BRT jednym z najlepszych rozwiązań dla Krakowa
Odpowiedzialny za inwestycjewiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel mówił, że miasto zleci ekspertyzę, czyprzyjęte w opracowaniu założenia i wskazane warianty są prawidłowe.
„Jeżeli na podstawie tego koreferatu wybierzemy jeden ostateczny wariantrozwoju transportu, wtedy zlecimy studium wykonalności tej inwestycji,uwzględniające już szczegóły: technologie, warunki hydrotechniczne, możliwościbudowy tunelu, wymogi konserwatorskie. Wtedy będziemy wiedzieli, czy wybranywariant jest możliwy do realizacji i za jakie pieniądze” ? mówił Trzmiel.
Wiceprezydent dodał, że chciałby aby wmarcu zlecona została ekspertyza, a na przełomie trzeciego i czwartego kwartałutego roku studium wykonalności, ale jak zaznaczył koszt tego dokumentu tokilkanaście milionów złotych i miasto musiałoby uzyskać wsparcie z zewnątrz najego przygotowanie. Prowadzone będą także konsultacje społeczne.
„Studium rozwoju systemu transportumiasta Krakowa, w tym budowy metra” zostało przygotowane przez poznańskieBiuro Inżynierii Transportu. Nie obejmowało ono kwestii technicznych.Specjaliści wskazali w nim, że najlepsza dla Krakowa byłaby budowa jednej15-kilometrowej linii lekkiego metra ze wschodu na zachód (od ul. Igołomskiejprzez centrum do Bronowic) oraz uruchomienie dwóch linii metrobusu (Bus RapidTransit czyli autobusu o dużej pojemności, który porusza się niezależnie odruchu samochodowego np. wydzielonymi pasami): z Wieliczki do Dworca Głównego wKrakowie oraz z Borku Fałęckiego do Czyżyn. Ten wariant byłby uzupełnionyrozwojem nowych i modernizacją istniejących tras tramwajowych.
Drugie zaproponowane rozwiązanie to rozbudowakrakowskiego szybkiego tramwaju, który przez centrum miasta poruszałby się wtunelu: od Ronda Grzegórzeckiego pod Rynkiem do ul. Szewskiej.
„Nieefektywna jest budowa wKrakowa kosztownych systemów metra. Jeśli już decydujemy się na budowę metra,to powinno być one tanie. W jak największym stopniu powinniśmy wykorzystaćnowoczesne rozwiązania automatyczne i poprowadzić metro niekoniecznie pod ziemią,ale odcinkami na wiaduktach i na powierzchni, zapewniając cały czasbezkolizyjność jego funkcjonowania” ? mówił prezentując opracowanieradnym, jego autor Jacek Thiem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak podkreślił istotna, m.in. zewzględu na koszty, jest możliwość podzielenia budowy metra na etapy orazbudowanie go w formule ?premetra? , co oznacza, że można wybudować tunel podStarym Miastem, w którym początkowo będzie jeździł tramwaj, co spowodujeistotne przyśpieszenie transportu zbiorowego, a docelowo budowane będą kolejneodcinki przeznaczone dla lekkiego metra.
Według specjalistów, jeśli władzemiasta chcą rozwiązać problemy komunikacyjne, to w centrum Krakowa miastapowinien powstać tunel. Specjaliści podkreślili także, że dla uzyskaniazamierzonych efektów m.in. przyśpieszenia podróży ważny będzie nie tylko rozwójsieci transportu zbiorowego, ale też polityka stosowna wobec transportusamochodowego, czyli to, czy nadal ograniczony będzie ruch samochodowy wcentrum, czy będzie rozwijana sieć wypożyczalni rowerów miejskich, parkingówpark and ride oraz zachowania takie jak carpooling. „Duży potencjał tkwi wusprawnieniu istniejącego transportu tramwajowego. Trzeba wykonać drobneprzebudowy, modernizacje, przystosować sygnalizację świetlną, by uzyskaćprzyśpieszenie tramwajów” ? dodał Thiem. (PAP)
„