Giganci razem dla elektrobusów
Irizar, Solaris, VDL iVolvo, europejscy producenci autobusów postanowili wspólnie zapewnić interoperacyjnośćautobusów elektrycznych poprzez udostępnienie ujednoliconej infrastrukturyładowania. Otwarty system opracują i dostarczą ABB, Heliox i Siemens. Celemprojektu jest zagwarantowanie otwartego interfejsu do ładowania autobusówelektrycznych, a poprzez to ułatwienie wprowadzenia tej technologii doeuropejskich miast.
Branża transportu publicznego podejmuje kroki mające na celuprzygotowanie się do wprowadzenia autobusów elektrycznych w Europie.Działalność związana ze standaryzacją systemów rozpoczęła się już na poziomieorganów unijnych ? Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz EuropejskiegoKomitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) ? a takżemiędzynarodowych organizacji normalizacyjnych (ISO/IEC). Standardy europejskiewejdą w życie w 2019 roku, zaś międzynarodowe normy w roku 2020.
Wiele miast już dziś decyduje się na włączenie bateryjnychautobusów elektrycznych do sieci komunikacyjnej. Aby odpowiedzieć na potrzebytych ośrodków, kilku europejskich producentów autobusowych ? Irizar, Solaris,VDL oraz Volvo ? oraz dostawców systemów ładowania ? ABB, Heliox i Siemens ?zainicjowało przejrzystą i dobrowolną współpracę. Proponowany przez nichuniwersalny system będzie otwarty dla wszystkich uczestników rynku i będziewykorzystywany do ładowania autobusów elektrycznych ? zarówno do tzw. szybkiegoładowania, czyli doraźnego uzupełniania baterii na pętlach oraz naprzystankach, a także uzupełniania baterii nocą w zajezdni. Grupa pragnie tymsamym włączyć się w działania normalizacyjne w Europie, a także podzielićdoświadczeniami z organizacjami CENELEC oraz ISO/IEC, aby wspólniewypracować europejski standard dla pojazdów elektrycznych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Celem nawiązania współpracy jest także ułatwienie procesuprzechodzenia na autobusy bateryjne przez miasta oraz stworzenie niezawodnegosystemu, który byłby uniwersalny dla różnych marek autobusów oraz systemówładowania. Inni producenci oraz dostawcy ładowarek mają naturalnie możliwośćprzyłączenia się do tego wspólnego projektu.
„