Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kontrakty Terytorialne: Część województw nie chce zmian

infobus
28.02.2016 20:13

Wiele województw m.in. wielkopolskie, małopolskie, łódzkie,lubelskie, zachodniopomorskie, dolnośląskie i śląskie nie planuje zmian wKontraktach Terytorialnych. Chcą jednak rozmawiać z rządem o szczegółachfinansowania projektów zapisanych w tych dokumentach, kluczowych dla ichregionów.

Wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak informował niedawno wSejmie, że jego resort przegląda źródła finansowania poszczególnych inwestycjiwskazanych w pierwszej wersji Kontraktów Terytorialnych. Jak podkreślał,najpierw potrzebna jest „głęboka analiza”, a potem należy ewentualniezastanowić się nad renegocjacją kontraktów.

Zmian w kontrakcie nie przewiduje województwo wielkopolskie.Wicedyrektor departamentu polityki regionalnej Urzędu MarszałkowskiegoWojewództwa Wielkopolskiego Mieczysław Borówka powiedział PAP, że od czasupodpisania tego dokumentu dla woj. wielkopolskiego, czyli od listopada 2014 r.,nie wprowadzano zmian w inwestycjach. „Aneks do kontraktu z 28 czerwca2015 r. określił jedynie dofinansowanie realizacji Wielkopolskiego RegionalnegoProgramu Operacyjnego (RPO) na lata 2014-2020” – zaznaczył. Zwrócił uwagę,że urząd nie ma żadnych oficjalnych informacji o przygotowywaniach rządu doewentualnej renegocjacji ustaleń kontraktu. „Nie znamy ani zakresu, anicharakteru tych zmian, jeśli są planowane” – podkreślił.

Również urzędnicy z Urzędu Marszałkowskiego WojewództwaMałopolskiego poinformowali PAP, że władze regionu nie renegocjują kontraktu.Modyfikacji nie ulegnie też lista przedsięwzięć w kontrakcie dla województwałódzkiego. Obecnie – jak poinformował PAP Urząd Marszałkowski w Łodzi -prowadzi on wspólnie z Ministerstwem Rozwoju rozmowy w sprawie „szczegółowychwarunków realizacji poszczególnych zadań na poziomie regionu”.

Zmieniać projektów nie zamierza także województwo lubelskie.Wśród nich są m.in. budowa drogi ekspresowej S-17 Warszawa-Lublin i S-19Lublin-Rzeszów, modernizacja kilku odcinków dróg wojewódzkich przebiegającychprzez Lublin, a także przebudowa linii kolejowej Lublin-Warszawa. „Rozmowyze stroną rządową mają na celu uszczegółowienie poszczególnych przedsięwzięć.Chodzi o ich zakres rzeczowy, źródła finansowania, warunki realizacji, tak, abyje jak najlepiej zaplanować i wykonać” ? podkreśliła w rozmowie z PAPKatarzyna Olchowska z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie.

O zmiany w kontrakcie nie wnioskował też zarząd województwadolnośląskiego. Urzędnicy nie chcą jednak ujawnić, czy są one planowane wprzyszłości. Kontrakt dla Dolnego Śląska został podpisany w listopadzie 2014 r.Zakłada realizację inwestycji kluczowych dla rozwoju regionu o łącznej wartości28 mld zł, w tym m.in. budowę dróg ekspresowych S3 (Sulechów – Legnica, Legnica- Bolków) i S5 (Korzeńsko – Wrocław) oraz obwodnicy Kłodzka.

Choć Kontrakt Terytorialny dla województwazachodniopomorskiego został zmieniony w sierpniu ub.r., to poprawki dotyczyływyłącznie zasad i sposobu finansowania RPO. Jak poinformowało PAP biuro prasowemarszałka województwa, samorząd nie zmienił listy projektów. „W zakresiecelów i realizujących je projektów nie dokonano dotychczas żadnych zmian.Nieprowadzone są także negocjacje ze stroną rządową w tej sprawie” – podkreślono.

Przedstawiciele samorządu woj. śląskiego zwracają jednakuwagę, że zmiany w kontrakcie zależą od „inicjatywy” resortu rozwoju.Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiegopowiedział PAP, że jego urząd sygnalizował już ministerstwu konieczność zmianyzapisów w dokumencie i przygotował dla niego przegląd projektów. Obowiązującyod września 2014 r. kontrakt przewiduje 77 przedsięwzięć o wartości 40,8 mldzł.

Tymczasem dyrektor departamentu rozwoju regionalnegoPomorskiego Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku Radomir Matczak powiedział PAP,że „władze samorządowe woj. pomorskiego wyrażają głębokie zaniepokojenietym, że po stronie rządu nie ma ani jednego sygnału dobrej woli, jeśli chodzi okontynuację pomysłu kontraktów”. „Od sześciu miesięcy nie ma żadnejwymiany poglądów (pomiędzy ministerstwem a samorządem) na temat zawartościKT” – powiedział. Dodał, że są tylko robocze kontakty na poziomieurzędniczym, ale „nie prowadzą one do żadnych ustaleń”. „Także zniczym się nie posunęliśmy, nie mamy żadnych postępów w zdefiniowaniuprzedsięwzięć, które będą miały szanse na dofinansowanie” – zaznaczył.

Zgodnie z podpisanym pod koniec 2014 r. przez ministrainfrastruktury i rozwoju oraz marszałka województwa pomorskiego dokumentem, Pomorskiema otrzymać ponad 30 mld zł w ramach Kontraktu Terytorialnego. Wśród ponad 60planowanych projektów do priorytetowych należą inwestycje transportowe, któremają poprawić dostępność komunikacyjną regionu oraz dotyczące modernizacjiportów morskich.

Kontrakty Terytorialne to umowy zawierane pomiędzy rządem asamorządem województwa ws. finansowania kluczowych inwestycji w regionach wlatach 2014-2020. Są one współfinansowane z pieniędzy unijnych oraz środkówkrajowych. Kontrakt jest dokumentem otwartym, a to umożliwia wprowadzanie w nimzmian. (PAP)