Aktywne sterowanie we wszystkich Volvo
Na Busworld 2015 mogliśmy zobaczyć pierwsze autokary z serii9700 i 9900 z aktywnym układem kierowniczym Volvo Dynamic Steering. Teraz szwedzkiproducent idzie o krok dalej i wprowadza VDS także do autobusów 8900 i 7900.
Takiego rozwiązania nie ma nikt inny, a efekty pracy VDS ? przede wszystkim pod kątem pracy kierowcy – mogliśmy na początku marca sprawdzić na torze testowym Volvo wpobliżu Boras w Szwecji.
Generalnie najważniejsze zalety VBS to:
-
poprawia stabilność jazdy podczas pokonywania nierówności(autobus wychodzi bez problemu z każdej koleiny);
-
oprawa komfortu pracy kierowcy poprzez zmniejszenieryzyka powstania urazów przy pracy (mniejsza siła plus mniejsze wibracjeprzenoszone przez układ kierowniczy).
Od autokarów do autobusów
-?Aktualnie oferujmy układ Volvo Dynamic Steering (VDS) wEuropie jako wyposażenie dodatkowe w autokarach 9500, 9700 oraz 9900. System możnatakże zamówić z podwoziami z silnikami Euro 6 o pojemności 8 lub 11 l. Terazzaczynamy proces implementacji tego układu w pojazdach międzymiastowych imiejskich, gdzie to rozwiązanie przedewszystkim powinno fantastycznie sięsprawdzić w konstrukcjach trzyosiowych. Oficjalna premiera rynkowa VDS wmodelach 7900 i 8900 nastąpi we wrześniu br. podczas międzynarodowej wystawie IAAw Hanowerze? ? zapowiedział Ulf Magnusson, wiceprezes Volvo Buses.
– ?Układ Volvo Dynamic Steering jest stosowany wciężarówkach Volvo od 2013 roku i jest wysoko oceniany. W ciągu tych trzech latdopasowaliśmy go do potrzeb autobusów i teraz wprowadzamy do produkcjiseryjnej. Dzięki temu nabywcy naszych autobusów mogą wybrać VDS i czerpaćkorzyści ze zoptymalizowanego środowiska pracy oraz zwiększonego bezpieczeństwana drodze? ? wyjaśniał Peter Danielsson, kierownik działu cech pojazdów orazbezpieczeństwa w Volvo Buses.
Ergonomia i bezpieczeństwo
Automatycznie wybierając nierówności nawierzchni, VolvoDynamic Steering (VDS) eliminuje wibracje oraz szarpnięcia kierownicy, znacznieułatwiając prowadzenie pojazdu i czyniąc jazdę bardziej komfortową. Przyniskich prędkościach moment bezwładności kierownicy jest zredukowany o około75%, dzięki czemu manewr cofania jest również łatwiejszy. Kierowanie jestsprawniejsze także dzięki temu, że kierownica powraca do środkowego położenia,gdy kierowca poluzuje nieco chwyt. Przy wysokich prędkościach autobus zachowujestały kierunek, nawet na złej nawierzchni.
Mniej ruchów kierownicą i niższy poziom drgań zmniejszaobciążenie mięśni i stawów, przekładając się na mniejsze zmęczenie kierowcy.Pozostając bardziej zrelaksowanym i zachowując koncentrację w czasie całejswojej zmiany, jest on w stanie prowadzić pojazd w bezpieczniejszy sposób.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-?Tensystem docenią kierowcy przede wszystkim podczas parkowania oraz manewrów na ograniczonejprzestrzeni, na przykład na rondach. Dodatkowo podczas cofania kierownicaautomatycznie powraca do zera, co oszczędza dużo energii kierowcy i znaczniezmniejsza ryzyko wystąpienia urazów ? podkreśla Maria Gink Lövgren, ergonom z VolvoBuses. ? Nasze badania pokazują, że VDS pozwala kierowcy być zrelaksowanym nawetw trudnych sytuacjach drogowych. To efekt stosowania znacznie mniejszej siły w codziennejpracy oraz ograniczeniu negatywnych wibracji.?
Zgodnie z badaniem Bezpieczeństwo i zdrowie w sektorzetransportowym przeprowadzonym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowiaw Pracy w 2011 roku, 54 procent kobiet oraz 37 procent mężczyzn działających wsektorze transportowym w Europie skarży się na bóle mięśni i układu kostnego. Wprzypadku kierowców ciężarówek dyskomfort jest w głównej mierze odczuwalny wokolicach pleców, ramion oraz szyi, co zostało również potwierdzone własnymibadaniami Volvo.
Jak to technicznie działa?
Volvo Dynamic Steering bazuje na konwencjonalnymmechanicznym układzie kierowniczym, w którym wał kierownicy łączy się zprzekładnią kierowniczą. Serwomechanizm hydrauliczny generuje energię, którejkierowca potrzebuje do skręcania kołami autobusu. System Volvo wykorzystujesilnik elektryczny przyłączony do wału kierownicy. Działając razem zhydraulicznym wspomaganiem, pracę silnika elektrycznego moduluje elektrycznymoduł sterujący tysiące razy na sekundę. Przy niskich prędkościach silnikelektryczny generuje dodatkową moc, natomiast przy wysokich prędkościachkierowanie jest regulowane automatycznie, kompensując nieprawidłowościprzenoszone na kierownicę, powodowane, na przykład, przez ubytki lubnierówności w nawierzchni.
Podsumowanie roku 2015
Przy okazjiprezentacji systemu VDS, Ulf Magnusson przypomniał najważniejsze liczbyVolvo Buses za rok 2015. Szwedzki producent dostarczył w ubiegłym roku 2800 szt. kompletnychautobusów i podwozi, w tym 60% autobusów miejskich i 40% autokarów. Wartośćsprzedaży wyniosła netto 7,7 BSEK przy zatrudnieniu ok. 1930.
„