Luxtorpeda, czyli rząd o elektrycznych autobusach [FILM]
-Proponujemy rozwiązania w skali makro, ale ich efektyodczujemy w skali mikro ? w naszych miejscach pracy, portfelach, przyzałatwianiu spraw urzędowych. W najbliższych miesiącach i latach będziemywprowadzać nasze projekty w życie”? powiedział wicepremier Morawiecki. Poniżej pokazujemyfilm z wystąpieniem ministra Morawieckiego:
{https://www.youtube.com/watch?v=JmAxUwGheA0}
Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oprze rozwój Polskina pięciu filarach:
-
reindustrializacja (wspieranie istniejących i rozwijanienowych przewag konkurencyjnych i specjalizacji polskiej gospodarki),
-
rozwój innowacyjnych firm (budowa przyjaznego otoczenia dlafirm i systemu wsparcia innowacji),
-
kapitał dla rozwoju (więcej inwestycji i budowanieoszczędności Polaków),
-
ekspansja zagraniczna (wsparcie eksportu i inwestycjizagranicznych polskich firm, reforma dyplomacji ekonomicznej, promowaniepolskich marek),
-
rozwój społeczny i regionalny (m.in. reforma szkolnictwazawodowego, włączenie obszarów wiejskich i małych miast w procesy rozwojowe).
Luxtorpeda 2.0,
W każdym z filarów zawarte są propozycje konkretnychrozwiązań, m.in.: sektorze reindustrializacji mamy pakiet Luxtorpeda 2.0,którego celem jest zaprojektowanie i wyprodukowanie polskich pojazdów napotrzeby komunikacji miejskiej. W efekcie mają powstać silne podmioty nawszystkich etapach łańcucha wartości w sektorze produkcji taboru komunikacjimiejskiej (autobusy elektryczne, tramwaje). Inżynieria finansowa Luxtorpedy ma opieraćsię na środkach z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata2014-2020. Będą one napływały z dwóch osi: V (Rozwój transportu kolejowego w Polsce),która przewiduje inwestycje na poziomie 5893 mln PLN oraz VI (Rozwójniskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach) z budżetem 2704 mln PLN.
Jak ma wyglądać geograficznie zasięg projektu Luxtorpeda 2.0pokazuje poniższa mapa. To generalnie klaster bydgosko-poznańskich firm (czyliPESA i Solaris), które już od dawna zajmują się produkcją na potrzeby transportupublicznego.
Mapa zasięgu projektu wskazuje co prawda przede wszystkim nazakłady bydgoskie i poznańskie, natomiast na pewno Ministerstwo Infrastruktury niezapomni o Newagu i Ursusie, który od niedawna także zajmuje się produkcjąautobusów elektrycznych. Poniżej założenia rządowego pakietu Luxtorpeda 2.0,:
Cel:
-
Zaprojektowanie i wyprodukowanie polskich pojazdów napotrzeby komunikacji miejskiej
-
Zakładany efekt: Budowasilnych podmiotów na wszystkich etapach łańcucha wartości w sektorze produkcjitaboru komunikacji miejskiej (autobusy elektryczne, tramwaje)
Przesłanki rynkowe
-
Duże projekty planowane w perspektywie 2014-2020
-
Rosnący na całym świecie popyt na pojazdy z napędemniskoemisyjnym
Potencjał na kolejne projekty
-
Polskie pociągi metra
-
Pociągi regionalne
-
Stworzenie aglomeracji łódzko-warszawskiej w oparciu oszybką kolej.
Tak według rządu powinna wyglądaćspecjalizacja regionalna (Ministerstwo Rozwoju),
„