przegubowe zasilane LNG.
Czwarte miejsce na liście rankingowej ma Ford (14), którydzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transit stał się ważnym graczem wkategorii MINI ? i tym samym na całym autobusowym rynku. Łączny udział marki to5,1% (+0,3 pkt proc.).
Na koniec warto zauważyć, że na początku 2016 r. wyraźnie zwiększył się udział autobusów,które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmenciemiejskim, gdzie firmy produkujący swoje pojazdy w Polsce mają najsilniejsząreprezentację. W efekcie poziom autobusów wytworzonych w naszym kraju izarejestrowanych wyniósł 110 szt. (40%). Dla porównania ten rezultat cały 2015r. wyniósł 656 szt. (37,6%); w 2014 r. zarejestrowano łącznie 479 szt.autobusów zabudowanych w Polsce (30,9%), a w 2012 r. ? 456 szt. (34%). Mamynadzieję, że w 2016 roku ? dziękistartowi kolejnej transzy unijnych zamówień na autobusy miejskie ? ten wskaźnikulegnie dalszej poprawie.
„